Welk vet voor de as

Discussie in 'Speedboten' gestart door jorrick, 23 jun 2018.

  1. jorrick

    jorrick

    Lid geworden:
    20 sep 2011
    Berichten:
    349
    Hoi ik heb net mijn fei lun ft011 binnen en ik had van tevoren al gelezen dat je eerst de as in moet vetten/olieen

    Alleen na 1x is de tube al leeg. (klein mini tubetje)

    Welk soort vet gebruiken jullie hiervoor en waar haal je dat? Omdat de as redelijk warm wordt lijkt mij het wel belangrijk als het een soort van vet is wat tegen hoge temperaturen kan?

    Ik hoef niet top of the bill spul te hebben dus als vet van de action oid redelijk voldoet is vind ik dat ook prima.


    Ik had al even gezocht op het forum maar kon geen relevante resultaten vinden
     
  2. pataz

    pataz

    Lid geworden:
    18 jun 2006
    Berichten:
    151
    Locatie:
    zaanstad
    Hoi jorrick ikzelf gebruik gewoon vaseline te koop bij elke drogist. Grt patrick
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb begrepen dat uierzalf erg goed werkt, En dat haal je bij het kruidvat.
     
  4. jorrick

    jorrick

    Lid geworden:
    20 sep 2011
    Berichten:
    349
    Vaseline en uierzalf werkt ook goed op hoge temperaturen?
     
  5. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo jorrick
    Ik gebruik een mix van EP2 lager vet wat ik dunner maak met dikke tandwiel kast olie. Blijft zeker 5 runs zitten. Daarna maak ik alles schoon en begin ik weer opnieuw.
    Gr eddy
     
  6. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Witvet oftewel zuurvrij vet.ik haal de binnen as er wel elke keer uit en maak .m dan schoon en vet de as weer in.dus na het varen opnieuw schoonmaken en invetten
    Grt Tom
     
  7. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hoi Jorrick , ik gebruik al jaren de marine greas van proboat met een pompje, erg handig te doseren en het spul komt niet op je handen.
    Gr Gerjan, keuze te over !!!!
     
  8. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Je kunt van alles gebruiken maar ja....je vaarwater Is er wel van gediend als alles wat je ook voor vet/olie gebruikt geheel afbreekbaar is.oftewel denk aan het milieu.ook belangrijk om je vaarwater te behouden maar ook om alles netjes te houden.grt Tom.
     
  9. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Dussss..... Als je olie gebruikt gewoon slaolie gebruiken.kunnen ze je niks milieu belastends verwijten en ook geen boetes geven.al die zogenaamde Super schroefas oliën zijn echt een fabel net als Het hitte bestendige olie verhaal.die as word echt geen 100 graden hoor
     
  10. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hoi Tom, grappig jou uitspraak aangezien je behoorlijk aan luchtvervuiling doet met die grote verbrandings motoren
     
  11. jorrick

    jorrick

    Lid geworden:
    20 sep 2011
    Berichten:
    349
    Ik heb een potje vaseline gekocht. Krijg je ook geen ranzig handen van :D
    Bedankt voor de reacties.
     
  12. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    ik weet natuurlijk van de uitstoot jorrick. ik bedoel natuurlijk wat je zelf kunt doen om rekening te houden zoveel als mogelijk met de omgeving. maar goed ...... vaseline ?????? goed man en die ranzige handen die krijg je zeker niet nee. wel lekker zachte handjes. mooi man. grt tom.
     

Deel Deze Pagina