wegvallen zendontvangst grauphner mx12 hott 2,4

Discussie in 'Model elektronica' gestart door rik123, 13 jun 2014.

  1. rik123

    rik123

    Lid geworden:
    16 sep 2010
    Berichten:
    5
    hallo,

    mijn ontvangst van mijn mx12 hott 2,4 valt na ongeveer 30 a 40meter weg,binnen dit bereik is er geen probleem,ik heb hem vandaag opgehaalt voor herstelling,blijkbaar niks aan gebeurt,is er iemand met dit herkenbaar probleem,ik heb ondertussen al 2 vliegtuigen kapot gevlogen
     
  2. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Ik heb al meer mensen gezien met hott ellende. Advies: snel over op wat anders.


    Met vriendelijke groet,
    Jan.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hier zit de HOTT ervaring Rick
    Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem - MBF


    Forumtipje in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

    • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, hulp, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.

     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Inderdaad. Blijkbaar het reparatie rapport niet gelezen?

    Als aan een zenderset hier bij de servicedienst (zie mijn profiel) bij een klacht als deze geen mankementen worden geconstateerd staat er altijd als opmerking bij 'controleer overige apparatuur en inbouw in het model'.

    Zo'n gebrek aan bereik moet namelijk ergens elders een oorzaak hebben als er niets aan de zenderset mankeert (en die wordt hier echt wel serieus en degelijk gecontroleerd). Zo heb je bijvoorbeeld erg weinig bereik als je met de top van de zenderantenne naar het model wijst of als je de ontvangerantennes niet goed inbouwt. Een GR12 ontvanger heeft slechts één antenne, dus daarbij is de correcte inbouw nog eens extra kritisch (niet in de lengterichting van het model, liefst rechtop of recht naar beneden). Geleidende materialen in het model, een zwakke ontvangervoeding en nerveuze servo's zijn ook altijd ernstig beperkende factoren in het bereik.


    Om aan te geven hoe het afgestraalde vermogen van 2,4 GHz zenders wordt gecontroleerd:

    hiervoor is verschillende apparatuur beschikbaar, maar praktisch altijd wordt een module gebruikt, dat door Futaba voor de servicediensten is ontwikkeld. Dit wordt op een vaste afstand van de zenderantenne gehouden. Niet, dat dit module beter is dan de andere apparatuur, maar het gebruik van één module werkt nu eenmaal praktischer en voorkomt afleesfouten. Zo weet ik met dit module precies de plaats op de antenne van de diverse zendermerken/typen waar de meeste afstraling is en hoeveel afstraling ik daar moet meten. In tegenstelling tot 35 MHz zenders heb je bij 2,4 GHz praktisch geen exemplaar strooiingen, dus je meet altijd dezelde waarde. Een afwijking valt daarbij meteen op, ook al is het maar een paar procent.
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Toevallig een keer de antenne van je ontvanger kapot getrokken en die er weer aan gezet?

    Dat kan namelijk niet. Als de antenne kapot gaat moet je hem vervangen. 30 tot 40 meter bereik klinkt als een ontvanger zonder antenne.

    (en dat is niet typisch HoTT, het zijn exact dezelfde antennes als die Futaba gebruikt - ze zijn ook uitwisselbaar)
     
  6. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Gisteren met twee modellen zenderstoring MX-16 HoTT. Allebei gecrasht.

    De antenne van de ontvanger is wel kwetsbaar zogezegd. Van twee ontvangers welke in de kisten zaten is de draad vanaf de ontvanger blank. Een ontvanger heb ik geopend maar de draad zat wel vast.
    Morgen ga ik het opnieuw proberen.

    Mvg. Bernard
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat zou ik dan maar niet doen met de genoemde ontvangers. De antennes zijn coax kabels; het blanke deel is de kern. Als je dat kunt zien heb je er aan getrokken want er zit een zwarte buitenmantel omheen die vast zit aan het drukknoopje waarmee de antenne op de ontvanger zit geklikt. Als je het blanke deel ziet heb je de buitenmantel er vanaf getrokken. Alleen de laatste 3 centimeter zijn blank. Bij Graupner zit daar een stukje krimpkous omheen, bij Futaba laten ze dat gewoon open en bloot.
    Zoals gezegd, de antennes van Graupner en Futaba zijn identiek en niet kwetsbaarder dan andere.

    Futaba:
    [​IMG]

    Graupner:
    [​IMG]


    Je hebt dus ook geen zenderstoring zoals je zegt maar de antennes van je ontvanger onklaar gemaakt en dat heeft bij ieder merk zender hetzelfde effect. Is niet HoTT specifiek.
     
  8. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Dus ik moet nieuwe antenne kabels erop zetten?

    Mvg.Bernard
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
  10. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
  11. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Ga gelijk een paar in voorraad nemen.

    Mvg.Bernard
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
  13. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Ze hebben ook 15 cm. Beter deze dan weer erop te plaatsen?

    Mvg.Bernard
     
  14. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De 15 cm antennes zijn niet beter of slechter dan die van 30 cm, maar zijn praktischer in het gebruik. De 30 cm antennes zijn bedoeld voor modellen, waarin het plaatsen van de antennes lastig is. Bijvoorbeeld bij modellen met een koolstof romp, waarbij de 15 cm antennes te kort zijn om ze naar buiten te voeren.
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Over ongenuanceerd gesproken...
     
    P.L. vindt dit leuk.
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De antenne-uiteinden zijn niet blank! Er zit een transparante isolatie omheen.
     
  17. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Nebukadzir je kunt ze ook bij Hobby-King bestellen voor 1/3 van de prijs maar dan zal
    de levering waarschijnlijk langer duren en ruim 3 euro is nu ook weer niet onoverkoombaar.
    Gr Giel
     
  18. De Bruyn

    De Bruyn

    Lid geworden:
    13 apr 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Belgie
    ik heb nieuwe MX12 Hott gekocht eind 2016 met originele ontvanger ,gebruik deze in zeilboot en tussen de 70 en de 100 meter valt de ontvangst van de ontvanger weg krijg dan piep signaal ,
    Heb altijd futuba gebruikt nooit problemen met gehad ,maar het type dat ik wilde kopen was niet meer te krijgen heb dan de MX 12 aangekocht maar niet tevreden van
    dus denk terug over te stappen of weet iemand oplossing voor dit probleem
     

Deel Deze Pagina