Welke brushless motorcontroller kan ik gebruiken?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Bob123, 15 mrt 2017.

  1. Bob123

    Bob123

    Lid geworden:
    15 mrt 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Hier en daar
    Hi guys,

    Ik ben een rc grasmaaier aan het bouwen maar heb volgens mij de motorcontroller opgeblazen. De motor draait bij starten een paar rondjes en stopt dan....in sommige posities weigert hij totaal.

    De motor is van een Makita DUR182LZ brushless trimmer en heeft naast de 3 aansluitkabels ook 5 sensor?draden...Ik wil de motor radiografisch kunnen aansturen, het liefst zelfs via Arduino maar met relais is ook prima. Zou wel leuk zijn als ik de snelheid kan regelen maar is niet perse nodig.

    Kan ik een ESC van een rc-helicopter hiervoor gebruiken? Of heeft er iemand een andere oplossing?

    Alvast bedankt voor de hulp!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • motor.jpg
      motor.jpg
      Bestandsgrootte:
      114,9 KB
      Weergaven:
      321
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    De regelaar hoeft helemaal niet stuk te zijn. Meer waarschijnlijker is volgens mij dat een sensor stuk is of dat er een onderbreking in een wikkeling van de motor zit. Controleer eerst de sensoren en meet de wikkelingen van de motor door.
    Een heli regelaar kan bruikbaar zijn maar zorg dat je er een neemt die ruim meer stroom kan verwerken dan de motor nodig heeft. Strijkers slaan nog wel eens vast en/of worden sterk afgeremd. Er loopt dan erg veel stroom door de motor dus ook de regelaar. Dat moet hij wel kunnen hebben zonder de geest te geven!
     
  3. Bob123

    Bob123

    Lid geworden:
    15 mrt 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Hier en daar
    Ik vraag me af of deze motor hall-sensoren heeft...die 5 extra draden bevatten volgens mij een oververhittingsensor en de rest weet ik niet. Kan het ook niet vinden op de technische info van Makita..Sommige van deze maaiers hebben toerentalcontrole maar voor deze weet ik het niet.

    Maar stel dat ik een ESC van een helicopter neem, eentje van 20A moet meer dan voldoende zijn lijkt me, deze maaier kan 90 minuten maaien op een 18V 3A makita lipo accu. Zal de motor altijd draaien als ik de 3 voedingsdraden aansluit? Dus zonder hall-sensors aangesloten?

    En hoe kan je het toerental van die ESC voor helicopters afregelen? Het liefst doe ik alles via de Arduino maar heb genoeg andere mogelijkheden.

    Ik zal eerst de draden eens vervangen...de motor draait niet meer sinds ik nieuwe spanningsomvormers van 36V naar 18V gebruik. De vorige spanningsomvormer was ineens dood terwijl hij splinternieuw was maar ja een goedkope uit china van 5 Amp.

    Ik heb de motor/bedrading wel veel verplaatst tijdens het bouwen van de robotmaaier (uiteindelijk moet hij volautomatisch zelf het gazon gaan maaien dus niet meer via rc), zou kunnen dat er een draad gebroken is.

    Bedankt voor het advies!
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Niet alle borstelloze motoren kan je zonder sensors laten draaien. Vooral bij motoren met weinig wikkelingen kan de regelaar er moeite mee hebben. Dat zijn echter motoren die enorm hoge toerentallen draaien en die worden in de modelvliegerij maar zelden gebruikt. Je kan ze waarschijnlijk alleen in EDF modellen vinden. Die draaien meestal heel snel. Bij dergelijke hoge toeren kan de regelaar het wel aan.

    De kans dat jouw motor wel zal werken zonder sensors is erg groot, mits je natuurlijk een goede regelaar hebt. Of een regelaar van 20A voldoende is durf ik je niet te garanderen. Persoonlijk ben ik er een beetje bang voor dat het misschien wel te weinig kan zijn. Vergeet niet dat iedere keer dat de motor sterk wordt afgeremd de stroom enorm toeneemt.
    Het lijkt me een beetje sterk dat die strimmer 90 minuten kan draaien op een 3Ah accu. Dan zou die motor gemiddeld niet meer dan 2A gebruikt. Dat is wel heel erg weinig voor zo'n apparaat, de "kracht" van die motor zal maar erg gering zijn. Dat doet me denken dat het mogelijk geen borstelloze motor is!

    De voedingsspanning op de drie draden zetten kan absoluut niet bij een borstelloze motor! Er zal dan een fikste (kortsluit) stroom gaan lopen waardoor de zaak vrij snel in rook op zal gaan. Bij een borstelloze motor heb je echt een regelaar nodig.

    Het toerental regel je met zo'n regelaar door een puls op de pulsdraad (meestal een witte draad) van het aansluitsnoertje te zetten. Die puls moet regelbaar zijn van 1msec tot 2msec. Je moet ongeveer 50 pulsen (40 tot 60) per seconde naar de regelaar sturen. Wanneer je een puls van 1msec naar de regelaar stuurt zal de motor stil staan. Een puls van 1,5msec zal de motor op halve kracht laten draaien en 2msec is dan vol gas. Alle tussenliggende waardes zijn natuurlijk ook mogelijk. Let op het kan ook anders om zijn, 1msec is vol gas en 2msec is stop! Dus eerst testen!
     
  5. Bob123

    Bob123

    Lid geworden:
    15 mrt 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Hier en daar
    Okay dus de regelaar kan er moeite mee hebben en mischien zelfs doorbranden, dat geeft niet zolang de motor maar heel blijft.

    Ik heb een roboteq fbl2360 brushless motordriver (van 60Amp per kanaal) maar durf hem niet op de maaiermotor aan te sluiten om te testen. Deze werkt met hallsensors/encoders..de nieuwste modellen van deze driver kunnen zonder hallsensors werken, voor de mijne zou ik het moeten proberen maar dat ding is te duur om te laten doorbranden.

    De maaiermotor is 100% brushless, het is het nieuwe model van Makita wat tegenwoordig bijna alles brushless maakt. De 90 minuten draaitijd lijkt me ook overdreven maar Japanners overdrijven niet vaak over de prestaties van hun machines en Makita maakt zeer goede kwaliteit machines (Ik heb er heel veel).

    De ESC werkt dus met PWM, dat is prachtig want dat kan ik met de rc-receiver of Arduino regelen.

    Mocht ik een ESC bestellen dan kan ik dus het beste eentje met hoge amps nemen, het enigste probleem is nu dat ik er eentje nodig heb die op 18-19 Volt kan werken..
     
  6. Bob123

    Bob123

    Lid geworden:
    15 mrt 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Hier en daar
    De bedrading is goed dus ik denk dat de controller stuk is. Nu wil ik een van onderstaande bestellen...ik heb dus een 19V motor, 19V 8A powersupply en Arduino of Rc-receiver om de snelheid te regelen maar ik denk dat ik hem gewoon op full speed ga gebruiken.

    Ik weet alleen niet of onderstaande controllers de maaiermotor de goede kant op laten draaien.

    https://hobbyking.com/en_us/hobbyking-yep-40a-2-6s-sbec-brushless-speed-controller.html
    https://hobbyking.com/en_us/dys-40a...c-speed-controller-blheli-firmware-sn40a.html

    Deze controllers van 40A lijken mij geschikt, zou dit de oplossing zijn of zijn er betere opties op de online markt?
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Om de regelaar te kunnen gebruiken moet hij ook op"uit" gezet kunnen worden. Een regelaar start pas op als hij "UIT" heeft gezien. Hij speelt dan een opstartriedeltje waarna je de motor aan kan zetten.

    Een regelaar die 40A aan kan lijkt mij ook voldoende. Ook die 19V is geen probleem denk ik. Er zijn ruim voldoende regelaars die een 5S accu aan kunnen. Dat is zo'n 21V bij een volle accu. Een 6S regelaar kan het zeker op z'nsloffies aan.

    De draairichting van de motor wordt niet bepaald door de regelaar maar door jouw! Mocht de motor de verkeerde kant op draaien dan moet je twee van de drie motor draden omwisselen, dan draait hij de andere kant op.
     
  8. Bob123

    Bob123

    Lid geworden:
    15 mrt 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Hier en daar
    Bedankt voor de adviezen Ernst.

    Dan bestel ik een van deze regelaars.

    Dat van 2 vd 3 draden omwisselen begrijp ik niet helemaal. Ik heb als aandrijving brushless hubmotors (motor is de as van het wiel) en een roboteq controller om het aan te drijven, werkt prima. Maar daar werkt de truuk van 2 draden omwisselen niet bij, heb ik al geprobeerd...die werkt echter wel met meerdere hallsensors, daardoor werkt die omwisseltruuk niet, of zie ik dat verkeerd?

    Ik zou die roboteq kunnen gebruiken om de maaiermotor te testen, die kan ik afstellen op voltage en amps via de pc...ik durf het alleen niet te proberen want dat ding is duur. Een ESC van een paar tientjes durf ik het wel mee te proberen.

    Ik heb het motortje geopend en zie geen borstels, het is volgens Makita een echte brushless en makita maakt alleen hoge kwaliteitsproducten, daarom heb ik deze gekocht. Ik zie ook geen hallsensors maar die kunnen heel klein zijn en ingebouwd.

    De ESC's van 40A lijken me prima maar toch mag de motor niet meer dan 8A gaan gebruiken want dan kan mn voeding het niet aan. Nou ja dan moet ik een zwaardere kopen.

    Zal blij zijn als het weer werkt dan kan ik aan het programmeren gaan werken en de sensors etc.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Bij motoren met sensoren moet je twee draden van de motor en van de bijbehorende sensoren omwisselen.
    Bij een sensor loze motor en regelaar werkt het omwisselen van twee draden gegarandeerd.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe hoog/laag was de gemeten stroom?
     
  11. Bob123

    Bob123

    Lid geworden:
    15 mrt 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Hier en daar
    Er valt niets te meten want de motor draait maar een fractie van een seconde. Mijn meter reageert daar niet eens op.

    Ik heb een ESC 40A besteld, zal laten weten hoe het werkt. Is ook veel beter dan de makita regelaar volgens mij, veel kleiner en ik kan digitaal de snelheid regelen. Heb ook geen relais meer nodig om het ding aan te zetten.
     
  12. Bob123

    Bob123

    Lid geworden:
    15 mrt 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Hier en daar
    Ik heb inmiddels de
    DYS BL40A Mini 40A BLHeli ESC OPTO 2-6s

    ontvangen.

    Ik heb de draden aan de rc-receiver aangesloten...zwart=minus en wit=signal. De plus krijgt 19V en zwart massa, 3 naar de motor.

    Als ik de esc opstart speelt hij de deuntjes maar als ik gas geef wiebelt de motor een beetje en de deuntjes worden steeds langer..De motor gaat echter niet draaien en de esc wordt snel warm/heet.

    Na een tijdje proberen en vele verschillende deuntjes gehoord te hebben deed hij het ineens en werkte perfect. Ik kon met de joystick perfect de snelheid regelen.


    Toen heb ik hem uitgezet en sindsdien wil de motor niet meer draaien en speelt hij alleen allerlei deuntjes..aan/uitzetten helpt niets.
    De motor een handje helpen te draaien haalt ook niets uit.

    Zou ik de driver opnieuw moeten flashen?

    Als de ESC snel warm/heet wordt kan hij daardoor doorbranden? Hij wordt al heet als ik hem aanzet zonder verder ook maar iets te doen.

    Hij heeft gewerkt maar nu dus niet meer, ik vraag me af wat ik verkeerd doe?.

    Ik heb de draden naar de motor vervangen, geen resultaat.

    Ik gebruik een FLSKY FSiA10B receiver met een FS-i6S zender....10 kanalen





     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    • Foto's van je opstelling?
    • Wat is de maximale continue stroom die je motor aan kan? Optoer-stroom zal hoger zijn. Regelaar lijkt me te klein.
    • Het OPTO van je regelaar is de bekende Chinese kolder/oplichterij, deze regelaar heeft geen opto-coupler aan boord. En ook geen BEC, de regelaar kan je ontvanger en servo's dus niet voeden.
    • De deuntjes komen uit de motor, de regelaar misbruikt de motor als een (slechte) luidspreker.
    • De regelaar probeert je via die deuntjes iets te vertellen. Betekenis van de deuntjes staat in de ... aaarrgggh ... de handleiding.
    • Controleer polariteit van accu, je zou niet de eerste zijn waarbij connector af fabriek verkeerd is gemonteerd.
    • Een slechte verbinding ergens tussen controller en (of in) motor kan je je regelaar kosten. Niet met gas spelen als motor niet wil starten:
      Motor stuttering? Won't run? Read before asking.
    • Firmware verandert niet out-of-the-blue. En als dat geheugen verandert, zal het zodanig grondig veranderen dat niets meer werkt.
    • Regelaars gaan a.o. kapot door kortsluiting en/of oververhitting. Daarom staat er ook een max. stroom op de regelaar. Verstandig om daar bij volgas 25% onder te blijven.
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2017
  14. Bob123

    Bob123

    Lid geworden:
    15 mrt 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Hier en daar
    Ik vroeg me al af waar die deuntjes vandaan kwamen, heb het onderzocht maar kon niet geloven dat ze uit de motor kwamen dus conclusie was moest de regelaar wel zijn haha.

    Voor ik jullie tijd verdoe zal ik eerst alles opnieuw solderen etc.

    De regelaar kan tot 500 hz throttle-signaal ontvangen (ik heb geen handleiding maar dat schrijft banggood over het ding) Signal Frequency:20-500Hz..ik zal dat morgen met de arduino geven...mijn receiver geeft 1000-2000 herz en 1500 is de middenstand. Nu weet ik niet of dat ermee te maken heeft maar ik wil hem uiteindelijk toch via arduino aansturen.
    Ik ben geen expert maar kom er meestal wel uit.

    Het wordt een robot die kan grasmaaien, oprit vegen, waterkanon onboard en dat kan automatisch mensen/dieren aanvallen op basis van gezichtsherkenning. Dit moet ie allemaal volautomatisch gaan doen maar ik krijg die maaier nog niet eens aan de praat...en je zult zien dat de voeding niet deugt en dat de oude motorregelaar het dan ook ineens weer doet...Die was ook nieuw maar ja.

    De hele robot moet ook op spraakcommando's/handsignalen gaan werken, ik heb een kinect2 3d camera die ik erop wil zetten en die alles gaat regelen mbv computers.

    Ik heb wel spijt dat ik voor brushless motoren ben gegaan, wat een ellende met die dingen en zelfs de handleidingen/firmware deugt vaak niet eens. Ging precies zo met die roboteq controller maar met nieuwe firmware speciaal voor mij ontworpen doet die het nu wel.
    Ik zal morgen een foto maken dan kunnen jullie zien waar ik het over heb.

    Alvast bedankt voor de tips.
     
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ho ho dit gaat even helemaal fout.
    Dat de regelaar 20-500 Hz aankan is misschien mogelijk, maar dat de receiver 1000-2000 Hz geeft is niet mogelijk.
    Hier haal je een aantal zaken door elkaar.

    De receiver geeft met een herhaalfrequentie van 20-500 (misschien hooguit 450 Hz) een puls uit.
    De lengte, tijdsduur, van de puls ligt tussen de 1000 en 2000 microSeconden, (1-2 miliSeconden) afhankelijk van de gas-stand. Bij 1000 uSec is de motor zeker uit en bij 2000 uSec is deze zeker aan.
    Hieruit zie je dat de maximale frequentie waarmee deze puls verzonden wordt wat lager moet liggen dan 500 Hz omdat anders bij volgas, 500 x per seconde een puls van 2 miliseconden precies geen pulsen meer oplevert maar een gelijkspanning.

    De meeste gewone zenders/ontvangers geven de 1-2 mSec pulsen uit met een herhaalfrequentie die tussen de 45 en70 Hz liggen, met een uitschieter voor Futaba FASST die tot 140 Hz gaat.

    Autopilots voor heli's en vooral quadcopters kunnen wel tot 500 Hz of meer gaan, maar die hebben dan speciale regelaars en servo's die met 0.5 - 1 mSec werken.
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Het is inderdaad een heel goede zaak om alle kabels nog eens goed na te lopen en controleren. Solderingen zijn zeer belangrijk dus die moeten echt goed zijn. Geen "bak en braad" werk maar echte solderingen! Er zijn helaas nog al wat mensen die denken dat ze kunnen solderen maar er in werkelijkheid geen klap van kunnen. Sommige van die mensen durven zelfs filmpjes op jouwbuis te plaatsen met een "cursus solderen". :eek:
    Gelukkig zijn er ook een heleboel mensen die wel goed kunnen solderen en misschien is het verstandig om eens zo iemand op te zoeken om hem/haar alles na te laten lopen en goed te laten solderen.
    Dit schrijf ik om je te helpen niet om je belachelijk te maken of zo! Wanneer een slechte soldering de oorzaak van je problemen is kan dat je een regelaar en zelfs een motor kosten. Als het helemaal fout gaat ook nog een accu. Nog erger wordt het als die accu in de fik vliegt maar nu ga ik wel heel erg ver, tegen het overdrijven aan. ;)
    Goed alles is goed gesoldeerd en de problemen zijn niet over, wat dan? Dan kan je regelaar kapot zijn, één van de drie motor aansturingen kan defect zijn. Maar het kan ook de motor zijn, één van de wikkelingen kan onderbroken zijn.
    De omschreven symptomen kunnen door elk van de bovenstaande zaken veroorzaakt worden.
    De accu kan ook de oorzaak zijn. Wanneer die accu niet voldoende stroom kan leveren stort de spanning in als de regelaar dat toch probeert. Daardoor "reset" de regelaar en begint hij weer van voren af aan. Toch vermoed ik niet dat dit de oorzaak is want dan krijg je nog meer, andere, verschijnselen.
    Al met al niet "de" oplossing, alleen maar een aantal mogelijkheden. Nu dus op zoek. Maar wanneer je niet veel van de elektronica af weet kan je waarschijnlijk beter te rade gaan bij iemand die wel die kennis heeft. Op een club kan je eigenlijk altijd wel zo iemand vinden, vaak wel meerdere zelfs.
    Succes bij de zoektocht.

    Dan haal je ook nog een paar dingen door elkaar. Het aantal pulsen per seconde mag voor de regelaar tussen de 40 en 500 liggen. Jouw ontvanger geeft geen 1000 tot 2000herz aan de uitgang! De frequentie, het aantal pulsen per seconde, zal rond de 50 Herz zijn! De tijdsduur van die pulsen zal tussen de 1msec en 2msec (1000µsec en 2000µsec). een tijdsduur van 1msec zal, bijvoorbeeld, motor uit zijn en 2msec zal dan motor aan zijn.
    Ok, ik zie nu dat Rick NL dit ondertussen ook al heeft geschreven dus daar zal ik niet verder op in gaan. ;)
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  18. Bob123

    Bob123

    Lid geworden:
    15 mrt 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Hier en daar
    Ik heb de handleiding van de 30A regelaar gevonden en ga ervanuit dat die van 40A hetzelfde is (mijn model staat niet beschreven).
    Die deuntjes die hij speelt betekent dat ik in het menu zit te rommelen, ga nu proberen het weer naar default factory settings te krijgen via de zender.

    Ik kan niet naar een club komen want ik verblijf aan de andere kant van de wereld momenteel.

    Mijn voeding is als volgt: 12s Li-Fe batterij die gaat naar 36V==>12V 15A omvormer....dan naar 12V en dan naar 12V===>19V 8A omvormer. Die 19V gaat naar de motor.

    Die omvormers hebben ieder 2 massadraden die ik samen naar een centraal massapunt heb verbonden, net als de accu.

    Ik vermoed dat mijn voeding niet deugt en zal het allemaal eens opnieuw aansluiten/solderen...Ik heb al die omvormers nodig voor de rest van de electronica (heb ook nog een 36V===>5V).

    Ga nu eerst de ESC resetten en indien nodig de voedingslijn zo kort mogelijk aansluiten als test met nieuwe draden/solderingen. Het motortje heeft even gewerkt dus het is mogelijk als er niets is opgeblazen ondertussen...Het motortje heeft 1.2 ohm op alle coils en is nog steeds nieuw (heeft 5 minuten gedraaid als tests).

    Ik begrijp het verhaal met de micro/milliherz inmiddels. De throttle-aansturing is dus goed maar ik gebruik de 5V powersupply voor de receiver via de Roboteq 5V uitgang...mischien zit daar toch een probleempje...zal het eens anders aansluiten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • robot.jpg
      robot.jpg
      Bestandsgrootte:
      165,2 KB
      Weergaven:
      174
  19. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    De combinatie van een ESC met een omvormer is niet altijd gelukkig.
    Er treden regelmatig problemen op die voorkomen kunnen worden door aan de spanningsingang van de regelaar een paar goede zgn Low ESR condensatoren te plaatsen, een stuk of 3 van bv 470 uF en 35 Volt zou kunnen helpen.
    Denk dan aan condensatoren van de serie ZLH van Rubicon of de FR serie van Panasonic.

    Trouwens, 1.2 Ohm voor de weerstand van de motorwikkelingen is wel erg veel op 19 volt zal er niet veel vermogen uitkomen. Hopelijk stop je er ook niet te veel in. Maar het kan wel kloppen met de info dat je 90 minuten kunt draaien op een 3 Ah accu. Je zou dan 2 A trekken wat een ingangsvermogen van 38 Watt oplvert en een ohms verlies van 2.4 Watt. Dit is reëel.
    Het is minder vermogen dan ik zou denken, maar met een 40 Amp regelaar heb je flink veel overmaat. Misschien is een 20 Amp versie beter geschikt of zelfs een 10 Amp versie waar je dan het beste een koelplaatje moet plaatsen als je hem lang achtereen wilt kunnen gebruiken.

    Als je 19 Volt voeding kapot is zou ik het eens direct op de 12 Volt voeding proberen. Daar moet hij ook op lopen als alles verder OK is.
     
  20. Bob123

    Bob123

    Lid geworden:
    15 mrt 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Hier en daar
    Ik heb het al geprobeerd op 12V, werkt niet...heb nu alles geprobeerd wat ik kan bedenken maar het helpt niet...ik denk dat ie het ineens deed omdat ik alle deuntjes liet spelen (wist ik veel wat het betekende) en dat ik iets in de menu-settings heb gewijzigd zonder het te weten...Dit bijvoorbeeld: D5. Control Frequency : 2 options: 8KHz and 22KHz. The default is 8KHz. This option is the drive frequency of the motors.

    Ik heb geen idee wat deze functie betekent maar zonder usb-stickding kan ik ook lastig die settings veranderen..het kan met de transmitter en de deuntjes maar ik vind het maar lastig...koop liever een nieuwe ESC of iets anders om het motortje te laten draaien eigenlijk. Wat een ge-emmer met die brushless maar als het werkt dan heb je ook wel iets moois.

    Het is wel mogelijk om via arduino deze settings te veranderen maar dat gaat vele uren duren vrees ik en mischien helpt het niet eens.

    Die 1.2 ohm heb ik gemeten met een multimeter van 5 euro...geen Fluke zoals ik thuis heb.

    Die 90 minuten van Makita geloof ik wel, japanners liegen nooit en zijn zeer goede vakmensen. Mischien zijn ze van de nieuwe makita 18V 5Ah accu's uitgegaan met die 90 minuten.

    De ESC wordt al snel warm/heet als ik hem alleen al aan zet, ook de motor wordt warm en de draden. Als ik gas geef wordt hij heel snel heet, vind ik vreemd voor 40A met zo'n klein motortje eraan maar ja hij draait niet dus mischien gooit de ESC dan de amp's omhoog.

    Die condensators kan ik hier vast wel kopen in de condensatorshop (die hebben we hier), ik zal er eens naar kijken. Maar toch zou ik liever een regelaar hebben die het gewoon doet....Die makita-regelaar deed het wel met de omvormers en wat daar aan stuk is weet ik niet, die doet het niet meer sinds ik een nieuwe omvormer heb...vorige omvormer had ik verkeerd aangesloten, was mijn schuld.

    Ik zal de settings van de ESC nog eens bestuderen, je kan heel veel instellen met deze ESC.
    http://img.banggood.com/images/upload/2014/12/Emax BLHeli ESC Manual.pdf

    Mijn model staat er niet bij maar ik denk dat ze daar geen tijd voor hadden ofzo.
     

Deel Deze Pagina