Wel of geen Taranis

De hobby begint langzaam wat uit te breiden en ga een nieuwe hexa bouwen. Gebruik hiervoor wel mijn oude Naza versie 1 controler met V2 software. Werk nu nog met een Spektrum DX6i en komt wat kanalen te kort.

Nu lees ik heel wat positiefs over de nieuwe zender van FrSky de Taranis.
Als ik het goed begrijp wordt hij met een 8-kanaals ontvanger geleverd.

De vragen die ik heb zijn:

- Lees iets over het grote bereik van deze zender ten opzichte van andere zenders. Is dit daadwerkelijk zo en valt de zender wel onder de Nederlandse wetgeving?
- Zie diverse soorten ontvangers en telemetrie ontvangers, maar ik zie door de bomen.... Wat heb je echt nodig en wat doen de opties?
- Naast de normale besturing, zijn de opties die ik nodig heb: besturing gimbal, extra kanaal voor het schakelen tussen 2 camera's via een videoswith, extra vrij kanaal voor latere opties.

- Bereik laat ik even bij een ander om te beantwoorden
- telemetrie is simpel met frsky, d4r-ii voor naze32 en x8r (met bijv zaggometry) voor naza, zie lua topic in electronica subforums lua-scripting-voor-o-taranis-6
- Met een x8r heb ik 7 kanalen via naza met sbus en nog wat extra kanalen voor leds via normale servo aansluitingen, dus je kan 16 verschillende kanalen tegelijk met een x8r besturen (8xSbus en 8xnormaal)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank Richard voor je feedback.

Begrijp dus goed dat de X8R voldoende is voor de Naza.
De Lua scripting is dit Open Source software of behoort dit tot de standaard?

Ziet er trouwens prachtig uit met die schermpjes en duidelijke basis functies die ik nodig hebt:

- spanning
- hoogte
- afstand
- laatste GPS locatie

Futaba Rulez!

Taranis blijft een low budget zendertje...ik noem het een holle plastiek zendertje met een luidspreker :)

Ik negeer even de ruis van de futaba fan club, want dat was de vraag geloof ik niet :-)

Lua is onderdeel van opentx en daarmee zit het standaard in de fw van de taranis. Wel iets nodig om de x8r de telemetrie data te geven in geval van naza is de zaggometry erg makkelijk, twee stekkers en klaar.

Futaba Rulez!

Taranis blijft een low budget zendertje...ik noem het een holle plastiek zendertje met een luidspreker :)

Haha nu gaat het echt los Roni.

Als het alleen om de omhulling gaat maakt dat mij niet veel uit.
Waar het mij om gaat is de Open Source Software die steeds doorontwikkeld wordt naar de wensen van de gebruikers.
Natuurlijk heb je voor en tegenstanders maar dat heb altijd dat iemand trouw is aan een bepaald merk.
Waar ik vatbaar voor ben is de hoeveelheid kanalen in combinatie met de telemetrie en dat afzetten tegen de prijs.
Noem mij dan een merk/type die dezelfde functies heeft die ik wil gebruiken.

Ik negeer even de ruis van de futaba fan club, want dat was de vraag geloof ik niet :-)

Lua is onderdeel van opentx en daarmee zit het standaard in de fw van de taranis. Wel iets nodig om de x8r de telemetrie data te geven in geval van naza is de zaggometry erg makkelijk, twee stekkers en klaar.

Zag dat de Zaggometry adapter voor de naza 2. Ik heb de 1 versie dus??

Lezen is ook een kunst. Is ook geschikt voor de versie 1.

Ik heb beide merken in huis, de Futaba mag er dan heel goed uit zien maar de mogelijkheden van de Futaba blijven beperkt. Ik gebruik de Taranis voor bijna al mijn modellen en de Futaba nauwelijks. Dit komt doordat je er zoveel meer mee kan voor zoveel minder geld dat het pijn doet als je het niet zou overwegen.

Hihi, dat je nog met een spektrum vliegt :o

Ik heb zelf dan geen taranis maar een 9xr, vinden sommigen helemaal een stuk speelgoed, maar zo'n open source zender kan veel meer dan zo'n futaba zendertje. Heb tot ongeveer een jaar geleden altijd met futaba gevlogen, sinds ik die 9xr heb heb ik m'n futaba niet meer aangeraakt. Verkocht zelfs.

Het bereik van een stock 2.4 Frsky systeem gaat zeker beter zijn dan een spektrum, en is ongeveer gelijk aan futaba en andere high-end 2.4 systemen. Het leuke aan de taranis is dat je de mogelijkheid behoudt om op UHF over te stappen, iets dat met nieuwe futaba modellen iets moeilijker gaat en in het geval van spektrum zelfs bijna onmogelijk is.

De legaliteit van 2.4 zenders is overigens niet zo'n probleem. Er zijn mensen die heel wat meer rotzooi over wifi uitzenden dan een frsky 2.4 systeem doet. Digitaal is het op de 2.4 band geloof ik tot 100mW toegestaan. Op welk vermogen die zenders zitten weet ik niet, maar je komt vaak genoeg wifi routers tegen die op meer dan 1W zenden. Op andere banden moet je daar iets voorzichtiger mee zijn, maar op 2.4GHz is het toch al zo'n chaos dat niemand er zich meer druk over maakt. Zelfs agentschap telecom niet. Maak je daar dus maar niet al te druk over ;)

En goed, als je dan even meerekent hoe krachtig de opentx firmware is dan kun je de competitie vrij snel afschrijven. Het enige voordeel dat high-end zenders hebben is dat ze wat beter gebouwd zijn dan een taranis of 9xr (en een taranis is ook zeker niet slecht qua bouwkwaliteit), maar de functionaliteit vind ik toch iets belangrijker. Ik ga er toch niet met een tank overheen rijden :p

En tja, die bouwkwaliteit valt ook nog wel het een en ander over te zeggen... Heb wel eens zo'n dure 14MZ vast gehad, voelde toch wat minder robust aan dan de 20 jaar oude fc18 van m'n pa :P

Oh, overigens, ik gebruik zelf een 9xr, voelt erg goedkoop aan enzo, maar qua functionaliteit kan ik meer dan mensen met een zender van duizend euro. En als m'n zender iets niet kan, dan reflash ik 'm en kan ik in principe toevoegen wat ik wil. De zenders zijn vrij betrouwbaar (hoewel je bij een 9xr wel 't een en ander even moet checken/opnieuw doen qua soldeerwerk), en het enige nadeel dat er aan die open source zenders zit is dat je een wat goedkoper gevoel in de handen hebt. Maargoed, dat goedkope kastje kan wel meer dan een 18MZ van 3000 euro. Tja, kies zelf maar ;)

Ik heb ook een 9xr pro( met EZUHF) en sinds vorige week ook de Taranis erbij :-) moet zeggen dat ik hem fijner vind dan de 9xr, sticks voelen beter aan en is wat meer compact. Nu lekker spelen met de scripts en geluiden en de telemetry op de naze32 is ook super :-). Voor het geld een super zender met enorm veel opties.

Heb een DX7S geruild voor een Taranis Plus......wat een vooruitgang!

Sticks zijn uber smooth....de telemetrie werkt out of the box met naze32 en zoveel in te stellen en mogelijk. Wat ik ook nog vind is dat de Taranis heel erg ergonomisch gemaakt is. Het ligt zo fijn in je handen.

Het voordeel van de Taranis is ook nog dat als je eventueel over wil naar uhf dat de prijs van de JR module ook stukken goedkoper is dan een module voor een Futaba en de JR module wordt van stroom voorzien vanuit de interne accu en klik je gewoon achter in de zender daar waar je met Futaba met een losse module zit en bij de nieuwe generatie die ook nog eens extern van stroom moet gaan voorzien.

Functies die de Taranis (nog) niet heeft kunnen via de software en scripts aangepast en/of geschreven worden binnen de mogelijkheden, maar dat zijn er heel wat, daar waar de andere merken alles afschermen is de Taranis voor iedereen toegankelijk.

En, al 1 besteld? :rolling:

Ik zat in hetzelfde bootje als Casper. Eigenlijk al bijna 2 jaar aant vloeken op mij DX6I. Vandaag zou mijn taranis moeten geleverd worden :) . Lang getwijfeld ook voor Futaba maar uiteindelijk heeft de kostprijs toch de doorslag gegeven. Nu maar hopen op wat ondersteuning op het forum voor nieuwelingen zoals Casper en mezelf :rolleyes: :n00b:

Dat komt helemaal goed, vooral op Youtube staan heel veel how to filmpjes, en ook hier zijn er zat die er heel veel van weten en Richard voorziet ons van mooie scripts. :yes:

Ik denk dat we dit draadje wel kunnen sluiten.
Ben overtuigd en ga een Taranis bestellen.
Zal ongetwijfeld wel een nieuw draadje posten over de werking etc.
Bedankt voor jullie support.

Mijn Spektrum heeft prima bereik, wat gek is dat toch... misschien iets fout met mijn zender?:p #antenneplaatsing

Ontopic: De Taranis is een geweldige zender voor de prijs, kopen dat ding!

Heb toch persoonlijk meegemaakt dat m'n DX7 (oude DSM2 protocol, maar dan nog) op 200m een lockout kreeg en het gewoon 2 volle seconden duurde voordat ik weer besturing had. Toen lag m'n quad al op de kop op de grond overigens (met een kapot cam)...

Nou is de grap dat dat niet alleen bij mijn zender gebeurde, maar bij m'n vader's DX7 (we hebben d'r destijds allebei een gekocht voor 't heli vliegen) kwam het probleem ook voor. Ik kan je vast vertellen dat er niets mis was met de antenne plaatsing, sterker nog, er zat zelfs een satellite rx bij op en de antenne's zaten boven het CF frame EN in dusdanige orientatie dat ze in die hoek geen rare dingen mochten doen. En al helemaal niet op 200 meter.

Als je dan even kijkt dat we het over een zender hebben die destijds 300 euro kostte met een ontvanger van 70 euro die geclassifiseerd is als "full range", dan vind ik dit niet acceptabel.

En als je dan meerekent wat voor rare dingen er gebeuren als je een UHF module achterop een spektrum zender plakt dan wordt het helemaal ernstig, trims & switches die zichzelf gaan aanpassen enzo. Is gewoon slecht ontworpen, zoiets moet daar gewoon tegen kunnen, tenzij je engineers hebt die nog nooit van RF shielden gehoord hebben. Maar voor engineers die aan RF electronica werken is dat een beetje ernstig...

En nu komt het allerergste: Spektrum erkent het probleem maar weigert het op te lossen omdat "hun zenders niet voor UHF en long range gemaakt zijn".

Als jouw spektrum zender het wel goed doet, dan ben ik blij voor je, maar ik heb het zelf met twee afzonderlijke DX7's en drie AR7000 ontvangers getest, en mijn conclusie is dat het inferieur is aan de meeste chinese systemen. Als je het vergelijkt met frsky of futaba kan spektrum het wel helemaal vergeten. En ik ben niet de enige die die problemen rapporteert. Van een zender van 300 euro verwacht ik beter dan dit soort kinderziektes.

En daarom is 'm verkopen het beste wat ik ooit met m'n DX7 gedaan heb ;)

EDIT: sorry voor de offtopic. Veel plezier met de taranis, ga je geen spijt van krijgen :)

Yup heb mijn DX7s ook helemaal moeten shielden met aluminium folie om UHF mee te kunnen doen! Heel vervelend.

Range issues had ik niet echt, behalve in combinatie met 1.3ghz video. Was die 200meter failsafe zonder FPV?

Back