welk soort schakelaar

Volgens mij is het vrij eenvoudig Bertus. Zie het onderstaande tekeningetje.
34487f2f6486a8b.jpg

We beginnen bij de bovenste tekening. Je wilt van de hoofdbaan naar de binnenbaan. Rijrichting is de blauwe pijl.
De dubbelpolige omschakelaar staat in de getekende stand. De trein zal het tussenspoor oprijden maar stopt wanneer hij over de middelste onderbreking komt. Het tweede stukje "losse" rail staat zonder spanning vandaar.
Daarna zet je de schakelaar om en krijg je de onderste tekening. Het eerste "losse" stukje rail komt spanningsloos te staan en het tweede wordt verbonden met de binnenbaan. De trein staat op dat stukje dus zal hij de binnenbaan op rijden.
Wil je nu van de binnenbaan naar de buitenbaan dan moet je met de onderste tekening beginnen. De rijrichting is de groene pijl. Verder werkt alles precies eender.
Wat nu als de schakelaar verkeerd staat? Wel eigenlijk niets. Als je van de hoofdbaan naar de binnenbaan wilt en de schakelaar staat in de onderste positie dan zal de trein direct stoppen als hij op het eerste "losse" stukje komt. Door de schakelaar om te zetten kan je doorrijden tot het tweede stukje.
Kortsluiting is feitelijk nooit mogelijk zolang je de "losse" stukjes rail voldoende lang kiest. Ik denk aan iets van 2x de afstand tussen de voorste en achterste wielen van de locomotief. Het absolute minimum is 1x die afstand maar dat is wel erg kort. Dan is kortsluiting nog steeds niet mogelijk maar dan zou het kunnen zijn dat de trein niet stopt maar doorschiet en zo de andere baan op rijdt.
Korter dan de afstand tussen de voorste en achterste wielen moet je niet gaan want dan is kortsluiting zeker mogelijk, eigenlijk gegarandeerd. :(

Laatst bewerkt door een moderator:
je moet bijde gelijders schakelen anders heb je een probleem als de enetrein linksom rijdt en de andere rechtsom

het is mogelijk met een jaloezie-schakelaar met twee wissel contacten (vaak een draai schakelaar)
p-contacten aan de binnen baan
de in stand op gemaakte contacten aan de kleine trafo
de in stand neer gemaakte contacten aan de grote trafo

ik hoop dat het zo duidelijk is

De ene trafo verbindt je gewoon met de hoofdbaan en de andere trafo met de binnenbaan. Je hoeft de trafo's dus NIET om te schakelen alleen de twee losse stukjes rail schakel je aan of uit. Als de ene aan is moet de andere uit zijn.
In de bovenste tekening is het eerste losse stukje rail met de buitenbaan verbonden, met de ene trafo dus. De trein op die baan wordt dus "bestuurd" met die trafo. Het tweede losse stukje is geïsoleerd zodat de trein stopt als hij op dat stukje rail komt.
Dan zet je de schakelaar om. Op dat moment isoleer je het eerste losse stukje rail en verbind je het tweede met de binnenbaan, de tweede trafo dus. Op dat moment rijdt de trein op de tweede trafo en kan je hem daarmee "besturen".
Simpel en effectief.

Laatst bewerkt:
Hehe eindelijk begrijp wat je bedoelt Ernst.
Het enige nadeel vind ik dat ik dan als er 1 trein op een afgesloten rangeerstuk staat.
Ik niet met de grote trafo alle rails kan bedienen.
Maar het voordeel is wel dat het zo makkelijker te maken is.
Want dan kan het wel met een dubbelpolige schakelaar inderdaad.
Maar als ik van de buiten baan naar de binnenbaan wil rijden moet ik altijd eerst stoppen.
Net als een boot in een sluis.
Eindelijk is dat niet wat ik wil.
Zo zie je maar dat iets wat voor mij zo klaar als een klontje is kan voor een ander duister als de nacht zijn. ;) Daar moet ik wel aan denken want anders zou ik de neiging krijgen om dingen te schrijven die niet zo netjes zijn. Zoiets als "Stommeling dat je dat nou niet snapt, het is toch zo simpel". Dat schrijf ik dus niet want het kan net zo goed zijn dat ik het gewoon niet duidelijk genoeg heb uitgelegd! :)
Goed je snapt het nu, gelukkig voor mij maar ik snap jou nog niet helemaal. :oops:
Jij wilt in de ene stand de hoofdbaan met de grote trafo regelen en de binnenbaan met de kleine? In de andere stand van de schakelaar wil je beide banen met de grote kunnen regelen? Heb je maar één trein of twee?
Vertel me eens zo precies mogelijk wat je eigenlijk (eindelijk?:)) wilt. Volgens mij moet het mogelijk zijn om ook daar een mouw aan te passen. Desnoods zoek ik m'n oude boekje met spoorweg schakeling weer op. Dat moet nog ergens in een boekenkast vertoeven.

Hallo Bertus,
Volgens mij werkt jouw eerste schakeling (1e bericht) gewoon.
Als de schakelaar in de stand van de bruine streep staat zit alles op de grote trafo. En als de schakelaar in de gestippelde stand staat staat de binnebaan op de kleine, en doet het isoleer vlak niets. Ik snap alleen niet waarom je twee isoleer valkken heb. Je hebt toch maar een verbinding tussen beide sporen? Of is de tweede soms het stuk om weer terug te kunnen naar de andere baan zonder achteruit te hoeven rijden (4wissels in totaal dan).

Oké, ik denk dat ik je nu begrijp. Met de grote trafo regel je de hoofdbaan en de kleine de binnen baan. Wanneer je van de hoofd- naar de binnenbaan of omgekeerd wil gaan wil je dat met de grote trafo kunnen doen zonder dat er een stop tussen zit.
Met de kleine trafo regel je ook een paar doodlopende stukken om daar treinen te kunnen parkeren.
Ik ga nu even denken en hoop een oplossing te kunnen vinden, moet kunnen volgens mij.

Hallo Bertus,
Toch blijf ik erbij dat jouw eerste bedachte schakeling nog steeds moet werken.
De min kan je gewoon aan elkaar laten hangen, omdat de plussen niet met elkaar in verbinding staan. De trafo's zijn onderling toch geisoleerd (hebben een eigen trafo erin zitten welke geisoleerd is naar de 230V). Dus gewoon een dubbelpolige wisselschakelaar kopen en het ene Pcontact aan de binnen baan aansluiten en het andere Pcontact aan de grote trafo.

Back