Wel of niet smeren?

Hallo,

Ik twijfel over het wel of niet smeren van de bewegende delen. Ik hebzojuist de gehele voortrein uit elkaar gehaald en schoongemaakt. In het verleden heb ik nogal vrijelijk enrijkelijk de WD40 spuit gehanteerd. Dat houdt dus een heleboel zand vast.

Hoe gaan jullie hier mee om?

Er zijn div. soorten smeermiddelen. Voor de assen kan je gebruik maken van een Grafiet spray wat opdroogt en dus geen vuil vast houdt. Lagers moet je altijd smeren, een droogloper geeft vee wrijving en kan dingen slopen en tandwielen hoef je niet te smeren.

Smeermiddelen met teflon doen hetzelfde; wel smeren geen vuil aanpakken. Veel plezier met de hobby..!

Volgens mij moet je alles smeren wat op en in elkaar loopt
mvg
Frederik

Als we hier zouden spreken van stalen, geharde tandwielen dan zou ik akkoord gaan. Maar de plastic tandwielen die in autootjes zitten zijn zacht en vervormen lichtjes, ze gaan zich meer naar elkaar vormen bij het ingrijpen ipv elkaar te gaan schuren.
Olie gaat lekken en vet slingert gewoon naar buiten. Dus een klein beetje vet kan misschien wel goed zijn maar dat hoeft écht niet. Zeker niet heel veel vet gebruiken als je een kogeldiff hebt want als je tandwielvet met je siliconevet van je diff gaat mengen gaat je diff niet meer goed werken.

mvg
Frederik

In vet en olie blijft zand en stof kleven en doen je tandwielen harder slijten + vet kleeft en geeft meer weerstand.
De meest gebruikte tandwielen in de RC zijn gemaakt van nylon en zijn zelfsmerend.
Buiten diffen en lagers moet je met vet en olie weg blijven uit de RC wagens.

Overigens, dat rood en die drukletters zijn overbodig, zeker als je niet weet waar je het over hebt.

MJ

Hoe meer smeer, hoe meer troep het aantrekt. Meer slijtage!
Er zijn/waren modelbouw zaken die het overvoedig smeren aanbeveelde.
Heeft me in het verleden ( toen ik nog lekker onwetend was ) al diverse setje gears gekost.

licht er aan.
zit het in een afgesloten ruimte dan is het goed om te smeren.
je hebt er verschillende diktes vet voor.
maar als het open is en er kan vuil bij dan heb je een hoop last van troep op je gear.

moet zeggen dan de meeste modelbouw winkels er wijnig van weten van wat ze verkopen.
ze weten meestal wel wat ze zelf als hobby hebben.
helaas is dat niet altijd het rc racen er bij.

mvg
Frederik

Maar wacht even..., smeren is niet nodig bij gesinterde lagers? @Federik, Ik begrijp dat u zelf machines bouwt. Wat voor lagers en lagersmering gebruikt u in machines (voor modelbouw)?

Back