Welk RC-1 vliegtuig is dit? (opgelost: nagebouwde MK Kato Champion)

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door hmeijdam, 1 okt 2018.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb geen handleiding, maar de 7L is gewoon "een 7H zonder midrange verstelling".
    Hou me ten goede dat ik NIET beweer dat je door dat boutje te verdraaien de midrange kunt afstellen, want ik weet niet of inwendig de doseer-elementen identiek zijn.
    Vermoedelijk niet. 7H heeft een spraybar en doseerbuis met een heel uitgekiende vormgeving van de openingen, en de 7L heb ik die nooit vergeleken met die van de 7H, dat kan best veel eenvoudiger zijn. Ik heb ze beide uit elkaar gehad, maar nooit tegelijk.

    Maar de handleiding is in principe volledig hetzelfde: stationair mengsel word armer door schroefje rechtsom te draaien, rijker door linksom draaien.
    Aanpassingen in de richting arm kun je gewoon doen door kleine beetjes rechtsom te draaien, aanpassingen linksom moet je doen door éérst 45 graden linksom te draaien en daarna "zoveel als nodig" rechtsom. Dat laatste dient om de speling er uit te draaien.

    Je kunt het ding demonteren door voorzichtig het zeskant boutje er uit te draaien, en tegelijkertijd wat aan het gaffeltje te trekken.
    Bij terug in elkaar zetten, een héél klein beetje borgmiddel op het boutje doen, je wilt niet dat die boel er uit rammelt.
    Er zitten bij mijn weten kleine O-ringen om die doseerbuis.
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik denk dat je gelijk hebt en dat hier geen midrange verstelling op zit. Het schroefje aan de linkerkant, wat bij de 7H de gaffel op zijn plek houdt, ontbreekt op de 7L . Het zeskantboutje neemt nu die functie over om de gaffel op zijn plaats te houden.
    Ik heb hem inmiddels zo afgesteld dat hij redelijk goed oppakt vanuit stationair. Mits ik hem niet langer dan ongeveer 1 minuut stationair laat lopen, dan gaat hij toch langzamer lopen en slaat af omdat hij een wat te rijk mengsel krijgt. Stel ik hem stationair wat armer af dan pakt hij weer niet lekker op naar volgas. Nu op een soort compromis stand gezet dat ik er prima mee durf te gaan vliegen. En dan kan ik nog pluggen gaan wisselen, met of zonder tankdruk gaan vliegen en uiteraard mijn gas iets langzamer opentrekken.
     
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    je stelt het mengsel af dmv het schroefje met de gleuf te verdraaien.
    Deze is exentrisch, en verdraait het plaatje waar die in verzonken zit.
    edit; Bert was me al voor...
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Dat had ik uit de 7H handleiding begrepen en zo heb ik hem vanmiddag inderdaad afgesteld. Minieme verdraaiingen hebben al een merkbare invloed op het stationair lopen heb ik gemerkt.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De 7H en 7L carburateurs zijn apparaten die erg goed werken, maar vrij lastig af te stellen zijn, vanwege de speling die er in dat gaffel-mechanisme zit, en ook al omdat inderdaad afstellingen in stapjes van "5 klok-minuten" of nog kleiner gedaan moeten worden.
    Eenmaal goed, zijn ze wel érg stabiel, en werken ze goed.
    Jouw probleem met langere tijd stationair draaien, kan ook met Nitro-aandeel te maken hebben (OS motoren zien het liefst 10%). Ze lopen goed op 5% maar zijn beduidend lastiger af te stellen, 2% (wat ik gebruikte) maakte het afstellen vrijwel onmogelijk.

    Je gas iets langzamer open trekken.... Volgens mij heb jij mij daarvoor een tweetal héél mooie en goedwerkende printjes voor verkocht :D :D :D
    Zonder dollen: een lichte vertraging op het gas, maakt de stationair afstelling veel minder kritisch en maakt tevens mogelijk om met véél armere stationair mengsels te draaien. Ideaal als je last van een vette midrange hebt (en dat heb je, als je laag Nitro gaat gebruiken...).
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Shit! Weer naar zolder...
    Kijken of ik wat info kan vinden...

    Maar een zuigerveer motortje is top. Nagenoeg onverwoestbaar. Te rijk zetten kan nimmer kwaad, te schraal wel...
    Zou hem op goede syntheet zetten?

    Zo een foto bijlage via de Ifeun... werkt ook nimmer...
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2018
  7. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik vlieg inderdaad mijn gloeiplug twee- en viertakten op 2% nitromethaan en 18% olie. Behalve methanolmotoren met een vonkontsteking. Die vlieg ik op 15% olie en 85% methanol, zonder nitromethaan.

    En voordeliger om een eigenbouw vertragingsprintje tussen mijn gaskanaal te zetten, dan meer nitromethaan te kopen, want dat spul is best duur.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Wat me opviel bij het schoonmaken is dat ondanks alle wonderolie pindakaas die in de motor zat, de zuigerveer met een paar drupjes brandstof al snel in zijn groefje rondgedraaid kon worden. Hoefde ik hem er gelukkig niet af te halen, want dat vind ik maar een griezelig klusje met die broze zuigerveertjes.

    Edit: vergeten te zeggen, dat ik die wonderoliepindakaas met Dasty Professional van de Wibra in een oogwenk had verwijderd. Top spul.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Iedereen was mij voor!
    Ik heb de L voor me snuf en de 86 van de gepompte... en van de laatste de ‘el-manuel’
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zuigerveer lossen... nee daar geen angst meer voor. Wel veel olie...
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vertragingsprintje? Dat is dus RC1 avant la lettre!
     
  12. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    In dit filmpje zie je de werking van het printje wat ik ooit voor Bert heb gemaakt (mn aan eind van filmpje). Als je je gas snel opendoet beweegt de servo langzaam. Gas dicht gaat wel snel.


    Printje kun je hier zien op RCGroups

    Heb je een computerzender (bijv met OpenTX), dan kun je zo'n vertraging ook wel in je zender programmeren. Ik vlieg mijn brandstofkisten met een oude en vette Futaba T7C en die kent zulke kunstjes niet.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik raad sowiso aan, om in dat geval de compressie een haartje te verhogen. Mogelijk dat ASP passende headshims heeft en die zijn 0,1 mm dik (OS gebruikt meestal 0,2 of 0,4 mm).

    Dat laat je toe om een wat vettere afstelling te gebruiken, en een wat koeler lopende motor.
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die vertraging stuur je wellicht beter via dat printje, dan via de zender... MPX EVO heeft een servo vertraging.
    Vast lineair. Maar ik heb daar nimmer mee geëxperimenteerd op de gasstand... was niet zozeer aan de orde...
    En de instelling is heen en terug... verder kan je dit grapje ook in de Jeti ontvanger programmeren.
    Maar ook dan weer vice versa even snel...
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In feite is dat niet van belang: voor alles wat geen superspeciaal knetterhoogvermogen agressief apparaat is, maakt het weinig uit of je vertraging beide kanten uit werkt of niet.

    Het is namelijk méér een kwestie van je eigen timing, dan van of het snel reageert of niet. Dat telt alleen bij 3D vliegtuigen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Inmiddels een paar keer met de Champion gevlogen en hij vliegt op zich best. Er zit echter niet-brandstofbestendige lak op de romp en omdat ik er verder geen tijd in wil steken mag hij door naar iemand die dat wel wil doen. De 10cc ga ik ergens anders voor gebruiken, maar de kist met servo's en tank kan gratis afgehaald worden in Barneveld, mits je hier een foto plaatst van hoe je hem straks hebt opgeknapt.

    champion leeg.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jammer, jammmer... maar ik ken de overwegingen...
    Hier... Mach 1 blijft werkeloos wegens gare ABS romp... ook zo een 'dork'
    Jammer dat ze geen methylmethacrylaat 'epoxy' als lamineer stof hebben, dat maakt hem weer fris en fruitig.
    Dat hecht als enige goed aan het materiaal... en om nu een matrijs... nee... dat wordt me te veel.

    Spuiten en blanke 2K lak... knal oranje sjampion! Als die van Kateau-tje originali... haha...
     
  18. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    En opgehaald door Frank (Piloot71). Veel plezier ermee!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Piloot71

    Piloot71

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    241
    Locatie:
    blaricum
    Cnn, Beton en MicropropSport vinden dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe

Deel Deze Pagina