welk connectortje (tips gevraagd)

Discussie in 'Electro auto's' gestart door oomkoen, 14 jul 2017.

  1. oomkoen

    oomkoen

    Lid geworden:
    26 mei 2017
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Enschede
    Vandaag heb ik de rest van mijn elektro spullen binnen gekregen en het geheel is nu compleet.

    Waar ik even jullie ervaring voor vraag. Ik merk nu dat ik de boel al niet kan aansluiten. De ESC heeft een andere connector dan de accu. Nou kan ik zelf wel iets gaan verzinnen. Maar is er een connector die veelvuldig gebruikt wordt en eigenlijk voorkeur heeft? Als het echt allemaal niet uitmaakt dan koop ik het gele vrouwtje variant van de ESC.

    En wat doe ik met de draden die naar motor gaan. Soldeer ik diegene van de ESC rechtstreeks aan de motor. Of kan ik beter andere draden aanschaffen, die aan de motor solderen, en dat weer met connectors aan elkaar verbinden? En is daar ook weer een voorkeur een connectors in?

    [​IMG]
     
  2. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
  3. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Ik zou een XT60 connector aan de accu solderen en aan de motor bullet connectors van 3.5mm monteren. Dit ook doen bij de regelaar. Je kan ook een dean connector aan de esc solderen i.p.v. een XT60 op de accu.

    Groet,

    C.Oomens
     
  4. oomkoen

    oomkoen

    Lid geworden:
    26 mei 2017
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Enschede
    OK duidelijk.

    Mijn voorkeur heeft inderdaad wel de XT60 connector. Daar wordt de behuizing ook nog in elkaar geschoven en lijkt mij veel beter te zitten, ook tegen vocht en stof. En het kleurtje is natuurlijk veel mooier. :kwijl:
     
  5. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Probeer wel sterke connectors te kopen want die zwakke trek je zo kapot (heb er namelijk ervaring mee). Succes!
     
  6. oomkoen

    oomkoen

    Lid geworden:
    26 mei 2017
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Enschede
    En wat is sterk en wat is zwak? Voor mij zijn ze allemaal geel.

    En de prijs wisselt nogal tussen een AliExpress of Conrad. (Gelukkig valt het dan nog mee, dus wordt waarschijnlijk een conrad bestelling.)
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Bedenk dat je ook nog een connector nodig hebt voor het laadsnoer.
     
  8. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Deans connectors zijn veel gangbaarder dan de xt60 connector.
    Verder zou ik altijd de motor direct met de esc verbinden. Of je moet regelmatig motoren willen swappen.
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Yep, niet vergeten dat je ook een laadkabel moet maken.
    deans connectors zijn prima, maar de gele XT 60 zijn momenteel het meest gangbaar. Gewoon een zakje van bestellen bij conrad.
     
  10. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Ik heb een keer die XT60 connectors uit china besteld voor weinig, hier een afbeelding ter illustratie van wat er gebeurde: [​IMG]

    De connectors bij Conrad zijn inderdaad wel van goede kwaliteit dus ik zou ze lekker daar bestellen. Hobbyking heeft trouwens ook wel goede connectors
     
  11. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Er waren idd cheap connectoren in omloop.
    Kortstondig bij Hobbyking maar als het goed is hebben ze weer de juiste.

    Maar sowieso tijdens solderen altijd een contra connector inprikken voor warmte geleiding.

    Kort Solderen met goed hete bout. 75W of meer.

    Xt60 waren de opvolgers van Deans. Nieuwe accu's zullen sneller de XT60 connectoren hebben.


    Kort Verloopje maken kan natuurlijk ook.
     
  12. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Voor de auto's zijn Deans stekkers nog wat meer voorkomend.
    Rijd u alleen of ook wel eens met iemand anders?
    Als u samen met iemand rijd zou ik vragen wat diegene gebruikt, dan kun je elkaar nog eens een accu lenen.
    Of misschien zelfs een ESC of motor.
    Ik heb stekkers tussen de motor en ESC, ik vind dat makkelijk werken, en sneller vervangen.
     
    C3ntijn vindt dit leuk.
  13. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    kijk wel uit voor sluiting als je de stekker aan je accu vervangt..... :hammer:
     

Deel Deze Pagina