Oké, het is in stoom techniek, maar hete lucht motoren staan hier ook beschreven. Na mijn vacuüm machientje "poppin", heb ik nu het plan aangepakt om een 4 takt motor te gaan maken. De " Webster 4 stroke engine" om precies te zijn. De bouw gaat lekker, ik probeer elke dag 1 a 1,5 uur na mijn werk, op mijn werk wat onderdelen te maken. Dat gaat aanzienlijk sneller en mooier dan thuis, en materiaal is (bijna) geen probleem. De poppin heb ik zo in 3 weken kunnen bouwen. Mechanisch kom ik deze week hopelijk weer een stuk verder en dat brengt mij bij de ontsteking. Elektronische schema's zijn er genoeg te vinden, maar waar ik op vast loop is de bobine. Marktplaats, eBay, er staan er genoeg, maar doen ze wat ik wil? Ik wil op maximaal 6 volt gaan werken, een vermogenstransistor (TIP 42C) gaat het schakelen regelen. De schakeling die ik gaan gebruiken is vindbaar als TIM 4 ignition. Middels een hal effect sensor wordt de zaak aangestuurd. Heeft iemand enig idee naar wat voor bobine ik moet kijken?
Deze heb ik onlangs gekocht in England. http://www.gsparkplug.com/universal-6v-12v-ignition-coil-points-or-cdi-replaces-lu45149-lu45150.html Werkt perfect op mijn "hitt & miss" en met de spanning van 1 lipo cel ( 3,7 volt) Dirk
Als je 6 volt wil aanhouden zou je hier eens kunnen kijken , ook genoeg andere mogelijkheden bij deze shop http://www.ts-modelldampfmaschinen.de/produktuebersicht/153-/154-/448-.html
Bedankt heren. Inmiddels via de link van Dirk de bobine, bougie en kapje besteld. Nog een vraag voor Dirk, voor jou hit & miss, gebruik je daarvoor conventioneel puntjes of een transistor ontsteking ? in het geval van transistor, welk schema gebruik je dan ? Ik heb de componenten voor de TIM 4 inmiddels besteld, maar zie dat deze schakeling normaal gesproken op 12 volt werkt. Ik zou graag iets hebben wat op maximaal 6 volt werkt. Ideetje iemand ?
Dirk, dat was en goede link, de bestelde spullen zijn binnen 5 dagen geleverd. Er is licht aan het einde van de tunnel, nog een paar onderdelen maken en afstellen en dan komt het moment supreme. Ik hoop dat ik volgende week of die week daarop de eerste test kan gaan doen.
Nou, de Webster draait !!!!! Maar niet heel lang........ Ik vermoed een brandstof probleem, want als ik de inlaat van de carburateur even dicht houd slaat ie ineens aan, loopt een seconde of 10 en slaat dan af. Armer of rijker zetten helpt niet veel, te rijk en hij start helemaal niet meer, armer net zo. Maar ik vermoed brandstof aanvoer, bij gebrek aan beter gebruik ik een siliconen slag als benzine slang, nadeel is, de slang zwelt enorm en dicht slecht af. Niet geschikt als benzine slang dus. Wat gebruiken jullie (Dirk) als benzine slang ? De slang tules zijn 4mm op tank en carburateur. verdere info: Webster 4 stroke engine Niet mijn motor, geleend plaatje :http://www.homemodelenginemachinist.com/showthread.php?t=9461 electronische zelfbouw ontsteking: http://www.5bears.com/tim4.htm Hall sensor op krukas dus 1x een loze vonk. Carburateur: van een Enya 1,5cc 2 takt Misschien is de carburateur wat te klein, maar het feit dat de motor er eventjes op loopt geeft bij mij aan dat het op zich moet kunnen. Helaas nog geen plaatje, komt nog wel. Eerst moet de Webster goed lopen maar dat begint met een goede benzine slang.
Beste John, mooi dat je al zo ver bent. Je kunt het beste neopreen slang halen bij bv een scooter/ bromfiets handel. succes. groet rene
John Ik gebruik een koperen leiding. Neopreen is inderdaad geschikt voor benzine. In plaats van benzine gebruik ik trouwens "collmans fuel " Een beetje olie er bij voor smering als je geen druppelsmering hebt. Carburator te klein? Dat geloof ik niet , bij mijn motor staat er een vaste carburator op met een doorlaat van 6 mm waardoor een sproeirbuis van 3 mm diameter loopt. Veel plaats voor luchtdoorlaat is er dus niet. Toerental wordt door de "hit en miss" regeling in bedwang gehouden op een toerental van ongeveer 600 t/min. Zonder die regeling zou het toerental véél te hoog komen , ondanks die kleine doorlaat. De cilinder inhoud is 17.5 cc , ik dacht kleiner dan de webster. Dirk
Hele domme vraag: ik zit even naar die foto te kijken... zit er wel een ontluchtingsgaatje in die tankdop? PS: voor benzineslang: tuingereedschap dealers hebben meestal wel Tygon, is in heel veel maten te krijgen, niet super maat-kritisch, en doorzichtig (je kunt dus zien of je motor brandstof krijgt en/of er luchtbellen in zitten). Kost hooguit een euro of 3 a 5 per meter.
beste Brutus, zie tekst van John. Niet mijn motor, geleend plaatje :http://www.homemodelenginemachinist.com/showthread.php?t=9461
Brutus, wees gerust, in mijn tankdop zit een ontluchtings gaatje. Maar het betere nieuws is, HIJ LOOPT!!!!! Als een Malle. 3 zaken veranderend: Dunnere slang van tank naar carburateur (nog steeds siliconen). Grotere carburateur, van een 10cc motor Andere inlaat klepveer. Met name de inlaat klep veer is kritisch, deze mag niet te sterk zijn, de zuigende werking van de zuiger moet de klep tegen de veer in open trekken, maar ook niet te slap, anders sluit de klep niet goed. Deze veer is de hoofd oorzaak geweest van mijn problemen, deze was te kort/slap zodat de inlaatklep bij het optoeren niet goed meer afsloot. Het is met de nieuwe veer nog steeds niet optimaal, maar in ieder geval loopt ie nu, en hard ook. Misschien nog iets meer na ontsteking geven? Wasbenzine is bij deze motor prima bruikbaar.
Omdat de motor op zich goed loopt op de "grote" carburateur bleef de opmerking van Dirk, dat zijn hit&miss met een carburateur met een boring van 6mm ook goed loopt wel in mijn hoofd zitten. Want als ik nu "volgas" trek dan valt de motor stil, nu is dat niet mijn grootste zorg maar het kan beter. Dus vanmorgen een nieuwe adapter voor de kleine carburateur gemaakt en alles aangesloten, en hoppa, lopen. Maar nu reageert de motor veel beter op het gas, nu kan ik wel vol opentrekken en de motor toert dan veel beter op. de beperkende factor is de inlaat klepveer, die kan het toerental niet bij houden, maar dat vind ik niet erg.
John Om een idee te hebben van de klepveer die ik gebruik voor de inlaat : Draaddikte 0.3 mm - buitendiameter 7 mm. Aantal windingen 13 en ontspannen lengte van de veer ongeveer 25 mm. Dirk
Het is nog een behoorlijke klus, om de ratio tussen lucht en benzine binnen de marges te houden... Die gloeiplug-carburateurtjes zijn daar helemaal niet voor uitgerekend....
deze carburator is misschien beter geschikt.http://www.model-engine-plans.com/engineplans/combustion/howell2jet.htm?29,22 Dirk
Eerlijk gezegd, doelde ik specifiek op die Perry, en gewone 2-naalden carbs in het algemeen. Ik denk dat je met een Airbleed carburateur nog wel eens verrassend goeie resultaten zou kunnen bereiken, eventueel met behulp van een vijltje.......