Welk tekenpakket

Thieu

Vriend van modelbouwforum.nl
Hallo,

Ik wil me verdiepen in het tekenen met een CAD-pakket. Alleen, wélk pakket zal ik gebruiken. De laatste discussie in dit forum is van 2009 en er zijn ondertussen natuurlijk ontwikkelingen geweest :-)

Er zijn vele mogelijkheden, waaronder ook helemaal gratis. Alleen kún je daar dan ook mee wat nodig is voor het tekenen (en afdrukken ervan) van modelvliegtuigen (zoals ik hier met bewondering heb mogen aanschouwen :-)

Ik heb vorig jaar een cursusje AutoCAD gehad en ben daar een tijdje mee bezig geweest. Alleen, dat pakket is zó ver***kte duur!
Er is ook een autoCAD-kloon, BricsCAD, die al een heel stuk aangenamer geprijst is. Verder het pakket Rhino hier regelmatig voorbij zien komen.

Gratis varianten zijn SketchUp van Google, dat overigens verbazend makkelijk werkt om mee te beginnen, en ook een pakket genaamd 'DraftSight" van Dassault.
Dit laatste pakket is er zelfs voor Linux (waar ik fan van ben :-)
Van beide laatsten is de gratis versie natuurlijk alleen voor 'individuals'

Behalve de mogelijkheden van een pakket is ook belangrijk wat voor documentatie er voor is. Ik denk hier met name ook aan tutorials. Voor AutoCAD wordt je er zowat mee doodgegooid, maar de prijs is toch wel een hele hoge drempel :-)

Alvast bedankt voor de reacties.
Thieu

de 123d versie van auto desk werkt alleen voor solids. als je dus een holle vorm wilt hebben moet je als nog zelf de onderdelen aanpassen. wel super voor het maken van kapjes en ander relatief impel teken werk.

verder is er inkscape, das gratis en het is effe wennen maarwerkt wel perfect. inkcut is ook gratis, daar kun je stickers en sjablonen mee tekenen. deze twee pakketten zijn open source en kunnen in bijna elk gewenst formaat hun data opslaan.

Solidwoks is niet gratis maar daar kun je dan wel nagenoeg alles mee, daar kun je 30 dagen gratis mee testen.

Google werkt wel simpel maar is lastig te exorteren naar een anderpakket .

Ik weet zo niet wat je eisen (afgezien van beschikbaarheid van doc's en voorbeelden) zijn.. Maar wellicht is Google's Sketchup iets?
Nogmaals.. Ik heb geen idee of dat aan je eisen zou voldoen, maar in ieder geval Wel aan je budget wens (is gratis)

DevCadCam Pro

Ik werk met DevCad, van Stefano Duranti die ook achter het programma Profili zit. Ik ben er aan begonnen na een LOI cursus Autocad die ik ben gaan doen om te kunnen werken met een CNC frees. Inmiddels kan ik er naar volle tevredenheid mee overweg en ontwerp mijn eigen modellen. DevCad is niet gratis maar het geld (ik geloof dat ik er destijds €115 voor heb betaald) zeker waard.
Succes!
Ruud

Draftsight is een autocad-cloon.
Ik heb het al draaien op mijn Linux-machine :-)
Alleen, vóór ik er echt in duik wil ik voor mezelf uitgemaakt hebben welk pakket voor mij het beste bruikbaar is.

@ RuudN
Ik heb de cursus op de site van LOI eens bekeken en daar staat dat hij specifiek over bouwkunde gaat in 2D-tekeningen m.b.v. AutoCAD. En ik wil graag vliegtuigjes kunnen tekenen :-)
Een goede cursus over 3D-tekenen zou ik wel aan willen beginnen.

Verder ga ik de reacties komende week eens doornemen.
Thanx, en als je nog iets weet, laat het me a.u.b. weten :-)

Resultaten

Sketchup
Sketchup kan alleen met het eigen bestand werken (.skp)
Sketchup Pro, kost 495 dollar. Deze kan wél met de meeste standaard formaten werken (importeren)
Nadeel: Er zijn honderden tekeningen van allerlei vliegtuigen op het internet en die kunnen dus niet met de gratis versie gebruikt worden.
3D

DevCad
De download was 16,2 MB
DevCad offers many special features developed with particular attention to model aircraft builders.
Licentie voor DevCAD Pro slechts 80 euro
Veel tekeningen van vliegtuigmodellen op die site aangeboden
2D

Rhinocheros (Rhino)
Erg bekend op forum (veel voorbeelden)
Relatief duur voor een hobbyist (plm 800 euro)
3D

Autocad
Veel tutorials
Erg bekend, veel kennis beschikbaar
Voor een hobbyist niet te betalen (> 4000 euro)

BricsCAD
AutoCAD-kloon, hoge compatibiliteit met AutoCAD
Personal licentie plm 400 euro
Ook voor Linux :-)
3D

Draftsight
Compleet
Gratis
Ook voor Linux :-)
2D

PTC Creo Elements
Een download van 156 MB
Ook DWG en DXF
Gratis (Tot 60 unieke delen per tekening)
Prijzen niet kunnen achterhalen, wat ik heb gezien doet mij vermoeden dat het anders duur is
3D

Als ik dus een 3D-programma wil (en dat vind ik toch wel heel erg mooi en functioneel) zal ik óf beperkingen moeten accepteren óf (diep) in de buidel tasten.
Moet ik toch eens diep over nadenken...:rolleyes:

2D of 3D tekenen

De cursus Autocad was voor mij heel zinvol, vooral om de tekeningen handig te leren organiseren. Verschillende lagen gebruiken, goed gebruik maken van snaps en objecten die vaker gebruikt kunnen worden meteen in de bibliotheek zetten etc. Ik heb een frees die ik uitsluitend gebruik in plaatmateriaal en zag geen toegevoegde waarde van 3D tekenen. Het ziet er zo op je beeldscherm wel blitz uit zo'n 3D tekening maar ik heb er geen toepassing voor op mijn frees.
In de cursus leer je omgaan met verschillende tools in het tekenpakket en die zijn overal toe te passen. Bouwkunde komt dan alleen aan de orde voor de opdrachtjes die je gaat tekenen.
3D tekenen lijkt mij alleen zinvol als je ook een 3D frees wil aansturen en dan zit ik te denken aan het frezen van metalen mallen om glasvezelmodellen in te lamineren. Dit soort technieken zijn voor de individuele modelbouwer toch veel te kostbaar. Als het gaat om ribben en spantjes werkt het heel mooi om alles uitsluitend 2D te tekenen: bovenaanzicht en zij-aanzicht zijn voldoende.

Het mooie van 3D tekenen is dat je direct goed kan zien of alles ook echt in elkaar past. Het heeft bij het ontwerpen van vliegtuigen zeer grote voordelen! Je kan de uiteindelijke vorm van een complexere romp erg mooi beoordelen en optimaliseren. Je begint met een solid romp en plaatst daar later op de juiste plaatsen spanten in. De vorm van de spanten rolt er vanzelf uit. 2D is voor veel toepassingen volledig achterhaald.

Het mooie van 3D tekenen is dat je direct goed kan zien of alles ook echt in elkaar past. Het heeft bij het ontwerpen van vliegtuigen zeer grote voordelen! Je kan de uiteindelijke vorm van een complexere romp erg mooi beoordelen en optimaliseren.
En da's. precies wat ik ook denk :-)
Ik heb vroeger nog met tekenbord en potlood getekend in voor, zij en bovenaanzichten en bij 2D moet je dus goed kijken of het allemaal past. En da's bij behoorlijk ingewikkelde tekeningen best lastig.
Een 2D pakket zou wat mij betreft kunnen volstaan als er 3D rendering mogelijk is. Dat hoeft niet realtime te zijn.
Geen idee of die pakketten er zijn.

Ik teken zelf veel 3D (zakelijk) Vooral als het allemaal erg gecompliceerd wordt, vraagt men tegenwoordig vaak om een 3D model, aangezien de kans op fouten in de tekeningen veel groter is als e.e.a. alleen 2D wordt uitgetekend. In het laatste geval zal de tekenaar namelijk veel zelf moeten "invullen", waarbij er nog wel eens iets over het hoofd wordt gezien. Als je 2D tekeningen genereert vanuit een 3D model, is de kans op dit soort foutjes veel kleiner.

CAD-programma

Hallo allemaal,

er besttaat ook nog ZWCAD. Dit programma lijkt als 2 druppels water op full versie AutoCAD van Autodesk en kost +/- 550 euro. Is Nederland en België te verkrijgen. Gratis demoversie kan je ook downloaden.

Groeten,
Kris

Bedankt voor de tip. Het begint zo een mooie verzameling te worden van mogelijke CAD-oplossingen :-)
lijkt als 2 druppels water op full versie AutoCAD
Dat doet BricsCAD ook (er zijn enkele kleine verschillen in opdrachten) en is ongeveer even duur.
De Classic (2D) is 445 USD en de Pro (3D) 575 USD.
Van BricsCAD is overigens ook nog een Platinum versie die 825 USD kost
"BricsCAD Platinum offers the Pro functionality plus 3D constraints, design intent recognition and assemblies editing."

RcCAD

Toen ik bij de makers van ZW-CAD informeerde kreeg ik antwoord waarbij, behalve het antwoord op mijn vragen over ZW-CAD ook gewezen werd op RcCad. Daarvan is een probeerversie en een betaalde versie. De laatste kost 50 dollar.
Ik heb het even bekeken en en het is een zeer eenvoudig programma. Bovendien dateert de laatste versie uit 2002 en is er een béta uit 2006 ofzo.
Je kunt er een programma bij downloaden voor export naar DXF, maar dat ziet er nogal "16 bits" uit. Oud dus...
Het enige nut dat ik er in zie is dat je in RcCAD zeer snel een "schets" kunt opzetten die je daarná naar DXF exporteert voor het echte werk :-)

Naar aanleiding hiervan kwam ik op dit forum RcCAD overigens ook nog tegen in discussies uit 2002/ 2004.
RcCAD

Een 2D pakket zou wat mij betreft kunnen volstaan als er 3D rendering mogelijk is.

Met Drafsight heb je de mogelijkheid om 3D meshes te tekenen (revolved, tabulated, edge en ruled)

Verder heb je hidden, shaded en (eenvoudige) rendered views.

Back