Welk RC-1 vliegtuig is dit? (opgelost: nagebouwde MK Kato Champion)

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door hmeijdam, 1 okt 2018.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Gisteren werd ik opgebeld door iemand die vroeg "U bent toch van de Ermelose Luchtvaart Club"? Na mijn bevestigend antwoord vertelde hij me dat hij bij ons veld was met 3 modelvliegtuigen, die 15 jaar in de schuur hadden gehangen, maar er was nog niemand op het veld. Alles was ooit in vliegende staat weggehangen maar hij had ze nu naast ons veld in de heide verstopt en ze waren voor ons. De motoren zaten wel vast door de wonderolie. Uiteraard zijn wij de vondelingen gaan ophalen, waarbij het weer eens opviel hoe goed je een nog tamelijk groot modelvliegtuig in heide kunt verstoppen.
    Het bleek te gaan om 2 Robbe Charters, één hele mooie en één hele lelijke en onderstaand RC-1 model, waarvan ik geen flauw idee heb welke het is. Er staat "Champion FX" op de vleugel, maar zoeken op o.a. RCGroups, outerzone en aerofred levert niks op. Heel wat RC-1 kisten zitten bekijken daar.

    Herkent iemand dit model?
    Polyester romp
    Ingedekte schuim vleugel
    Spanwijdte 154 cm
    Er zit nu een 10cc OS met resopijp op.

    Gezien het vliegklare gewicht van 4 kg (!), noem ik het voorlopig een methanoldriewieler met vliegkans.
    P1120655.JPG P1120655.JPG P1120656.JPG P1120657.JPG P1120658.JPG P1120659.JPG P1120661.JPG P1120662.JPG
    (Ik denk dat het onderstel en rolroerservo's een verandering is t.o.v. het originele ontwerp.)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lijkt een beetje op een Joe Bridi ontwerp....

    Beetje "Dirty Birdy" achtig.

    Maar dat is maar een gokje, gebaseerd op dat hij vaker dergelijke druppelcockpits gebruikte.

    De vleugelbevestiging met elastieken komt mij wat ongebruikelijk voor, voor een RC-1 kist....
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Deze is 60,6 Inch spanwijdte. De Dirty Birdie is 65 inch. Ik heb ook even naar zijn andere ontwerpen gekeken, maar zag nog geen gelijkenis met wat ik kon vinden.

    Die elastieken is inderdaad een opmerkelijke bevestiging, temeer omdat de vleugel niet gefixeerd wordt met nokjes oid en dus verschuifbaar blijft. Wel handig voor imperfecte landingen.

    (Edit: Het zijn geribbelde deuvelhoutjes, waarmee je een boekenkast mooi van blinde verbindingen kunt voorzien. Eigen aanpassing dus waarschijnlijk)
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan zou ik het ook niet weten. Die druppelcockpit en slanke ronde romp waren min of meer zijn ontwerpstijl, ik weet niet wie dat nog meer gebruikte.
     
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    komt me wel bekend voor, kan er ff zo geen naam bij verzinnen......
    Mach1?
     
  6. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Laatst bewerkt: 1 okt 2018
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    [​IMG]

    kosmo....
    lijkt er op, maar is m niet
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    De Kosmo had ik ook bekeken, maar die heeft net weer een andere vorm kap en grotere vloeistukken tussen de overgang romp-vleugel. Ik heb nog niet alle 148 duitse pagina's doorgenomen, wie weet kom ik hem nog tegen.
     
  9. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik denk dat je het in de hoek van de Japanse deelnemers moet gaan zoeken zo jaren 70 in die trend.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Bij ons op de club is veel gevlogen met de Blue Angel. Inderdaad een Japans model. ;) Dit model lijkt daar best veel op maar toen ik de foto's er van op zocht bleek dat dit toch een ander model is.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Komptie beste kneiters!
    Kato Champion!

    Origineel kwam in felle kleuren. Romp in ‘dus’ dun ABS met pover hout skelet. Breekbaarder dan een oude Paus bij het kussen van de grond.
    Nooit gelukt om uit de USA naar NL te halen...
    Zeik ebay biedingen...

    Kwam als 60 en 40... moet plaatje effe opsnorren... staat nie up mien Iföhn!

    Behoort oogverblindend rood te zijn.
    Als ie origineel is, dan is het een ‘True Survivor’
     
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Zou kunnen Bas,
    Alleen lijkt deze geen losse motorkap te hebben, en houtbouw romp
    http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/530259-Champion-40-von-Kato
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dit is de Sjampion... Het zou een nabouw kunnen zijn... vanwege de fragiliteit.
    Vleugels houtbouw, geen schuim.
    Model werd door Simprop gedistribueerd! Ik weet dat ie fragiel was... Toen ik in 2005 zowat ging vliegen op de OLC lag er een in de container... wat er van reste.. en dat was zo een ding... flimsy oudbakken UV gedrenkt plastic. Broos goedje.

    https://www.google.com/search?clien...4.0....0...1c..64.img..0.0.0....0.QhmhwD1LQlM

    champion60.jpg
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2018
  14. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo Bas,
    Ik denk dat je gelijk hebt met een nagebouwde Kato Champion. Alle vormen kloppen met de Champion. De romp is van polyesterglasmat en niet van de dunste soort, wat wellicht ook het hoge gewicht verklaart. De vleugel is ingedekt piepschuim en vind ik ook zwaar. Misschien abachi gebruikt. Als er verder geen ligger in de vleugel zit verklaart dat ook het vreemde landingsgestel.
    Bedankt voor het meezoeken!
    Hans
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Model heeft echt mooie lijnen. Jammer dat hier ook niet een goede replica van is. Wellicht leeft dat alleen nog maar bij krasse knarren.

    Allemaal heel wat fraaier dan dat moderne flimsy ARF gebeuren.
     
  16. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    zelfs de elastieken vleugel bevestiging klopt.....
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Herkende hem snel omdat het een van mijn oude iconen is uit de jaren 70. En de modelbouwbladjes met Simprop ads...

    Voor het zelfde geld is ie van binnen bijgelamineerd? Een kundig klusje om te doen.
    Op de foto van dat bouwpakket staan de 4 kleuren... blauw, rood, geel en oranje...

    Wellicht ergens nog een verklikkertje te vinden. Of hij is echt afgemalt.

    Rest mij nog te schrijven... "Bofkont" Haha :thumbsup: :D
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 3 okt 2018
  18. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Informatief PDF-je.
    Ik vond al dat er veel v-stelling in de vleugel zat (zie frontale foto), en uit die bouwbeschrijving blijkt dat het origineel een vlakke bovenzijde van de vleugel heeft, waardoor de tapse vorm voor een klein beetje V-stelling zorgt. Dat ken ik ook van andere RC-1 modellen.

    Gezien de 4kg van dit exemplaar, nog een toepasselijke quote uit jouw PDF:
    Rusty’s Rule #1- A straight and light airplane can be set-up and trimmed to be a great model. A crooked and heavy airplane should be given away!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  20. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Gisteren de motor er maar eens afgehaald en alles schoongemaakt en vandaag weer laten lopen.

    motoronderdelen.jpg

    De carburateur heb ik niet uit elkaar gehaald. Die heeft alleen een nachtje in de methanol gelegen.Het is een 7L carburateur en die heb ik nog niet eerder gezien. Ik kan er ook geen handleiding van vinden. Wel van de 7H carburateur

    Bij mijn carburateur zit er wel een schroefje voor het stationair mengsel, maar waar er bij de 7H een schroefje zit om het mid-range mengsel aan te passen zit er bij mijn 7L carburateur een zeskant boutje (zie foto).

    Mijn vraag is of iemand de 7L carburateur kent en/of er een handleiding van heeft, zodat ik er achter kan komen of mijn 7L origineel is en of hij wel of geen mid-range mengselverstelling heeft.

    P1120668.JPG

    Het motortje zelf was in één keer starten en lopen. Zelfs geen electrostarter nodig.
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina