Welk toetel als 2e?

Discussie in 'Beginners' gestart door Ewald, 14 jul 2015.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    O maar dat ben ik helemaal met jullie eens. Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat er in werkelijkheid behoorlijke "nadelen" aan een staartwiel kleven. Wij omzeilen die voor een groot deel door gewoon de wielen te ver naar voren te zetten en dat compenseren we dan weer met veel meer motorvermogen. Op dat moment tellen veel van die nadelen niet meer mee.
    Blijft alleen de vaak hardere landing over maar ik schreef al daar merken wij op de grond niets van. Mocht er een keer zo'n model tijdens de landing in tweeën breken (heb ik zien gebeuren!) dan weet je daar nu een mogelijke oorzaak van.
    De instructeur is zeker een belangrijke factor. Als die "bang" is voor een neuswiel zal hij daar alleen maar nadelen van vertellen. Ik heb beide vliegtuigen en heb geen enkel probleem met die toestellen. Op een ongelijk veld en wat veel wind heb ik graag een neuswiel, dat kan je wat makkelijker in bedwang houden. Maar als je neuswiel in een kuiltje terecht komt sta je met de prop aan de grond. Bij een model met een staartwiel kan je wat meer geluk hebben en raakt de prop de grond (net) niet. Hoe dan ook, je moet er naar toe want met de motor krijg je hem echt niet uit dat kuiltje. ;)
    Het meest voorkomende probleem met een staartwiel kist is dat hij niet rechtuit over het veld wil. Als je gaat starten breekt hij steeds uit vaak naar één kant. Als oorzaak wordt nagenoeg altijd het motorkoppel genoemd. Dat is echter niet juist. Bijna altijd staat één van de hoofdwielen, of beide, naar buiten gericht. Die wielen een klein beetje toespoor geven lost dat probleem van uitbreken in 99% van de gevallen helemaal op.
     

Deel Deze Pagina