Welk vliegtuig om mee te beginnen?

Discussie in 'Beginners' gestart door bdoets, 19 nov 2011.

  1. fluppe

    fluppe

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Brugge
    @Nathan en andere (her)beginners :
    Ik ben na een dikke 32 jaar terug herbegonnen met vliegen. Hiervoor heb ik na veel goede raad ingewonnen te hebben, een EasyGlider Pro van Multiplex aangekocht. OK, het kost misschien een paar centen, maar ik kan je met mijn hand op het hart zeggen dat je hiermee een zeer goedmoedig toestel hebt. Ik vlieg met de standaard multiplex setup en dat is meer dan voldoende. Ik vlieg de setup wel met een 3cel LiPo 3200. Hiermee heb je meer dan genoeg power om ook op een winderige dag te vliegen en heb je ook de power om in noodgevallen je uit de slag te trekken. Zoals gezegd is het een zeer goedmoedig toestel waarmee je ook lekker traag kan vliegen zodat je tijd hebt om een verkeerde stuurbeweging te corrigeren en moet je toch niet bang zijn dat hij 'uit de lucht valt'. Wil je wat later dan toch eens iets proberen ( een roll of een looping bvb ), dan kan dit met dit toestel en deze setup evengoed. Hopelijk heb ik je hiermee een beetje info gegeven waar je iets mee kan aanvangen.
    Vriendelijke groeten,
    Philippe.
     
  2. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Goede keuze Philippe, geef zelf les met de EasyGlider, een perfect leertoestel.
     
  3. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Philippe, doe jezelf een lol en schaf een paar 3S2200 lipo's aan voor je EZglider :) scheelt flink in gewicht (die van mij balanceert er perfect mee) en als het 's zomers mooi thermiekweer is heb je er meer dan genoeg aan ;)
     
  4. Comedian

    Comedian Guest

    hoi,
    ik ben hier ook nieuw en ik wil ff inspelen op de EasyGlider waar jullie het over hebben. Ik heb hem op conrad gezien maar de prop zit aan de voorkant. Ik heb ook naar de EasyStar gekeken en daar zit de prop op de bovenkant. Wat raden jullie mij aan?
     
  5. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Hoi Comedian, als je beginner bent dan zou ik zeggen: EasyStar. Ik heb er zelf ook een en je leert er heel makkelijk op vliegen. Als je eens op je neus landt dan gaat de motor iig niet kapot. En een camera naar voren gericht heeft geen propellor in beeld. Een EasyGlider is ongetwijfeld ook een makkelijk model; zweeft beter, is aerodynamischer (o.a. door de klapprop), heeft waarschijnlijk meer (statische) trekkracht en is efficienter met energie omdat de propellor groter is. De EasyGlider is wel een stukje groter dan de EasyStar (vervoer). Maar daardoor zie je hem tijdens het vliegen ook beter.

    Het is voornamelijk persoonlijke voorkeur denk ik. Beide zijn qua vlieggedrag makkelijke toestellen.
    Martin
     
  6. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Als het ook iets anders mag zijn dan de Easystar of Easyglider zou ik U can fly aan willen raden. Deze:
    hype-u-can-fly-3
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. Comedian

    Comedian Guest

    Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik voor de Easystar ga want die lijkt me het veiligst, maar als ik die op conrad bestel kost hij 50 euro. Maar naast het toestel moet je nog 5 noodzakelijke toebehoren kopen, samen is dit ongeveer 170 euro. Is dit een normale prijs of kan dat nog goedkoper?
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Dit is een vrij normale prijs, maar het kan wel goedkoper. Conrad heeft met de Phoenix voor 150 euro een bruikbaar aanbod, ik ken het toestel niet van dichtbij maar er zijn tientallen clones van de EasyStar in de handel en dit is er ook een; je hebt dan in een keer alles bij mekaar.
    Ook bij HobbyKing hebben ze clones van de EasyStar: HobbyKing R/C Hobby Store : Planes ARF,RTF,KIT>Beginner/Trainer HobbyKing zit in HongKong, maar ze hebben een magazijn in Hamburg en qua douane is dat veel handiger.
    Conrad vind ik eigenlijk een kl*tezaak, ze hebben af en toe wel aardige aanbiedingen maar als beginner laten ze je heel erg zwemmen. Als er een hobbywinkel bij jou in de buurt is zou ik daar zeker ook eens gaan praten. Mogelijk zijn ze duurder, maar als beginner is hands-on advies goud waard. (En lid worden van een club is wat dat betreft het handigste! Scheelt veel brokken & is gezelliger!)
     
  9. Comedian

    Comedian Guest

    Ik heb ff gekeken naar de AXN Floater-Jet op HobbyKing, daarbij zit een controller met 4 kanalen, dit alles, exl. accu, is voor de prijs van $65. De Phoenix op Conrad, met ook een controller met 4 kanalen, is idd 150 euro. Welke is dan beter en is een controller met 4 kanalen voldoende?
     
  10. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Denk dat er geen "beter" is, ze lijken mij aardig gelijkwaardig. Wat de zender aangaat is 4 kanalen hiervoor ruim voldoende, hiermee zou je ook een volgend toestel nog kunnen vliegen. De maar die er wel bij zit is dat je waarschijnlijk als het lekker gaat de wens krijgt voor een mooie computer zender :) . Deze zijn een fors stuk duurder en zou ik ook nog even links laten liggen tot je een beetje lekker kan vliegen.
     
  11. Comedian

    Comedian Guest

    Ok, bedankt voor je advies, ik zag net wel dat de AXN Floater-Jet van Hobbyking in een warenhuis in amerika zit. Hij is wel een stuk goedkoperd dan de Phoenix van Conrad. Komt dit door de verzendkosten oid?
     
  12. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Hbbyking is altijd al erg scherp met zijn prijzen, vergeet niet dat je vaak nog de BTW + kosten moet bijbetalen aan de postbode. Deze kosten zijn ongeveer 15 euro en btw van 19%, alleen als je geluk hebt komt het binnen zonder extra kosten. Kijk ook of het niet leverbaar is via hobbyking Duitsland, weet je zeker dat er niets meer bijkomt.
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja; als je bij HobbyKing wil shoppen moet je er rekening mee houden dat er portokosten bij komen, maar ook dat de douane er waarschijnlijk een schep bovenop doet (die je kontant aan de deur moet betalen). Daarom moet je, op de site van HK, even klikken op "Europe" bovenaan de linker kolom. Je krijgt dan te zien wat er in stock is in het Hamburgse magazijn. Daar is minder keuze, en de prijzen liggen wat hoger, maar de porto is veel lager en de douane bemoeit er zich niet mee.
    Een klein pakketje van HK wordt soms ongemoeid gelaten door de douane maar een doos met een modelvliegtuig er in valt zeker in de prijzen.

    (ah min of meer dubbelop...)
     
  14. Comedian

    Comedian Guest

    Ik heb ff verder gezocht, bij HobbyKing hebben ze inderdaad een FloaterJet maar dit is alleen de Jet, je moet alles er zelf nog bij kopen. De Phoenix op Conrad lijkt me daarom beter, hij is iets groter en heeft geen verzendkosten. Wel is hij wat duurder, 149 euro totaal. Denken jullie dat het een goede beslissing is om hem te kopen?
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik denk dat die Phoenix veel waar voor z'n geld is.

    Bij HobyKing kan je ook nog kijken naar de Bixler, is ook een soortgelijk toestel.
    Zowel de Bixler als de FloaterJet hebben ze vanuit HongKong óók als kompleet pakket (dus mét zender etc.) maar dat is niet in voorraad in Hamburg.
     
  16. Comedian

    Comedian Guest

    Dus hij is niet leverbaar? Of is hij dan duurder vanuit HongKong? Ik heb nog nooit iets besteld vanaf HobbyKing dus ik weet het niet zo goed.
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
  18. Comedian

    Comedian Guest

    Ok, ik denk dat ik dan de Phoenix van de Conrad neem.
     
  19. Comedian

    Comedian Guest

    Ik benoemde al eerder de 4-kanaal afstandsbediening die erbij zit, betekent 4-kanaals dat hij snelheid, rechts, links, en omhoog aangeeft? Of kun je ook naar beneden sturen?
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    4-kanaals is links/rechts, hoog/laag, rolroeren, en throttle (motor).
    Op de site van Conrad zeggen ze niks over de indeling van de zender, dwz gas links (mode 2) of rechts (mode 1). (Dat is een voorbeeld van waarom Conrad als modelbouwzaak zo zwak is). Maar goed, je hebt zelf ook nog geen voorkeur dus misschien maakt het niet veel uit... tenzij je lid van een club wil worden (aan te raden). In dat geval is het slim om Conrad informatie over de zender-indeling te vragen, want als iedereen op een club mode 1 vliegt, kunnen ze een beginner met mode 2 nauwelijks helpen.
    Misschien kan je langzamerhand beter een eigen draadje starten, want voor dit draadje wordt het te specifiek om on topic te zijn...
     

Deel Deze Pagina