Welk type vliegtuig is dit?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Sander79, 7 jun 2017.

  1. Sander79

    Sander79

    Lid geworden:
    7 jun 2017
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo ben nieuw hier.
    Ik heb dit vliegtuig ooit een keer gekregen.
    Het vliegtuig is helaas niet kompleet.
    De grote vleugel bovenop het vliegtuig was er helaas niet meer bij.
    De achter vleugel is er bij maar is in slechte staat.
    Kon geen fabrikant of bouwjaar achterhalen.
    Er zit een brandstof motortje in van het merk Enya ss25.
    De zender en benzine tankje mist ook.
    Nu vroeg ik mij af of het nog de moeite waard is om hem weer vliegend te krijgen?
    Het vliegtuig heb ik in deze staat gekregen zoals op de foto's.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oei... da's wel een projectje wat wat liefde en aandacht kan gebruiken....
    Zit de zender er ook nog bij?

    De vleugel is niet vreselijk moeilijk te bouwen.
    En als je dat voor elkaar hebt en de rest van de kist een beetje opgeknapt, heb je er een heel prettig vliegertje aan.

    Die motor is in elk geval mits juist verzorgd, min of meer onverwoestbaar. Maar dat hangt heel sterk af van hoe lang geleden hij voor het laatst gelopen heeft, en hoe de vorige eigenaar er mee omgegaan is.
    Ik snap alleen niet zo goed waarom de cylinderkop dwars gemonteerd is....
     
  4. Sander79

    Sander79

    Lid geworden:
    7 jun 2017
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Gelderland
    Hier nog enkele foto's van het vliegtuig.
    Het motorblokje heeft goede compressie de propeller draait automatisch een stukje mee als ik er aan draai om te kijken of de compressie goed is.
    Kan het motorblokje helaas niet testen.
    Heb helaas niks bij het vliegtuig aleen hetgeen wat op de foto staat.
    Zender ontbreekt ook.
    Achter vleugel is ook niet al te best meer.
    Benzine tankje ontbreekt ook.
    Nu wil ik hem misschien wel laten vliegen mits het de moeite waard is?
    Iemand een idee wat het beste is?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    diegene die dit ooit gebouwd heeft is zo te zien nooit bij een vliegclub langs geweest.
    paar dingen die snel opvallen:
    - koelkop van de motor staat 90 graden verkeerd, spleetjes horen in de vlieg richting
    - geen losse batterijen gebruiken, maaar altijd gesoldeerde packs
    - aansturing van hoogteroer, hevel zit verkeerd om, normaal hoort het aanstuurpunt min-of-meer boven het scharnieerpunt te liggen.

    maar zoals gezegd, een charter is een fijn vliegend toestel, maar je hebt aan deze nog wel wat werk om hem luchtwaardig te maken.... succes
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    "is het de moeite waard om vliegend te maken?"

    ligt aan jouw definitie.
    Heb je zin in een poosje sleutelen om het weer goed te krijgen, of pak je eerst een ander toestel om te leren vliegen?
    in principe kan ieder toestel weer vliegend gemaakt worden.. ligt aan de hoeveelheid tijd en geld die je erin wilt stoppen.
    vind je het dit niet waard, zal hij richting total loss gaan.

    Zoals ik het zie, moet de bespanning eraf.
    Motor eraf.
    aansturing netjes maken.
    Vleugel maken.
    bespannen. Tank etc inbouwen.

    Daar gaat ff tijd in zitten. en je hebt wat budget nodig om bespaning/tank/brandstof/gloeier/servo's/klein materiaal/zender/ontvanger erbij te kopen.

    Weet je nog niets van de hobby, wil je weten of vliegen iets voor jou is?
    kun je misschien beter eerst een compleet toestel proberen, of op een club een paar proeflessen nemen.

    maar zowieso, bouwen/restaureren is best leuk werk.
    vliegen ook trouwens..
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  8. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Beetje hard antwoord , maar het hele spul zo de Kliko in gooien en zelf iets knaps bouwen. , kost minder tijd dan deze kist op te knappen ( of je moet alle tijd van de wereld hebben)
    Als ik het zo even snel zie is deze Charter door een complete leek op modelbouw gebied gebouwd ( slordig en vies) en zonder kennis van bouwen is restaureren meer werk dan nieuw bouwen.
    Ook al zou je hem op willen knappen , het motortje is te licht als je deze gaat dempen naar de huidige geluids eis en de ontvanger & servo's is ook een beetje "uit de tijd" ( sorry "oldtimer" vliegers :) )
    Momenteel koop je voor een redelijk bedrag een electro kist waar je zonder al te veel problemen overal welkom bent ( vliegclubs, of vrije vliegers) en je bent klaar voor de toekomst .
    Maar ga eerst eens kijken bij een club bij je in de buurt en ga een keer "proefvliegen"om te kijken of het wat voor je is , daarna kan je altijd nog beslissen om met deze schitterende hobby te beginnen .

    Succes,
    Arno
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En gevonden door iemand die (nog :)) niets van bouwen weet, restauren is iets voor ervaren mensen, maak je leercurve niet te stijl. Wil je hem opknappen dan zou ik dat pas doen nadat je met ander toestel(len) ervaring hebt opgedaan, anders wordt het een lange weg, zonder zekerheid op succes.
    En zonder het spul live te kunnen zien en voelen, is er geen definitieve uitspraak te doen. Verwacht in ieder geval niet zo geld en tijd te kunnen besparen.
    Aangezien je toch een nieuwe vleugel moet bouwen, is het makkelijker/sneller om ook maar meteen een nieuwe romp te bouwen.

    Vier elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B. Contributie verdien je in één middag terug:
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2017
    Helikapoter vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit stukje is, sorry dat ik het zeg, totale onzin!
    Dat motortje is sterk genoeg, óók met een fatsoenlijke demper (want standaard inderdaad vermoedelijk wel een beetje luidruchtig), Ik vlieg een Charter met de helft van dat vermogen...
    De ontvanger kun je inderdaad wegkeilen als je niet een bijbehorende zender hebt, maar anders nog prima te gebruiken (de 35 en 40 MHz kanalen zijn tegenwoordig vrijwel leeg en dus vrijwel storingsvrij), en de kans is groot dat je een passende zender min of meer voor niets af kan halen onder de "wie wil hem hebben anders gooi ik hem weg" advertenties.
    Voor een beginner met weinig budget ideaal :D
    Die servo's zijn eerder "overkill" voor een Charter, dan "achterhaald"....

    Maar inderdaad is "iets knaps" bouwen vermoedelijk wel aan te raden, want die romp ziet er niet erg appetijtelijk uit, en electro inderdaad een makkelijker instap voor een totale beginner....
     
  11. redbaron

    redbaron

    Lid geworden:
    11 jan 2013
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Woerden
    Op marktplaats staat er 1 te koop voor 50 euro.En hij heeft 1 extra vleugel. Ms kan je die voor weinig overnemen.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Helemaal met je eens Brutus!

    Met een beetje goede wil is hier zeker nog een prima vliegend model van te maken. Een vleugel maken lijkt misschien een hele klus. Het zal niet super simpel zijn maar het is voor een beginner zeer zeker te doen. Het is niet voor niets een trainer!

    De motor zal met de juiste prop zeker voldoende vermogen leveren om er goed mee te kunnen vliegen. Starten van een kort gemaaid grasveld zonder hobbels en kuilen is hier ook mee mogelijk. Het geluid kan wel een probleem zijn dus een andere uitlaat gebruiken of er een nademper op maken om het geluid te beperken.

    De ontvanger is ook een prima apparaat. "In zijn tijd" was dit een behoorlijk hoogstaande ontvanger. Waarom zou hij nu waardeloos zijn? Ja je moet natuurlijk wel een passende zender er bij hebben, op de 40MHz dus. Volgens mij zijn die zelfs nog te koop in de winkel. Op het internet zal je vrijwel zeker een bruikbare zender kunnen vinden. Een beetje zoeken dus. ;)

    De servo's zijn uitstekende servo's. Ze zijn van betere kwaliteit dan veel van die goedkope "rommel" die je nu bijna per kilo kunt kopen. Deze servo's durf ik (na grondige controle en test) in mijn modellen nog zeker te gebruiken!

    Heb je weinig of geen kennis en ervaring? Ga dan niet in je eendje aan het sleutelen en bouwen, helaas is de kans op teleurstellingen dan heel groot. Ga hulp zoeken bij een ervaren modelbouwer(s) en vlieger(s). Bij een club heb je de grootste kans om iemand te vinden die je kan en wil helpen.

    Wanneer je dus over voldoende basis kennis beschikt, voldoende en juiste gereedschappen hebt, een paar rechterhanden en een flinke dosis doorzettingsvermogen kan je hier dus nog een prima "vliegertje" van maken. Het zal het nodige werk zijn en niet iets wat één twee drie is gebeurt. Des te groter is de voldoening als het kistje het luchtruim kiest!.
    Succes.
     
  13. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Zoveel mensen , zoveel meningen ., Maar om iemand zijn mening(en kennis) als totale onzin af te doen vind ik niet echt passen in een discussie .
    Laten we het wel gezellig houden . . . .

    Gr,
    Arno :bye:
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Puntje is wel dat het hier niet om een slecht gebouwd toestel hoeft te gaan...

    Ik heb er ook eentje die serieus oud is..
    Ding had een jaar of 20 op een zolder gestaan, daarvoor heeft een leek veel goed werk om zeep geholpen tijdens een poging tot "reparatie"

    Bij het restaureren kwam ik de kenmerken van een goed bouwer wel tegen..
    de huidige staat zegt alleen iets over de manier van opslaan, en waarschijnlijk heeft het stabilo tijdens opslag een stevige tik gehad.
    Goed te repareren, maar je moet er wel tijd in willen steken
     
  15. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Een oud toestel restaureren is zeker mogelijk. Maar er is wel al wat kennis voor nodig.
    Neem je je tijd hiervoor kan dit perfect lukken.

    Ik ben er zeker van dat dit toestel terug de lucht in kan.
     
  16. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Als je de foto's goed bekijkt zegt dat voldoende lijkt mij .
     
  17. Sander79

    Sander79

    Lid geworden:
    7 jun 2017
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Gelderland
    Ben wat vergeten.
    Deze motor zat los bij het vliegtuig.
    Typen veco 19.
    Motortje is niet compleet denk ik?
    Ga nog verder zoeken of ik nog meer onderdelen kan vinden.
    Het vliegtuig heb ik toen ik het kreeg op zolder neer gezet.
    Om er ooit aan te beginnen.
    Nu ben ik de zolder aan het opruimen dus misschien kom ik nog meer onderdelen tegen die bij het vliegtuig horen?
    Maar nog een andere vraag kan ik de cilinderkop van het Enya ss25 motorblokje gewoon losmaken en in de goede stand zetten?
    Ik zelf ben woonachtig in Apeldoorn.
    Lijkt mij leuk om het vliegtuig te restaureren.
    Weet iemand of er in Apeldoorn ook een modelvliegclub is of iemand die mij zou kunnen helpen.
    Volgens mij was er wel een club in Apeldoorn maar volgens mij hadden deze geen ruimte om te mogen vliegen?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    www.armc.nl.
    Maar er zijn er meer, zie bericht #9.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor zover ik weet, is de SS 25 Schnuerle gespoeld (vlakke zuiger, 3 inlaatpoorten) en kan dat inderdaad. Maar om zeker te zijn moet je even kijken of de zuiger vlak is (geen opstaande rand heeft, zeg maar een soort muurtje) en de cylinderkop geen "groef" heeft waar die rand van de zuiger in moet vallen. Als je WEL een rand en groef ziet, kun je de kop NIET verdraaien (en dan is je motor oorspronkelijk een automotor), maar als je die rand en groef NIET ziet, kun je de kop WEL verdraaien.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zuiger met kam/rand. Links (een) inlaatpoort, rechts uitlaatpoort, zuigerpen en krukas dwars door het beeldscherm. In dit geval van een oude motorfiets.
    Kamzuiger (wikipedia)

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina