Welk type vliegtuig is dit?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Sander79, 7 jun 2017.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Veco is een oud motortje. Al lang niet meer gemaakt. Jaren 60 en 70. Zal zoeken worden naar een goede demper. Dertijd vloog men gewoon demperloos. Thans mag dat niet meer, en dat is maar goed ook.
    De kop zit vat met imbusbouten, die kunnen los, als je de boutjes los kan krijgen. Bijkans muurvast door ingedikte wonderolie.
    Dan zou je de motor even kunnen opwarmen in de oven, met ovenwanten vasthouden, en dan proberen los te werken. Soms beter om dan eerst iets vaster te trekken en dan direct weer los.

    De oven zet je op 175 graad, de carburateur uitgebouwd. Daar zitten rubbers in, en die vinden de hitte niet fijn. Aandraaien alsof de wielbouten van een auto, kruislings gelijkwaardig aanzetten, en daarna anntrekken en niet overtrekken! (vast is vast)

    Vliegen zou ik in eerste instantie niet meer met de motor doen. Er zijn modernere en betere varianten. Als je meer kennis en ervaring hebt opgedaan, dan buig je je eens over zo een motor. Zoeken naar een nieuwe of ombouw tot elektro. Puur om het lessen in modelvliegen te dienen zonder tussenkomst van een weigerige motor...

    De andere motor met die grote koelkop is een automotorje... of een poging daartoe. De carburateur hoort daar niet op, en is bovendien behoorlijk beschadigd.

    Restaureren is een groot woord. Gewoon oplappen en de oneffenheden in de snuit netjes in model schuren met een schuurlat.
    Nieuw stabilo bouwen, da's de naam voor de achtervleugel, het kielvlak, is het staardeel waar je mee richting stuurt lijkt me okay. Wel dient alles exact mogelijk haaks tov te staan.
    Nieuwe vleugel bouwen of een marktplaats Chartervleugeltje zien te vinden.

    Heel veel tips zijn te vinden op het forum en het internet. Als je goed hebt leren zoeken, kan je verschrikkelijk veel vinden, en daarmee veel leren.

    Je kan ook het nieuwe laser gesneden kitje van Robbe kopen, alleen is die alle jezus duur geworden. Een bouwdoos was altijd onder honderd euro. Robbe slaat de plank weer eens goed mis denk ik. Je bent namelijk ook nog een flink paar centen aan bekledingsfolie kwijt.. en dan nog de rest. De houtinkoop kost eigenlijk niets, en het model was al lang en breed gedigitaliseerd. Denk dan de verpakkingsdoos nog het duurste is om te laten fabriceren.
    Bijkomend prijzig is de afwerkfolie, Oracover of een strijkfolie van HobbyKing.
    Die folie wordt met een strijkijzer vast gehecht. De folie krimpt, en is na afwerken snaarstrak om de vleugel gespannen.

    Daarnaast, servo's ontvanger en zender en aandrijving gaan ook nog even knabbelen aan de portemonne.

    Servo's die in het model zitten zijn van goede kwaliteit. Maar zijn goedkope servo's. En inmiddels verjaard. Ze zullen bijkans werken, maar verouderde elektronika kan storingen met zig mee gaan dragen (het hoeft niet... maar ik heb ze wel de grond in zien slaan bij ons op de club... "hoe ken dat nah?")
    Moderne varianten hoeven de kop niet te kosten, en dan weet je dat het werkt.

    De servo's horen met vier schroefjes vast te zitten. De messing busjes die ik op je foto's zie, zitten verkeerd om. Een veel gemaakte fout. Waarom? Omdat je de busjes het hout in drijft tijdens het aandraaien. De rubbertjes van de servo's dienen als silentblock, trillingdempertjes. Het rubbertje is vaak een tulletje. Op de getoonde wijze overtrek je de rubbers, en die gaan vervolgens scheuren door de overspanning.
    Door het busje om te draaien, klemt de parker op de bus, die vangt de spanning op. Vast is vast. Eromheen kan de servo nu rustig feest gaan vieren, swingen dankzij de tulletjes, zei het onder bondage... de servo kan theoretisch niet weg fluppen...

    Nu nog effe dus een mooi gbruikt zendertje op de kop weten te tikken, en een onvanger er bij.
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2017
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn mening, en trek je er vooral niets van aan is:
    Geen tijd aan besteden.
    Het is goedkoper om een nieuw goed vliegtuig te kopen.
    De motor heeft compressie zeg je.
    Dat is lastig te zeggen als je nog nooit een modelmotor in je handen hebt gehad.
    Een goede motor zou bovenin vast moeten lopen.
    En pas als je de motor helemaal schoongespoeld hebt met alcohol kan je zeggen of hij compressie heeft of niet.
    Er zal nu wel een dikke olielaag op de zuigerwand zitten.
    Als de motor nitro gehad heeft en verkeerd is weggezet dan zijn gegarandeerd de lagers verroest.
    Die Veco is een automotor, ik heb er nog nooit 1 echt goed lopend gekregen, de carburatie is niet perfect.
    De besturing is 40 mHz.
    Ik weet niet wat er nu op 40 mHz zit maar kans op storing is groot, als het 35 mHz zou zijn dan zou ik het wel aandurven.
    Het restaureren van een model is lastig en vies.
    Vaak is het hout vet, dus dan kan je er niets meer op verlijmen.
    Mocht het met allerlei tricks wel lukken (ovenreiniger op het hout spuiten en afvegen) dan moet je het een vleugel en stabilo bouwen en het hele model bespannen.
    Alleen de folie kost je al zo'n 30 euro.
    Lijm, schoonmaakmiddel, hout, dat kost je ook zo'n 50 euro.
    Ik denk dat je voor een modelletje hebt wat na aanschaf van zender en accu's meteen kan vliegen.

    Dus ik zou zeggen, alle elektronika eruit, motor eraf en als aanmaakhoutje voor de BBQ gebruiken.
    De motor door een ervaren modelbouwer na laten kijken en eventueel aan een verzamelaar verkopen.


    GJ
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    GJVO heeft praktisch gezien volkomen gelijk natuurlijk... Beste is altijd minimaal 1 goed vliegende vliegert aan boord te hebben. Lullen bij het hek op een mooie vliegdag is geen optie.
    Maar ik kan het nooit laten er een volledig aan te willen pakken :weetnie: als het ding nog iets van soelaas geeft, of blijk van waardering achteraf (knuffel RC1 kisten)... Projecten stapelen zich wel op... da's nadeel van die wrakkennostalgie... Haha :confused:
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... mischien is het ook wel de "ouwe bokken mentaliteit" van dat we het vroeger moesten doen met wat we hadden, en 35 jaar geleden zou vrijwel iedereen zo'n kistje opgeknapt hebben.... Domweg omdat nieuw bouwen voor best veel mensen een nogal grote uitgave zou betekenen.

    Ik kan het in elk geval nog steeds niet, een motortje weggooien zonder eerst te kijken of het nog loopt....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben ook al een oude bok (51) en moet nu ook weer nadenken voordat ik wat uit kan geven maar je moet ook kijken wat het kost om het allemaal vliegend en draaiend te krijgen en wat een nieuw, modern toestel kost.
    Vroeguh was het makkelijker, dan ging je naar de modelbouwwinkel op de hoek, eventueel dingen passen als ze het origineel niet hadden.
    Tegenwoordig zitten er nog weinig modelbouwwinkels in Nederland en die hebben allemaal hetzelfde en vooral geen onderdelen van brandstofmotoren.
    Onderdelen van een Enya kan je sowiezo vergeten, niet te krijgen.
    Veco's wil niemand onderdelen van hebben.
    En als het torretje dan loopt ben je uren verder, lagers, rubbers, gloeiplug.. 30 euro minimaal.
    En dan nog de Charter.. vergeleken met bijvoorbeeld een Calmato een vreselijk ding.
    Maar stel je vind hem mooi (smaken verschillen) en je wilt hem opknappen.
    Dat zal je minimaal 80 Euro kosten en een hoop gevloek omdat de lijm niet hecht op een vette ondergrond.
    Een nieuwe Calmato koop je voor 149 Euro (in Nederland) en een nieuwe Charter kost 159 Euro.
    Dan ben je niet goed wijs als je moeite gaat doen om een doorweekt model op te gaan knappen.

    GJ
     
    Helikapoter en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Jammer......misschien toch iets minder uit china bestellen met zn allen? Turnigy accu's bijv.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat hadden we jááááren geleden moeten doen, toen het nog zin had....

    Ik heb dat volgehouden tot het niet anders meer kon....
     

Deel Deze Pagina