Welk stabi systeem voor schaalheli?

Discussie in 'Electronica' gestart door Peter59, 19 jul 2017.

  1. Peter59

    Peter59

    Lid geworden:
    22 aug 2015
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Heerenveen
    Beste collega helivliegers,
    Na jarenlang modelvliegtuigen gevlogen te hebben en sinds een jaar of twee een zelfgebouwde drone lijkt het mij een uitdaging om een schaalheli te bouwen. Ik denk aan formaatje 600 of 700.
    Met het zoeken op google kom je tegenwoordig een heel eind maar (op dit moment) is er een specifieke vraag waarop ik graag jullie reactie wil..
    Voor alle duidelijkheid: met hoge snelheden over het veld 'raggen' alsmede 3D-vliegen is niet aan de orde. Rustig rondjes 'cruisen' is de bedoeling

    Mijn vraag: welk stabi-systeem bevelen jullie aan? Ga uit van een FBL rotorkop want ik zit te denken aan een 3-blads of 4-blads rotor.
    Microbeast, Vbar, Flymentor, Naza H...... roept u maar!
    Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
    Groeten, Peter
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je alleen vliegtuigen en drones hebt gevlogen, zou ik eerst beginnen met vliegles...
    Heli is echt niet te vergelijken. En een crash veel kostbaarder.

    Microbeast en vbar (meeste sstabilisaties) zijn wat meer 3d gericht.
    Al kun je in de vbar bijna letterlijk alles instellen en finetunen.
    Al kan er met de microbeast ook aardig wat.

    flymentor is wat meer gemaakt op de schaalheli's.

    Even om een vrij algemene misvatting te voorkomen trouwens, het zijn stabilisaties, maar geen gps hold systemen...
    Maak je zelf geen correctie, zal het toestel bij bijna alle stabilisatiesystemen binnen een paar tellen af gaan wijken, en na nog wat tellen crashen.
    Doel van stabilisatie in een heli is de bewegingen van de heli opvangen die door wind en snelheden worden veroorzaakt.
    Maakt het leven makkelijker, maar niet saai..

    Je kunt trouwens ook zonder stabilisatie.
    Alleen een startgyro erop en gaan.
    Moet je wel kunnen vliegen met zo'n ding..
     
  3. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Volgens mij was V Stabi JUIST van origine bedoeld voor meerblads koppen en is daarna verder uitgebreid voor de tegenwoordige 3D piloten.

    Ik zou voor Vstabi gaan

    PS, als je nog geen schaal heli heb gebouwd.....Ik heb er nog 1 in de aanbieding ;)
    ik heb er geen zin meer in om deze af te bouwen (90%gereed) zie elders mijn draadje over de Agusta 109 romp is een 700Size
     
  4. Peter59

    Peter59

    Lid geworden:
    22 aug 2015
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Heerenveen
    Dank voor je advies. Ik ga inderdaad niet zomaar even een heli de lucht insturen hoor. Er is enige hulp op mijn vliegclub. Ik heb alleen willen aangeven dat ik niet geheel een 'dombo' ben op modelbouw gebied. Ik zal mij eens verder verdiepen in Flymentor maar ik meende ergens gelezen te hebben dat die eigenlijk alleen geschikt is voor Flybar...en niet FBL.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Wat ik ook erg goed heb zien werken is de Heli-command, die is ook geschikt voor meerblads koppen en heeft een soort reddings-functie die je heli rechtop zet als je het niet meer weet.

    Verder is V-stabi wel de top van FBL systemen.
     
    Airmartin vindt dit leuk.
  6. Peter59

    Peter59

    Lid geworden:
    22 aug 2015
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Heerenveen
    Helicommand kende ik nog niet. Ik duik er meteen in...
    Dank je. Top
     
  7. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    goede ervaring met de bavarian demon heeft meerdere versie met en zonder redding functie
    zeer geschikt voor schaal heli.
    http://www.bavariandemon.com/
     
  8. Peter59

    Peter59

    Lid geworden:
    22 aug 2015
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Heerenveen
    Dank voor de tip. Zag al wat voorbij komen maar zal me er nu eens goed in verdiepen. Gezien het prijskaartje mag er wel wat van verwacht worden
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    euhm.. dat is een vrij gangbare prijs..
    vbar etc kosten ook zoiets.

    Nog zoiets, wat voor heli ga je als basis gebruiken?
    Pak je een "standaard" 3d heli zoals de trex 700 (of tegenhangers), heb je vrij dure servo's nodig. en een zware voeding, sterke servo's lusten wat prik.
    daarnaast is de geometrie van die heli's gebaseerd op 3d, dus wordt er in een schaaltoepassing wat minder nette oplossingen verwacht.
    servo's die maar een klein stukje bewegen om de volle slag te maken etc.

    niet bevorderlijk.
    kan wel, het gebeurt ook gigantisch veel.
    en het gaat ook jaren zonder problemen. alleen in de basis is het minder netjes.

    Als je dan kijkt naar bijvoorbeeld Vario, die zijn speciaal gebouwd voor schaalprojecten.
    geometrie etc klopt voor die toepassing. vaak veel minder zware servo's nodig (dankzij die geometrie), dus ook goedkoper.
    en veel meer inbouwmogelijkheden.

    Daarnaast zijn de vario rotorkoppen in de basis gemaakt om met de hand te sturen, dus zonder stabilisatie.
    vraag maar aan Brutus, een gebruiker op dit forum. scheelt weer een hoop ;-)
    al is vario om nieuw te bouwen niet de goedkoopste optie.


    Om even een brutale vraag erin te gooien: wat is je budget wat je in gedachten hebt voor het totaal?
     
  10. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Blijft persoonlijke mening natuurlijk maar voor mij is Vbar het meest prettige en gebruiksvriendelijk (ik vlieg 3D en heb tevens ervaring met BeastX en Bavarian demon axon (axon was echt een lel in combi met spektrum))
    Het word nog mooier als je het in combi doet met de zender van Mikado, de Vcontrol maar dat is weer een stap verder.

    succes met je keuze
     
  11. Peter59

    Peter59

    Lid geworden:
    22 aug 2015
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Heerenveen
    Dank voor je reactie. Ik heb een Spektrum DX9 Black Edition....dus ik wil e.e.a. eens rustig vergelijken.
     
  12. Peter59

    Peter59

    Lid geworden:
    22 aug 2015
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Heerenveen
    Mijn budget is nog 'open'. Ik wil gewoon iets moois maken. Het zal inderdaad wel uitdraaien op iets van vario.
    Maar eigenlijk zoek ik iets in de richting van een Bell47 of Lama....
    Ik overweeg om ondertussen een tweedehandsje te kopen om het 'vingerspitzengefühl' goed te ontwikkelen en te experimenteren met de software van......micobeast of Bavarian of Vbar of Flymentor of Helicommand...ha, ha!!
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Flymentor is toch dat dingetje van KDS????

    Dat lijkt me niet iets om een dure schaal heli aan "op te hangen"...
    Zelf nul ervaring mee, maar ik heb uit het meelezen begrepen dat de Bavarian Demon toch voor schaalheli vliegen een van de besten op de markt is, en hij kan met analoge servo's overweg, dus bijvoorbeeld als je een 2ehands schaalmachine overneemt waar goede analoge servo's in zitten ben je niet een fortuin kwijt aan andere servo's.

    Overigens kan ik mij vergissen, maar Helicommand is toch later Bavarian Demon gaan heten?
     
  14. Peter59

    Peter59

    Lid geworden:
    22 aug 2015
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Heerenveen
    Ben er inmiddels achter dat inderdaad Helicommand van de Bavarian Boys is. Nu vertek ik morgen naar de Segelflugmesse in Schwabmünchen en daar is Bavarian ook aanwezig met een stand. Ik ga ze dus het hemd van het lijf vragen!!!
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  15. Peter59

    Peter59

    Lid geworden:
    22 aug 2015
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Heerenveen
    :)
    Ik zie dat jij niet ver van Heerenveen vandaan zit??
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als ik thuis ben, inderdaad (ben er zelfs geboren).... Maar op het moment van schrijven zit ik ergens onder de engelse kust....
    :D

    Welke vliegclub ben je lid van?
     
  17. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Ik ben sinds een jaar bezig met het Naza-H systeem , en ik ben zeer tevreden over dit syteem
    Wel is het zo dat voor dat je de ATT & Gps modus wil gebruiken zal je echt zelf de heli naar "veilige" hoogte ( ±3M) moeten brengen en ook het landen zal je zelf moeten doen.
    Om mooi "schaal" te vliegen is het wel een geweldig systeem , En als je echt automatisch wil zal je aan de Wookong-H moeten denken ( wel kostbaar ±1200€)
    Hier een filmpje van mn 550 Jet Ranger met dit systeem :

    Gr,
    Arno
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    maar ja.. volautomatisch en alles, wat is daar de lol van :D
    daarnaast, dan hebben we het wel eens over de risico's van onderdelen die er mee stoppen mid flight, waarbij het altijd de vraag is of de piloot het op kan vangen..
    als je het complete toestel toevertrouwd aan de computer, zonder zelf om te kunnen gaan met de computer is het wel vragen om uitdagingen...
     
  19. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Als je goed gelezen had , had je gezien dat de Naza-H juist geen volautomatisch systeem is, In normale modus vliegt het gelijk aan een Beast, o.i.d. , In Att mode is de besturing makkelijker , maar nog steeds afhankelijk wat de piloot stuurt , in Gps mode kan de heli op zijn plek blijven hangen , kan wel "overruled" worden maar reageert heel sloom .
    Het grote voordeel is dat in geval van des- orientatie je de heli op Gps mode kan zetten en je de tijd hebt om hem dan veilig naar je toe te vliegen of je loopt in de richting van je toestel tot je weer goed zicht op de situatie hebt .
    Dit is voor het behoud van je kostbare model een schitterende optie ( heeft me al veel crashes bespaard) , let wel dit is geen Rescue mode die in de andere merken ( Beast,bavarian,e.d. hebben) .
    En inderdaad volautomatisch is er geen lol aan , dan kan je beter een Quadcopter met gps halen :thumbsup:

    Gr,
    Arno :)
     
  20. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Pas op met Bavarian Demon Axon in combi met Spektrum.
    ik kreeg het niet aan de praat met sattalietjes of fullrange ontvanger;



    Zal gerust aan mijn onkunde liggen maar ik ben niet de enige als je op Helifreak.com leest... dus ik waarschuw je liever.
    Ik weet dat het met Futaba of Jeti flekkeloos werkt alleen Spektrum is een vreemde eend blijkbaar (helaas want altijd met veel plezier gebruikt)
     

Deel Deze Pagina