Welk plakband om PLA op te printen?

Discussie in '3D Printen' gestart door HugoW, 16 aug 2017.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Hoi,

    wachtend op de nieuwe stepper driver maak ik me klaar voor de eerste prints met mijn machine, ik vraag me alleen nog af wat voor tape ik nodig heb. Ik kan voor vele goudstukken bij speciaalzaken speciale tape halen, maar het lijkt me zo dat het schilderstape is. Is dat ook zo, en kan je dus ook met goedkoper zooi van bijvoorbeeld de Action of Hornbach aan de slag?

    Dank,

    Hugo
     
  2. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Rosmalen
    De blauwe van de Action.
    Als je een verwarmt bed hebt dan haarlak van de Action de rode extra hold.
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dank! Het bed is nu nog niet verwarmd, of dat ik de toekomst wel komt weet ik niet. Ik heb er wel ruimte voor gelaten. Maar eerst maar eens een nette Benchy produceren in PLA, dan ben ik al heel blij.

    Hugo
     
  4. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    4.752
    Locatie:
    Hell
    Een verwarmd bed is toch wel prettig hoor.

    En was je handen even met een beetje zeep voor je tape plakt.
    Je handen zijn vettig en dat wil je niet op de tape.
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Goede tip, dank je. Ik heb ook nog latex handschoenen.

    Ja, het verwarmd bed zal ooit wel komen. Maar op dit moment is het budget al ruim overschreden en is resultaat toch wel erg gewenst...

    Hugo
     
  6. EJS

    EJS

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    337
    Locatie:
    Noord-Holland
    Laatst bewerkt: 17 aug 2017
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Hmmmm, voor 33 euro per laagje (mijn printbed is 400 x 400 mm) ga ik even de blauwe tape van de Action proberen. Maar hoe lang (hoeveel prints) blijft zo'n buildtak laag bruikbaar? Als het er voor de eeuwigheid op zit is het wellicht een overweging waard. Maar ik vrees dat het toch zal beschadigen door gebruik van het muurmes bij het loshalen van de geprinte producten.

    Hugo
     
  8. EJS

    EJS

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    337
    Locatie:
    Noord-Holland
    Ik heb nu bijna twee rollen PLA er door heen gestookt en zit nog steeds op mijn eerste buildtak te printen.
    Met de juiste instellingen kun je vrij gemakkelijk het geprinte product na het printen zonder hulp gereedschap van de buildtak laag verwijderen.
    En als het echt een grote print is of te vast zit, dan neem ik een 9mm stanleymesje welke ik er plat onderdoor haal, als je dit met beleid doet dan krijg je na genoeg geen beschadigingen.

    Maar blauwe tape van de Action is zeker een stuk goedkoper, en zal waarschijnlijk het zelfde resultaat geven, je zal het alleen steeds opnieuw moeten aanbrengen...
     
  9. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik zal het zeker in gedachten houden voor de toekomst, bedankt.
     
  10. Tronald Dump

    Tronald Dump Verbannen

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Geen tape gebruiken maar 3dlac. Ik was altijd tegen dit soort 'haarlakken', maar ben helemaal om. Heb blauwe tape gebruikt en kapton (wat je ook in 20cm brede rollen kut krijgen). Daarvan werkte kapton, met name voor alles wat geen pla is, het best.

    Met 3dlac zet ik voor pla het heated bed helemaal niet meer aan. Ook de hoogte vd eerste laag is veel minder van belang. Vroeger 'plette' ik pla een beetje op tape, met 3dlac kan ik dezelfde instelling voor pla en petg (wat totaal niet tegen 'pletten' kan).

    Losmakrn van het bed is een kwestie van een gerichte tik en het is los. Sinds ik 3dlac gebruik (nu een jaar) nooit meer wat aan gedaan. Print klaar, paar spuitjes lac, en verder. In gebruik is het daarmee voor mij ook de goedkoopste oplossing.
     
  11. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik zal het in overweging nemen, ik heb er al meer over gelezen, bedankt voor de tip. Ik heb alleen een probleem, althans dat denk ik. Mijn bed is van aluminium plaat, 'tooling plate'. Heel mooi vlak maar erg krasgevoelig. Als ik iets niet goed los krijg en er moer een PLA-muurmes aan te pas komen, dan beschadigd die plaat als er geen tape tussen het product en de plaat zit. Niet alle prints lenen zich voor een gerichte tik, helaas.

    Hugo
     
  12. Tronald Dump

    Tronald Dump Verbannen

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Hoi Hugo,

    Ik print ook op een vrij zacht aluminium bed. Hier krijg je inderdaad makkelijk krassen in. Daarom dat ik er éénmalig een '3d printsticker' onder plak. Die vangt eventueel krassen etc op. Die heb ik denk ik in 500 prints al niet meer vervangen.

    Kleine of gevoelige prints gebruik ik een groot koksmes voor om ze van de plaat af te krijgen, 'schrapen' als het ware.

    Die stickers zijn uit zichzelf volstrekt waardeloos, een wanproduct, maar als tussenlaag op alu met 3d lac prima geschikt. Je zou ook gewoon een afplakfolie kunnen pakken, is goedkoper.

    Echt, als je eenmaal met 3dlac gewerkt hebt, wil je die taperommel nooooooit meer terug. Hoe prettig dat ook lijkt te werken.

    Om een voorbeeld te geven hoe goed 3d lac werkt, als ik de steps van mijn extruder goed wil hebben, doe ik dat tegenwoordig totaal anders dan gangbaar. Ik laat een enkelwandig vierkant van 1x1 op lage snelheid printen, waarbij ik de 1e laag op 1mm boven het oppervlakte zet. De 3d lac zorgt ervoor dat het tóch blijft zitten. Heb je te weinig extrusie, dan krijg je onderbrekingen in de lijn, en bij teveel extusie krijg je 'wobbels'.
     
  13. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Rosmalen
    Op mijn verwarmde bed maak ik de prints los door er een beetje water op de spuiten met een planten spuit.
    De haarlak lost op en de print is los.
    Overigen heeft een 3D printer bouwer mij verteld dat de speciale 3dlac gewoon sterke haarlak is zonder geurtje.
    Kan dat niet hardmaken, maar het zou mij niet verbazen.
     
  14. Tronald Dump

    Tronald Dump Verbannen

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    3dlac is gewoon haarlak, inclusief het kenmerkende haarlakgeurtje. Ik denk hetzelfde als de kerastage die mijn moeder vroeger gebruikte. Je kunt het ook in je haar spuiten.

    Haarlak is al sinds de 1e 3d printdagen een door veel mensen geliefd middel, het is alleen lastig om het juiste merk/type te vinden. Door die 3d lac te kopen weet je zeker dat je de juiste hebt, en die bussen gaan schier eindeloos mee, omdat je er eigenlijk maar heel weinig van nodig hebt. Ik maak het niet schoon en gebruik er ook geen water op, zodat ik door kan blijven printen op hetzelfde oppervlakte.
     
  15. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    4.752
    Locatie:
    Hell
    Ik gebruik mijn glasplaat nog steeds niet.

    Wat ik doe is het alu-bed beplakken met baandjes 50mm blauwe tape in combinatie met 3D-lak.
    De tape gaat gemiddeld 4 tot 6 prints mee en steeds een pufje lak voor de print.
    Vroeg of laat raakt de tape beschadigd, maar het bed dus nooit. En ik hoef het alu-bed niet schoon te maken.
    Ik was wel steeds mijn handen even met zeep als ik de tape verwissel.
     
  16. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Veldhoven
    Ik gebruik beide, 3dlac en haarlak van de Action, Signum ultra hold 5 (rode bus) Werken allebei zeer goed. Alleen haarlak ruikt eventjes. Ik print op een afneembaar bed van glas en ben daar erg over tevreden. Is handig als de print klaar is. Even afkoelen en de print komt vanzelf los. Niets steken, soms een tikje.
     
  17. Tronald Dump

    Tronald Dump Verbannen

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    @Vale Ouwe: waarom gebruik je nog tape? Voor adhesie is dat niet nodig, en dan kun je net zo makkelijk bv. een film boeklon of zelfklevende folie plakken. Heb je ook geen naden van de tape.
     
  18. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    4.752
    Locatie:
    Hell
    Het werkt. Ik heb geen naden. Het bed blijft zonder krassen. Ik hoef nooit iets schoon te maken. Het kost geen drol.
     
  19. Tronald Dump

    Tronald Dump Verbannen

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Tsja, if it works, don't fix it. Het lijkt mij wat dubbelop, maar ieder z'n ding.
     
  20. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Moet het niet in min of meerdere mate hittebestendig zijn? Boeklon en zo lijken me niet blij te zijn met 200 graden heet PLA, of heb je daar andere ervaringen mee?

    Dank,

    Hugo
     

Deel Deze Pagina