Welke acculader kies ik, 2S lipo's voor auto's.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door HugoW, 8 aug 2016.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    ik ben mijn imax B6AC een beetje zat. Ik rijd met auto's, alles 2S lipo hardcase packs. De packs zijn niet allemaal meer citroentjesfris, maar de balanceerstroom van de B6 is erg laag. Dus goed balanceren lukt dan niet meer. Ook ontladen kan het ding nauwelijks. Qua laden heb ik eigenlijk niet zoveel nodig; ik wil gebalanceerd laden, max. 6 ampère bij 2S is maar 51 Watt.

    Mijn wens is dus vooral een hoge ontlaad- / balanceerstroom. Liefst wil ik een pack kunnen aankoppelen en met rust laten in de 'storage' modus, en dat de lader dan zelf laadt of ontlaad naar de juiste spanning. Nu ontlaad ik de packs eerst over een autolamp (met een lipo alarm erop...) en dan aan de lader. Vind ik niet handig.

    Wie raad mij uit goede ervaring wat aan? Budget zeker niet boven de € 100,-, netvoeding mag daarbuiten vallen al heb ik liefst een apparaat dat direct op het net kan.

    Dank,

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2016
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Ontladen van Li-Po's tot de minimale ontlaadspanning voor je gaat laden is overbodig Je verkort er alleen de levensduur mee en het laden duurt ook nog eens langer.

    Als je slechte Li-Po's hebt, kan je beter geld investeren in goede Li-Po's dan in een lader die slechte Li-Po's beter kan laden dan je huidige lader.
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2016
    henry1979 vindt dit leuk.
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Klopt, daarom wil ik een lader die het in één keer goed doet, en niet eerst ontladen over de autolamp... Vandaar de vraag.

    Alleen is slecht in deze een relatief begrip; op een dure lader (dit weekend bij de races getest met iemand anders zijn lader) worden de packs wel snel geladen en netjes gebalanceerd. De packs zijn denk ik elk nog geen 20 keer gebruikt en altijd netjes op storage level weggelegd, nooit heet geweest, etc, en ze presteren ook nog gewoon goed. Ik denk eerder dat de B6 niet de beste lader is, vandaar mijn vraag.

    Hugo
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Een "betere" lader ontlaadt niet eerst en gaat dan laden. Dat ontladen met een lamp is niet nodig.

    In je eerste bericht schreef je dat je Li-Po's "niet meer citroentjesfris zijn". Daar was mijn antwoordt op gebaseerd. Nu schrijf je dat ze nog goed presteren. Dat zijn wel twee heel verschillende zaken...

    Laadtijd is voornamelijk afhankelijk van de ingestelde laadstroom.

    Wil je naar "store" laden, dan kan dan kan dat met jou lader als die het accutype Li-FePO4, ook wel Li-Fe genoemd, kan laden. Stel dit type in en je Li-Po wordt geladen tot 3.6 - 3.65 volt per cel.
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Als een accu boven de storage spanning zit, zou een betere lader dan niet daarheen ontladen? Mijn B6 doet dat niet. De betere lader hoeft van mij ook niet helemaal te ontladen, maar als ik met 8V van de baan kom wil ik dat de lader hem naar storage spanning brengt. En dat is dan dus ontladen.

    Toen de accu's echt nieuw waren lukte het balanceren beter. Ik denk dus dat ze niet nieuw meer zijn, maar dat de B6 ook niet de beste lader is. Misschien wat te sterk gesteld in de openingspost van mij, da's waar.

    Mijn lader heeft ook een storage setting, hoor, dat gaat goed maar hij kan alleen naar die spanning toe laden, niet daar naar toe ontladen.

    Hugo
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Of alle laders automatisch kunnen laden/ontladen weet ik niet. Mijn lader een al wat oudere maar dure Pulsar 2 kan dit niet.
    Een iCharger 308 Duo kan het wel. Maar die is ook flink aan de prijs. Zie blz. 19 van de handleiding: http://www.icharger.co.nz/manuals/308DUO.pdf
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2016
  7. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dan moet je nog even een rondje rijden tot de spanningen onder storage niveau zijn.
    Als dat niet kan laat je lipo dan gewoon zo dat kan voor een dag geen kwaad.
    Op storage niveau brengen heeft alleen zin bij het weg leggen voor langere tijd.;)
     
  8. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Het maakt idd niet zo veel uit of je de accu nu op 3.8 of op 4.0 volt per cel weglegt. Zolang je hem niet VOL weglegt ben je al goed bezig. En idd gewoon een paar rondjes extra voor je de LiPo opbergt is ook geen straf.
    Als je dan toch een goede lader wil hebben dan kan ik deze wel aanbevelen: http://www.revolectrix.com/10xp_description_tab.htm
    1Amp balance circuit is de krachtigste balancer die ik tot nu toe gezien heb. Op de vliegclub zijn er diverse leden met Revolectrix laders en die zijn zeer tevreden.
     
  9. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Emanuel,

    Waar koop je die lader?

    groet,
    Erik
     
  10. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Er zijn vast enkele Nederlandse leveranciers te vinden die deze kunnen leveren. Ik weet dat Hobbymaniac Revolectrix op de website heeft staan.
    Fast-Lad in de UK heeft ze. Er is ook een officiële verdeler in de UK: http://www.revolectrix.co.uk/

    Je kan ze ook direct bij Revolectrix in Singapore bestellen. Je hebt dan wel met invoerrechten te maken.
     
  11. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank je wel, Emanuel.
     
  12. denbosch

    denbosch

    Lid geworden:
    17 mrt 2010
    Berichten:
    111
    Balanceer stroom is bij de meeste 50 wat laders maar 200ma/cel
    Zelf heb ik de 80 wat lader van Abisma. model GPS-1 deze balanceerd met 400ma.

    Mijn lader zit nog nieuw in de verpaking, dus mocht je interesse hebben
     
  13. Snijkamp

    Snijkamp

    Lid geworden:
    3 aug 2016
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hengelo
    ik heb
    ik heb sinds kort ook de imax b6 en de mijne brengt de lipo's wel netjes naar het storage niveau ongeacht of de spanning er op dat moment boven of onder is.

    heb dit meerdere malen getest en hij begint vanzelf te laden of te ontladen tot storage niveau.
     

Deel Deze Pagina