Welke beginners heli?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Pentrico, 7 mrt 2016.

  1. Pentrico

    Pentrico

    Lid geworden:
    7 mrt 2016
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Steenwijk
    Goedemorgen Allemaal,

    Ik ben nieuw hier op het forum, kom uit omgeving tuk, ben 30 jaar en een groentje wat betreft helikopters. in het verleden heb ik wel veel rc autos gereden maar nu trekt mij het rc helikopter vliegen heel erg. goed om hierbij te noemen is dat ik nul ervaring heb, ik heb alleen maar met een syma 107g binnen gevlogen maar dit brengt mij al erg veel plezier.

    ik wil nu graag wat advies hebben over een leuke helikopter om mee te beginnen, dus een waardige opvolger van mijn micro coaxiaal.

    Zelf had ik al bedacht dat het wellicht een goed idee zou zijn om een vliegsimulator als phoenix 5.0 en een dx6i aan te schaffen om te oefenen op de computer alleen nu moet daar nog een leuke heli bij waar ik als beginner mee kan leren vliegen maar niet na een week weer een nieuwe moet aanschaffen.

    Zelf had ik een blade 200 srx in gedachten maar ik weet niet of dit te moeilijk is om te beginnen? misschien hebben jullie nog tips of adviezen van andere helikopters? het zou leuk zijn als ik ze ook buiten kan vliegen.

    Groeten Pentrico
     
  2. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Hallo welkom, je hebt eigenlijk zelf al de juiste keuzes gemaakt. phoenix .. dx6en de blade 200 ook ... wat ik nog kan toevoegen ...kijk of er lokaal een club of groep is waar je op terug kan vallen en advies aan kan vragen. Online is leuk maar real live info zegt altijd zoveel meer.
    wat is jè woonplaats..wellicht is dr een forum lid in de buurt

    Succes
     
  3. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Ahoi Pentrico.
    Je stelt geen makkelijke vraag omdat je en alle kanten uit kunt in je keuze van een helikopter maar ook in de zender.
    Je zult waarschijnlijk 100 goedbedoelde adviezen krijgen op dit Forum, maar uiteindelijk zullen de verschillen daartussen erg groot zijn.
    Mijn advies: eerst eens veel gaan lezen indien je dat nog niet gedaan hebt.
    Kijk ook eens op verschillende Forums en dan met name de Topics die gaan over beginnende helipiloten.
    Je zult merken dat de keuze meer dan reuze is.
    Daardoor erg lastig om te kiezen en het is ook nog eens budget afhankelijk.
    Niemand behalve jezelf kan in jouw portemonee kijken en ook ben jij degene die bepaalt wat jij ervoor wilt uitgeven.
    Dit kunnen bedragen zijn tussen de 100 en 200 euro maar ook dik over de duizenden euros.

    De Blade 200 raad ik persoonlijk af.
    Ik heb het toestel een tijdje in bezit en heb al de nodige upgrades moeten doen om het lekker te laten vliegen.
    Zal je er niet mee gaan vermoeien, maar ook over dit toestel is bakken en bakken aan informatie te vinden.
    Google en You Tube zijn je beste vrienden.

    Wellicht is de Blade 230S een goede optie voor jou.
    Dat in combinatie met een mooie Spektrum DX6i zender ( nieuwe type ) en je bent voorlopig klaar.
    Uiteraard de Lipo packs erbij en een degelijke Lipo lader.( indien je die nog niet hebt )
    Maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor een Blade mcpX BL.
    Vliegmaat waarmee ik regelmatig rondfladder leert er mee vliegen en het gaat hem zeer goed af.

    Na dit bericht zullen er vast en zeker nog vele andere berichten volgen.
    Hoop dat jij ook met hun adviezen iets kunt.
    Succes.
    Vr Gr Erwin
     
  4. Pentrico

    Pentrico

    Lid geworden:
    7 mrt 2016
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Steenwijk
    @RuudM
    Bedankt voor je reactie! Ik woon in Steenwijk.

    @Dylan
    Ik ben mij ervan bewust dat het een vraag is waar ik een breed antwoord op kan verwachten maar ik hoop er toch iets mee geholpen te zijn.

    Ik had al wel begrepen dat een collective pitch lastiger te vliegen is dan een fixed pitch helikopter en is het daarom niet wat hoog gegrepen om direct een blade 230s of een blade mcpx aan te schaffen of is deze door de verschillende modi (beginner tot expert) net zo "makkelijk" te vliegen als een fixed pitch?

    De nieuwe dx6i bedoel je daarmee de dx6i dsmx?

    Ik zag trouwens ook dat er een Phoenix 5.5 uit is, is het het geld waard om die versie te verkiezen boven de (veel) goedkopere 5.0?

    Alvast bedankt.


    Groet pentrico.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2016
  5. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Gewoon de Phoenix 5.0 aanschaffen, daarna (gratis) updaten naar 5.5

    Gr. Jeroen
     
  6. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi hoi.
    Met de nieuwe DX6i bedoel ik die zwarte versie die kan praten.
    Schijnt van horen zeggen dat die zender erg goed bevalt.
    Het is in jouw geval zekers aan te raden om gelijk met een CP helikopter te beginnen.
    Het is bij lange na niet meer zoals vroeger.
    Toen adviseerde men met klem om eerst een Coaxiaal of FP helikopter te nemen.
    Maar een Blade 230S bijvoorbeeld heeft ook een Fail Safe functie.
    De nieuwe Blade S120 ook en wellicht is dat ook een optie indien je eerst met een micro wil beginnen.
    Vr Gr E
     
  7. Pentrico

    Pentrico

    Lid geworden:
    7 mrt 2016
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Steenwijk
    @Jeroen
    Bedankt voor de waardevolle tip! Begrijp ik het goed dat je dus gratis updates kan downloaden van Phoenix als je een versie hebt gekocht?


    @Dylan
    Ik zal de modellen eens vergelijken al heb ik wel het idee dat ik een stuk langer vooruit kan wanneer ik voor de 230s ga mits dit niet te moelijk is. Bij de 120 vraag ik mij af of die wel een beetje buiten kan vliegen gezien zijn formaat maar daar heb ik natuurlijk geen ervaring in.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2016
  8. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Klopt, je koopt eenmalig een versie van Phoenix waarna je vervolgens "levenslang" gratis kan updaten.
    Ik heb ook 5.0 aangeschaft en deze ge-update naar 5.5....

    Dit geld ook voor RealFlight, ik heb destijds 7.0 aangeschaft.. En momenteel is het 7.5! Beide zijn het erg fijne simulatoren
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2016
  9. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ik zag trouwens ook dat er een Phoenix 5.5 uit is, is het het geld waard om die versie te verkiezen boven de (veel) goedkopere 5.0?
    [/QUOTE]

    Let er wel op dat als je phoenix 2e hands koopt, dat er dan een dongle bij zit. Dit is nl je licentie en je link met de zender. zonder werkt het niet.
    Nadien kan je idd steeds gratis updaten naar de nieuwste versie.
     
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    een clublid bij ons twijfelt ook om heli te beginnen en was ook over de 200 blade bezig.. heb hem ook de 230 aangeraden. volgens mij als beginner heli geen slecht ding.

    - "tam" ook af te stellen
    - cp dus je kan met wat wind vliegen
    - full acro geschikt
    - sublieme safe functie
    - goedkoop in lipo's / onderdelen
    - staartmotor klinkt wat lullig maar doet gewoon wel zen werk en je zit niet met een kwetsbare torque tube.

    ik heb ook de zwart dx6 zender.. Helaas al wel men 2ďe want de 1ste was na 3 maanden overleden. (nieuw gekocht)

    maar deze 2de doet het prima en de spraak functie/programmatie is
    fantastisch.

    Maar effe een andere vraag, ook voor beginners, welke heli is nu vergelijkbaar met bvb de blade 230 maar heeft geen spektrum zender nodig?? ik zou het niet direct weten..

    (was een vraag van een toekomstig clublid die een futaba zender had en.. 2 grote methanol hirobo heli's size 30&90 in zen auto.. Anno 2016 vind ik persoonlijk dat je beter met iets kleins/elektro de knepen van het vak leert.. )
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2016
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    lees ook de sticky's door.. de vasthangende topics bovenaan.

    met hulp, zou ik je een 600 maat heli aanraden.
    zonder hulp is 450 maat wel een beetje maximaal.
    o.a. vanwege "oeps" momenten, die toch wat kritischer uitvallen bij een grotere heli ;-)

    ga er bij cp heli's niet van uit dat je hem zomaar kunt crashen zonder schade...
    normaal heb je best wat schade.
    dingen zijn gemaakt om te vliegen.. niet om te crashen.
    kunnen ze goed crashen, vliegen ze meestal niet meer ;-)

    crashbudget is dus ook een ding wat meegenomen moet worden.
    heb je een mooie heli, maar kun je hem niet onderhouden, wordt het hem niet.
    met hulp kun je meestal leren vliegen zonder schade. leer je jezelf vliegen, crash je echt wel een paar keer

    is rotterdam trouwens ver weg voor je als je eens bij wilt kletsen?
    moet het wel weer een beetje normaal weer worden ;-)
     
  12. Pentrico

    Pentrico

    Lid geworden:
    7 mrt 2016
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Steenwijk
    @ Bart en jeroen
    Bedankt voor de tips ik heb Phoenix 5.0 aangeschaft in combinatie met een dx6i zender, hier was een leuke aanbieding voor. Het betreft niet de nieuwe zwarte dx6 zender maar die was ook vele malen duurder en ik hoop dat ik hier ook even mee uit de voeten kan!

    @easy
    Je bent de tweede al die de blade 230s aanraadt. Ik neig op dit moment dan ook het meeste naar dit model. Ik zag dat deze ook in Phoenix gevlogen kan worden en dat samen met de verschillende niveaus waarop je de helikopter kan instellen trekt mij dan wel aan als beginner!

    @Student
    De grotere maten zal ik toch wel wat spannend vinden gezien de meesten niet over verschillende moeilijkheidsgraad instellingen beschikken en ik echt een beginner ben. Als ik crash zullen de kosten dan ook aanzienlijk zijn. Ik heb de plaatselijke rc vliegclub een mail gestuurd. Ik kom uit Steenwijk btw dus Rotterdam is helaas niet naast de deur!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2016
  13. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Hallo Pentrico.

    Ja wat student zegt is wel waar die kleine helicopters zijn wel leuk maar ik ben ook begonnen met lessen met een Trex 700n en ja is wel groot.
    Maar onder begeleiding gaat dit goed.
    Is niet iets om alleen te proberen.
    Groetjes René
     
  14. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    ja vooral de safe functie is super handig..

    bij de 270 cfx werkt het zeer goed en heb je ook een stand waarbij je dus gewoon wat rond kan vliegen en als je het niet meer weet laat je gewoon de sticks los en stabiliseert het ding zichzelf (enkel de pitch stand niet denk ik)

    nadeel : vre duur ding de 270.

    op de 230 staat een ander type ontvanger dus weet niet of die ook die mode heeft, een resque functie zeker wel maar dan moet je nog een schakelaar verzetten, bij de andere is het eigenlijk praktisch een vol automatische resque functie.

    wat betreft de dx6i (de grijze dus)

    hou heel goed op het menutje " monitor scherm " je potentio meters in het oog..

    heb bij 2 dx6i zenders al tegengekomen dat de pot-meters na (lang) gebruik falen... je model gaat onvermijdelijk de grond in dan..

    gelukkig heeft het mij nooit een heli gekost maar wel bíjna een hartaanval toen ik men heli up wou trekken en hij gewoon down bleef gaan.. net op het laatste nippertje maakte de elevator pot-meter terug contact en heb ik hem gelukkig direct kunnen landen.

    jij hebt dezelfde pot meters nu, bij vele mensen werken ze feilloos voor jaren maar.. in mijn ogen is het echt een zwak punt van deze zender.

    dus een goede raad, hou ze in de gaten.
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2016
  15. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    ik zou eigenlijk nooit een beginner een 600 of 700 size aanraden..

    vroeger misschien maar nu niet meer, te duur, te gevaarlijk en zijn nu echt kleine helikopters op de markt die super zijn geschikt om mee te leren vliegen..

    tenzij dat hij echt nooit als hij het aan het leren is alleen vliegt.

    en dat hij super gemotiveerd is en zeker de hobby gaat volhouden, als hij een 700 in occasie moet verkopen omdat het toch niets gaat worden verliest hij handen vol geld op de occasie markt..

    iets klein is zeker altijd wel wat vinniger en beweeglijker dat wel, zo een grote is vele malen stabieler. Maar toch zou ik de kleine nemen om het te leren.
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2016
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    goed lezen..
    met begeleiding altijd zo groot mogelijk.
    vliegt zoveel rustiger. netter. veel meer tijd om te reageren.
    veel minder moeite om tam te maken.
    en met hulp crash je hem ook niet. of je moet hem technisch niet onderhouden, of je instructeur grijpt te laat in..

    kleinere heli's zijn vaak erg schichtig. je kan ze temmen wat je wilt, maar het blijft een klein ding.
    aard van het beestje.
    en het temmen van zo'n ding kan eigenlijk alleen een gevorderd piloot. eigenlijk.
    en je crasht vaker door gebrek aan hulp.

    als je dan ziet dat een 600 a 700 tegen de 1000 eur aan zit, nieuw.
    en een 450 ook niet bepaalt gratis is.


    let op, ik praat dus over 450 tot 700 om mee te leren.
    kleiner kan. maar zit je zo gigantisch met de wind in je maag..
    450 is een maat die windkracht 3 makkelijk kan hebben. 600 let er niet eens op.
    kleiner dan 450 krijgt vlot uitdagingen met wind, waarvan we in nederland genoeg hebben...


    de vraag is altijd leuk.
    ikzelf heb leren vliegen met een fp van 30 cm kop staart, toendertijd 150 eur.
    daarna op de 450 cp overgegaan, wat een rust was dat..
    wel hulp gehad met afstellen..
    de 600 was helemaal een verademing.

    er zijn er die met hulp en een 700 het alsnog erg langzaam leren, of niet.

    jouw weg is afhankelijk van jouw keuzes..
    maar overleg op die club voor je wat koopt.
    zo'n heel kleine heli is, ondanks alle standjes, gewoon wat tricky.
    vanaf 450 moet het wel lukken.
    niet vergeten, op een club linkt men de zenders aan elkaar. dus de instructeur vliegt, trekt aan een knop, dan vlieg jij.
    gaat het mis, knop los, en de instructeur heeft hem weer
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  17. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    @Student ik wil niet moeilijk doen maar bvb die 270cfx blade kan je niet crashen tenzij je er je voet opzet.

    ik lees wel degelijk goed hoor ben het gewoon niet eens dat je zelfs met begeleiding een grote heli moet nemen.

    ik heb het alleen geleerd met een 130x, gaat prima, het hangt zoals jezelf zegt ook van de persoon af.

    dus iets klein zou ik zeker niet afschrijven.

    en prijzen staan ter discusie.. is niet enkel de aankoop hé..

    450 is bvb 10 a 20 euro voor 1 lipo..

    en koop maar is wat lipo's voor een 700.. dat zul je zelf ook wel weten wat het kost zeker ;)
    of je tuft methanol maar goed dat kost ook. of je bouwt hem om op benzine..
    maar draai het of keer het hoe je wilt ze zijn en blijven gewoon vele malen duurder.
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2016
  18. Pentrico

    Pentrico

    Lid geworden:
    7 mrt 2016
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Steenwijk
    Bedankt voor alle reacties! Ik kan mij in beide verhalen wel vonden en denk ook best dat een groot model minder last heeft van de wind en rustiger vliegt. Ik neig echter nog steeds naar de 230s omdat deze betaalbaar is en ook eens zelf gevlogen kan worden zonder begeleiding. Weet iemand of de beginners modus van de 230s en de 270 cfx gelijk zijn of dat hier wel verschillen in zitten?

    Ik zal mij eens gaan inlezen wat pot meters en potentio meters zijn :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2016
  19. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    potentio meters zijn de regelbare weerstanden die verbonden zijn met de sticks van je zender :)

    dus als jij een stick beweging maakt verander je een weerstandswaarde, dit gebeurd linear/proportioneel.

    maar stel dat die weerstand faalt.. dan stuur je dus het verkeerde signaal naar je ontvanger.

    gevolg:
    crash of je moest zoals ik heel veel geluk hebben.

    op het monitor scherm van je zender kan je nakijken of het uitgaand signaal mooi de beweging van jou stick volgt, en of je sticks mooi centreren op hun nulpunt.

    bij de dx6i zou ik het zeker regelmatig nakijken.

    maar er zijn er ook die jaren geen problemen hebben hoor, ik hoop dat je bij de gelukkige bent :)

    ik denk dat de 270 nog een betere safe modus heeft maar @Dylan sys150 vliegt de 230s, en heeft denk ik die zen resque functie al getest op de werking.

    die van de 270 is zeeeer goed maar zoals ik al zei ik vind hem wel duur voor zijn size.
     
  20. demolle

    demolle

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    296
    Locatie:
    het land van bartje
    +1 Ik zou ook voor een kleine heli kiezen, goedkoper in aanschaf en reparatie .
    Ik heb genoeg mensen gezien die naar een half jaar er achter kwamen dat het niet de hobby was dat ze dachten.
    Ik heb zelf ook het kleine spul, en het kan wel wat hebben als je maar boven een grasveld vliegt.

    Veel Suc6 met je keuze André
     

Deel Deze Pagina