Welk vliegtuig om mee te beginnen?

Discussie in 'Beginners' gestart door bdoets, 19 nov 2011.

  1. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    De 4 basis functies op een vliegtuig zijn: Gas functie (+-) Richtingroer (links rechts) Hoogteroer (omhoog omlaag) Rolroeren (links- rechtsom). Afhankelijk van het ontwerp van het model gebruik je hiervan slechts 2 (zwever bv.) tot 4 functies. Ook bij zeer gecompliceerde modellen blijven dit de basis functies.
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Het gaat hier om de Reely Phoenix zoals geleverd door Conrad. In de tekst is sprake van 4 servo's dus aansturing voor richting, hoogte, ailerons en throttle.
    De vormgeving van het model doet vermoeden dat je het ook met hoogte en richting kan besturen (voor beginners kan dat aantrekkelijk zijn).
     
  3. Comedian

    Comedian Guest

    Ok, bedankt voor het advies. Ik zal eens gaan kijken naar een vliegclub bij mij in de buurt.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  5. Comedian

    Comedian Guest

  6. marcelvdwart

    marcelvdwart

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Rosmalen, NB
    De Swift 40 van Seagull. 89 euro dan komt daar de electronica nog bij.
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Als iemand vertelt dat hij denkt over een foam electro trainer, is het best een beetje knullig om met een houtbouw brandstoftrainer aan te komen toch? Dat lijkt niet zo erg op elkaar. Het ding is bovendien heel wat duurder dan eenFloater Jet etc.
     
  8. sneaker

    sneaker

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    33
    ben zelf weer ingestapt met een HK mini swift 60 dollar krijg je er een crash set bij(extra vleugel, romp, staart)

    paar uur op de sim, en met de swift ervaring opdoen gaat prima.
    voor een paar dollar koop je daarna een motor upgrade 2500kv en een 20A esc.
    en je kan los gaan op het stunten in de lucht.
     
  9. Wow mooi uitgebreid verhaal! Persoonlijk zou ik denk ik kiezen om met een elektrisch Cessna te beginnen. Deze is op zich niet zo heel lastig
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Want? Welke heb je het dan over?
     
  11. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Die mini swift is inderdaad een heerlijk ding en veel waar voor z'n geld. De klapprop is ook wel handig voor beginners i.v.m. landen op de neus. Het model is wel behoorlijk snel en klein, dus je moet wel blijven opletten. Door z'n snelheid vliegt hij heel stabiel en dat vind ik persoonlijk wel prettig vergeleken met die slome langzame modellen, vooraf bij wat wind. Je leert ook gelijk vliegen met 4 kanalen ook al kun je wel zonder richtingsroer.

    Ik vind het een toppertje. Ben beginner en de crash set zit nog in de doos :D. Klein nadeel is de slechte motor (wordt heet). Extra koeling aanbrengen en niet teveel vol gas vliegen helpt bij mij voldoende.

    Martin
     
  12. Kruimeltje1966

    Kruimeltje1966

    Lid geworden:
    23 mei 2012
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Maarssen
    Ik ben gestart met ongeveer 3 uur vliegen op de simulator van Real Flight. Met de verschillende modellen gevlogen. Ook met wind. Veel geoefend op goed landen. Ik wilde iets spannenders dan een trainer en ik vind warbirds mooi. Dus een parkzone f4 wildcat gekocht. Ik vind dat je met goed oefenen op de simulator best kunt beginnen met dit toestel. Het vliegt heel rustig en stabiel. Je hebt geen start en landingsbaan nodig en hij is erg stil. Wel kostte het mij veel moeite om de Futuba T6ex fasst met een futuba reciever af te stellen. Maar goed je moet volgens mij een studie volgen om die Futuba af te kunnen stellen. Wat een mogelijkheden!!! Dat is geen beginners transmitter. Maar goed; het reulteerde wel in goede en heelhuidse eerste vluchten. In de praktijk is de wind alleen onvoorspelbaarder dan in de simulator :) Een aanrader de Wildcat. Prachtig en als je een keer crasht zijn er veel onderdelen te koop!!
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Waarschijnlijk heb je ergens gevlogen waar de wind geen vrije aanvoer had; waren er bomen of gebouwen upwind van je veld? Hoe vrijer de aanstroom van de wind, des te minder turbulent de lucht, en hoe rustiger je toestel zich gedraagt.
    Overigens zijn kleine modellen het meest gevoelig voor turbulentie; vergelijk een kabbelend wateroppervlak waar je een bootje van 10 cm in legt, of een bootmodel van een meter...
     
  14. Jan Belt-CP V2

    Jan Belt-CP V2

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Noitdorp
    Ik vlieg nu al een tijdje met helikopters rond, maar heb ook nog steeds veel plezier aan mijn Phoenix simulator, zo ben ik gaan vliegen met de Hobbyzone Super Cub dit gaat mij zo goed af dat ik er een wil aanschaffen, maar is dit een leuk toestel voor zijn prijs van even boven de 100euro, of is hij op de Phoenix veel gemakkelijker te vliegen dan in het echt?
    Het is ook niet zo’n duur toestel en volgens mij gewoon te binden met mijn DX6i, is dit een aanrader voor een beginner of niet, hij ziet er ook nog eens leuk uit en het oog wil ook wat;)

    Jan
     
  15. tim rc heli

    tim rc heli

    Lid geworden:
    17 sep 2012
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Maarssen
    de hobbyzone supercup bnf kan je gewoon binden aan je dx6i en het is een prima beginnersmodel hij is 1.20 meter dus groot genoeg en goed stabiel

    gr tim
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik denk niet dat hij te binden is met je DX6i, ik zie dat zo gauw nergens, wél dat-ie 27Mhz zou zijn en dan kan het zeker niet. Op het draadje over dit toestel (dat je ook al gevonden hebt) schijnt de prijs ook geen 100 euro te zijn.
     
  17. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Denk moeilijk voor een beginner..

    [URL=" Super Cub LP Crash -DEATH OF A VALKYRIE - YouTube[/URL]

    [media=youtube]bdzJxmt9Qhs[/media]
    In dit filmpje zie je al een crusiale fout van de piloot, rondjes draaien rond jezelf is uit den boze, je word er draaierig van en begint inschattingsfouten te maken.
    Nu kan je zeggen, en rondvluchters dan, deze piloten stappen in rondjes en draaien niet ter plaatse om hun as, ze zouden het anders ook niet lang volhouden.

    Johan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    De eerste twee vluchten zijn geen probleem - ligt niet aan het toestel. Maar dit is zeker geen 2.4 zender.
     
  19. Jan Belt-CP V2

    Jan Belt-CP V2

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Noitdorp
    Dit zijn de technische gegevens, en ik begreep hieruit dat je hem met de DX6i zou kunnen binden, omdat ze zelf de Spektrum DX4 of DX5E aanbevelen om erbij te kopen.

    Exclusieve gepatenteerde anti-Crash Technology (ACT) zorgt voor een veilige en geslaagde vluchtervaring voor beginners. Lichtgewicht, met een hoge capaciteit 3S Li-Po batterij pack voor lange vluchttijden.

    Wordt geleverd inclusief een lader. Eenvoudig te repareren, lichtgewicht, duurzame Z-Foam bouw en makkelijk in elkaar te zetten. Bestuurbare staartwiel en staaldraad stuurstangen voor nauwkeurige controle. Wordt geleverd met een DVD, zodat je exact weet hoe je hem in elkaar moet zetten en vlieginstructies.

    Deze versie is de BNF versie en wordt zonder zender geleverd. Dit is handig als je al een zender hebt. Alleen even binden en vliegen maar. Als je nog geen zender hebt, koop er dan een Spektrum DX4 of DX5E bij.

    Ervaringsniveau: beginner

    Afmetingen:
    Spanwijdte: 1200mm
    Lengte: 825mm
    Gewicht 715gram.

    Extra uit te breiden met de volgende systemen:
    Aerial Drop Module - HBZ6023
    Float Set - Super Cub LP - HBZ7390

    Jan
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja, het schijnt te kloppen. Ik kende de DX4 niet, maar die schijnt ook DSM2 te gebruiken. Dan moet je DX6i er ook mee overweg kunnen.
    Heb je overigens ook wel eens gekeken naar toestellen bij HobbyKing.com? Moet je wel rekening houden met transport- en douanekosten, maar ze hebben wel veel voor weinig geld... Als je iets kiest uit het Hamburg filiaal heb je geen douanekosten en lage verzendkosten.

    En kijk ook nog es naar de U-can-fly:
    http://www.rc-addict.nl/webshop/rc-...-arf-vliegtuig-compleet-gratis-accu-rood.html
     

Deel Deze Pagina