Welk vliegtuig om mee te beginnen?

Discussie in 'Beginners' gestart door bdoets, 19 nov 2011.

  1. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    De E-flite Apprentice was vorig jaar nog een tamelijk nieuw model, lijkt me dat onderdelen ondertussen wat makkelijker verkrijgbaar moeten zijn. E-Flite is verder een prima merk, maar inderdaad wat service betreft in de USA een stuk beter dan in de EU. De nieuwste electronica met autopiloot e.d. is leuk, maar of het echt goed werkt is maar de vraag.

    Maar anders zou een keuze in de wat bekendere modellen beter zijn, b.v. van Multiplex zijn veelal onderdelen beschikbaar. Kijk anders een bij de grotere online shops in Duitsland en Oostenrijk, die hebben veel spul in voorraad.

    http://www.lindinger.at/
    http://www.der-schweighofer.at
    http://www.hoelleinshop.com
    http://www.modellhobby.de
    etc.

    Hobbyking blijft natuurlijk ook een prima optie, maar hier ook sterk afhankelijk van het model. De Durafly types hebben b.v. zo'n beetje alle onderdelen los te koop. Voor een Bixler zal ook genoeg verkrijgbaar zijn. Gewoon wat onderzoek doen dus.

    Zelfbouw is een optie als je veel tijd hebt, maar persoonlijk vind ik een goed schuimpje veel beter geschikt. Voor beginners én gevorderden.
     
  2. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
  3. bones

    bones

    Lid geworden:
    15 okt 2014
    Berichten:
    73
    Eerste post is informatief. Bij zelfbouw mag tegenwoordig echter ook schuim (bijv. depron) niet ontbreken.

    Zeker bepaalde modellen van FliteTest zijn prima beginnerstoestellen, ze zijn goed getest, en met minimale kosten en materialen (foam, tape, hete lijm) te maken. Helaas hebben we hier niet het goedkope, makkelijke schuim dat ze daar gebruiken, tenzij je het in een pak van 25 vel koopt, maar depron is prima te bestellen. Met slim tape-gebruik kun je de bouwtechnieken gewoon nabootsen. En dan zijn er nog honderden andere plannen elders, voor zelf-bouw foamies.
     
  4. Zymper

    Zymper

    Lid geworden:
    14 mei 2016
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Nieuwrode
    Ik ben nog wat nieuw bij RC, maar zou graag ook een vliegtuigje kopen.
    Ik zag de volgende twee:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__31670__YAK_12_Airplane_EPO_950mm_w_Flaps_RTF_Mode_2_.html
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._Ready_to_Fly_w_Optional_Flaps_Mode_2_RT.html
    Die YAK12 (de eerste) spreekt me enorm aan, maar nu is gewoon mijn vraag of dat deze goeie vliegtuigjes zijn als starter? (staan bij Hobbyking wel onder de afdeling beginner). Of is die Bixler de meerwaarde waard? Ik zou graag voorlopig zo goedkoop mogelijk blijven, aangezien het mijn eerste zou zijn en waarschijnlijk snel kapot zou zijn :D
     
  5. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Hallo Zymper.

    Ik zou voor de Bixler gaan is groter wat iets makkelijker vliegt is niet zo nerveus.
    En kun je gemakkelijk landen op gras als je er geen wielen onder zet.
    Groetjes Rene
     
  6. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Zeker weten de Bixler! Vliegt ook makkelijker dankzij polyhedral. Eenvoudig gezegd, als je de sticks loslaat dan gaat hij rechtuit vliegen. Ook vanwege polyhedral/dihedral kun je hem vliegen met 3 kanalen; gas, hoogte en richting. Zonder rolroeren is handig als je net begint met vliegen. Die yak heeft geloof ik ook iets dihedral maar zo te zien niet veel.

    Als je de zaak heel wilt houden dan is het verstandig om hem in te laten vliegen en af te stellen door een ervaren vlieger.

    Martin
     
  7. Zymper

    Zymper

    Lid geworden:
    14 mei 2016
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Nieuwrode
    Bedankt beiden. Zo leer ik meteen bij! :D
    Zie ook ineens dat de YAK niet meer verkrijgbaar lijkt. Link is weg en vind hem niet meteen terug (behalve in de versie dat je nog een eigen transmitter moet kopen).

    Zou die YAK12 bv. een optie zijn om na de Bixler te kopen?

    En deze heb ik net nog gezien die me ook aanspreekt:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...ric_Trainer_1_4m_Ready_to_Fly_RTF_Mode2_.html

    Weer hetzelfde verhaal vermoed ik? Bixler beter door die Polyhedral?

    Bedankt voor de hulp alvast
     
  8. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Al lid van een club?
    Gaat je veel ellende besparen!
     
  9. Zymper

    Zymper

    Lid geworden:
    14 mei 2016
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Nieuwrode
    Nog geen lid van een club, maar ik heb er ook nog geen ervaring mee. Net daarom zou ik graag iets 'goedkoop' vinden waarmee ik er eens van kan proeven. Als het dan niks voor mij is, was het maar gewoon een miskoop. Indien wel kan ik dan nog altijd bij een club gaan dacht ik.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    kip en het ei :D

    een club kan je over de beginnersobstakels heen helpen.
    leren vliegen en zo. (niet) crashen.
    de lol van anderen om je heen met dezelfde hobby.
    mensen die de rare gedragingen in 2 tellen uit je toestel kunnen halen.

    in je eentje ben je wat vrijer. de lol van zelf alles ontdekken en doen.

    altijd de keuze die per persoon gemaakt moet worden.
    al wordt een club regelmatig als hoogdrempelig gezien. is niet zo, anders is die club niets voor jou.
    juist clubs horen lekker laagdrempelig te zijn. iedereen is ooit op jouw niveau begonnen..
     
  11. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Zeker voor je eerste vliegtuig zou ik zeker een duwprop nemen. Als de prop voorop zit en je maakt een neuslanding, dan is vaak de motoras verbogen. Je bent dan gelijk uitgevlogen. Als je het goedkoop wilt houden, dan is 2e hands misschien wat? Zeker voor de zender/ontvanger; ik kocht eens een 35MHz zender + ontvanger voor 20 euro. Qua vliegtuig zou ik me eerst richten op het eerste model. Denk ook aan een oplader en een paar lipo's. Je hebt opladers vanaf zo'n 5 euro en lipo's vanaf ongeveer 8 euro.

    Waarom b.v. geen AXN Floater-Jet van HK. Je hebt ze in verschillende varianten vanaf 35 euro (exclusief verzendkosten). Als ik even snel reken dan ben je minimaal 80 euro kwijt (exclusief zender/ontvanger). Dus met een beetje geluk kun je voor ongeveer 100 euro een complete set hebben.

    Met een makkelijk toestel (Bixler, Floater-Jet, Easystar etc) kan haast iedereen vliegen. Ik ben jaren geleden met de Easystar op eigen houtje begonnen en het toestel heeft wat harde landingen mee mogen maken, maar is nog steeds heel. De deuken waren me wellicht bespaard gebleven bij een club, maar goed ik ben van het eigenwijze type (en heb er veel van geleerd). O ja, je kunt ook vooraf oefenen met een simulator (b.v. de gratis FMS). Het is wel handig als je dan een echte zender gebruikt en niet een toetsenbord o.i.d.

    Martin
     
    easy vindt dit leuk.
  12. Ronnie74

    Ronnie74

    Lid geworden:
    5 dec 2015
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik wou er in het begin ook niet aan maar heb uiteindelijk toch maar voor een club gekozen, mijn eerste kist was een (bixler) bix3 van hobbyking, heb nu een tundra en die vliegt zo lekker dat ik niet meer terugwil naar de bix... vliegles nemen is ook belangrijk. Ik had gelijk een spitfire gekocht en daar zou ik mee wildvliegen, goed dat ik dit niet gedaan heb, anders was hij al stuk na niet eens 1 minuut vliegen , getipt dankzij een vriend van me om eerst les te nemen en een club te zoeken ipv wildvliegen en crashen.
    links staan hieronder misschien heeft iemand er iets aan...kijk maar, in ieder geval veel vlieg plezier :thumbsup:


    Bix3-Hobbyking: https://hobbyking.com/en_us/hobbykingtm-bix3-trainer-fpv-epo-1550mm-pnf.html
    boekje: https://modelvliegles.nl/boekje-voor-beginners/
    vliegles: https://modelvliegles.nl/
    de beginners serie van flitetest episode 1 t/m 10

    Phoenix Flight Simulator:
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2017
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Rond 18:30 (waarom een hoogdekker kiezen) de klassieke fout "een hoogdekker stabiliseert door z'n lager zwaartepunt gemakkelijker". BS. Er is géén pendulum effect!
     
  14. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ik snap het niet....Waarom dan wel een hoogdekker in jouw ogen?
     
  15. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    1) V-Stelling
    2) Afstand van de vleugel tot de grond bij het landen/opstijgen. Een hoogdekker wat minder vlak landen kom je meestal wel goed weg mee, een laagdekker/warbird moet je daarom al benhoorlijk vlak kunnen houden.
     
  16. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ah dus mijn zelfgebouwde charter met heel weinig v stelling zou volgens jou dus als een laagdekker vliegen....

    Waarom zou dat "pendulum effect" niet opgaan? Ben nog niet echt overtuigd...
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het pendulum effect bestaat niet in een toestel met vaste vleugel: als een vliegtuig een helling krijgt, kantelt namelijk de liftvector onmiddellijk mee met de vleugel, en er ontstaat een zijdelingse kracht. Die kracht resulteert weer in een bocht. De bocht is een zijwaartse versnelling, en op de rompmassa werkt nu een schijnbare middelpuntvliedende kracht. De vector-optelsom van deze middelpuntvliedende kracht en de zwaartekracht komt weer precies lijnrecht tegenover de liftvector van de vleugel te staan: foetsie pendulum effect.

    Een vleugel met V stelling heeft wel een licht zelfstabiliserend effect, maar dat heeft een aerodynamische oorzaak, het komt NIET door het pendule effect (want zoals gezegd, dat bestaat helemaal niet). Is vrij makkelijk aan te tonen: vlieg een bocht met een standaard V-stelling trainertje: trek je voldoende "up" dan blijft het toestel in een stabiele bocht zonder verdere rudder imput.
    Trek je te weinig up, dan glijd het toestel naar binnen af (wat een soort slipvlucht is), steekt de neus naar beneden (wat een vlakke daalvlucht is), pikt snelheid op en de neus komt weer omhoog, nu in vlakke(re) vlucht... Maar dat is géén pendule effect.... WANT: als het pendule effect zou bestaan, zou het niet beïnvloed mogen worden door het geven van een beetje "up"...

    Pendule effect vind je hooguit in vliegende apparaten waarbij de vleugel "beweeglijk" aan de romp bevestigd is, zoals hangliders en paramotors en dergelijke.

    Mijn Charter heeft een volledig vlakke vleugel, en heeft ondanks dat de romp onder het toestel hangt, een héél lichte neiging de bocht in te vallen (word volgens mij veroorzaakt doordat de binnenste vleugel minder snelheid heeft, en dus minder lift levert)....
    Wat de werkelijke oorzaak van het inrollen ook is, het is in elk geval een bewijs dat het pendule effect niet bestaat, en dat V-stelling op een andere manier zijn zelfstabiliserende werking bereikt
     
  18. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die Wiki brengt het beter onder woorden, maar zegt wat ik probeer duidelijk te maken (lukt me niet altijd even goed).

    Het verklaart ook waarom je met een twee-assige trainer TOCH een volledige rol, en zelfs rugvlucht kunt vliegen....
    Het richtingsroer veroorzaakt nl óók zo'n zijdelingse aanstroming, en dus een rolmoment.
     
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Afhankelijk van motorisering, grootte roeren, stuuruitslagen, profiel, instelhoeken etc: ja.

    Mijn bovendekker Ugly Stik (eigenlijk schouderdekker, quasi symmetrisch profiel) met vlakke vleugel voelt geen haar anders op de rug dan op zijn buik.

    M'n Decathlon van enkele jaren terug vloog minder rustig dan bvb mijn Fly-Boy (laagdekker, beetje v-stelling)
     

Deel Deze Pagina