Welke brushless voor Tamiya crawler ??

Forumleden,

Ik ben van plan een Tamiya crawler aan te schaffen.

Omdat hier geen ESC bij geleverd wordt, wil ik hierbij een brushless setje met ESC aanschaffen.

Ik heb echter geen ervaring met brushless motoren, en wil graag het volgende weten:

- is brushless geschikt voor een crawler
- hoeveel turns moet je dan nemen
- waar moet je verder op letten

Alvast bedankt voor jullie reactie.

brushless kan prima voor een crawler.

PK racing heeft bijvoorbeeld een 32 turns EZRUN, die maakt maar 1200 RPM per minuut, maar heeft extreem veel koppel.

Ik heb tot 3x toe ezrun via ebay besteld, nooit aangekomen dankzij douane (wel geld terug) dus ik koop het voortaan maar.

ik zou wel een brushless set nemen met een sensor.

daar kan je heel nauwkeurig mee rijden heel langzaam

mvg hans

iets te rap met antwoorden..

check wel bij PK racing bijvoorbeeld of het makkelijk is om met lage toeren te rijden somming brushless setjes hebben namelijk een flink magnetisch veld, dan voel je de as bij handmatig draaien wel eens in polen vallen.

maar goed PK racing is erg bedreven hierin, ze zijn Di en Do avond open.

brushless kan prima voor een crawler.

PK racing heeft bijvoorbeeld een 32 turns EZRUN, die maakt maar 1200 RPM per minuut, maar heeft extreem veel koppel.

Ik heb tot 3x toe ezrun via ebay besteld, nooit aangekomen dankzij douane (wel geld terug) dus ik koop het voortaan maar.

pakketje moet altijd aankomen, dat mogen ze niet in beslag nemen.

dus ligt niet aan de douane die mogen het een maand vast houden en moeten dan beslissen of het terug gaat naar de verzender of dat ze hem door laten gaan en je er een flinke naheffing op geven. vaak krijg je papieren thuis die je moet invullen en da terug moet sturen. als je dat niet doet gaat het terug naar de verzender.

mvg Hans

Pfff,

Ik ben geen echte crawler, maar ik vind 18t eigenlijk nog te veel...
dan maak je nog vrij veel toeren!

let er wel op dat de brushless motor niet een 380 afmeting is in een 540 huis.. maar een volwaardige 540 omvang..

de 380 zal wellicht te weinig torque voor je genereren

Ik kan kiezen uit een EZRUN 18A ESC met
- 7800 KV / 12 T
- 5200 KV / 18 T

Is dit iets voor een crawler ???

Nee dat zijn veel te hoge toeren. Je moet het zoeken in de hoge turns/lage kv motoren. Je wil langzaam kunnen rijden, niet als een bezetene ervandoor knallen op een crawler.

Een LRP 1600kv/21.5T bijvoorbeeld zit al veel dichter wat je nodig hebt.

Wellicht handig om te weten:

KV geeft aan hoeveel toeren de motor onbelast kan draaien per volt.

Dus 5200KV is 5200rpm per volt. Dan kom je op 2s (7.4 v) als snel op 3800+ rpm uit wat dus te hoog is voor een crawler.

ik zou gewoon brushed kiezen tov brushless
brushed is veel soepeler en beter te controleren als je heel heel langzaam wilt rijden.
je hebt absoluut geen cogging bij erg lage toeren

kijk eens naar een novak rooster setje met een 45T of 55T motor brushed

Inderdaad, beste keuze is een brushed setup. In brushless is er niet zoveel keuze voor cawlers, EZrun en Novak hebben crawler combo's. Andere heb ik niet veel gezien ....

Welke Tamiya crawler had je trouwens op het oog ?

Zou net zeggen, een echte crawler heeft tamiya niet ;)

Maar een cr01 is een leuke wagen om een beetje leuk mee in de bossen te rijden.. Voor echt op de rotsen word t moeilijk..

Leuke motor en regelaar.. Tekin fx-r icm met een een brushed motor (als je veel geld hebt, een team Brood motor)

ik heb een ezrun 32t brushless in mijn cr01 en kan niet anders zeggen dat het super goed rijdt en perfect te controleren is ook bij lage snelheid en gewoon ermee door het water en blijven rijden ,dus voor mij niks anders meer . groeten peet p.s mijn andere cr01 rijdt op een ezrun 9.5 t brushless en gaat ook super klein motor tandwiel 16t is ook super sterk met klimmen maar rijdt ook op zijn sloffen 50 km p.u niet nodig maar wel leuk en dit alles op een gewone 7.2 en of 8.4 batterij

Back