Welke capaciteit ontvangeraccu

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Crielair, 11 sep 2017.

  1. Crielair

    Crielair

    Lid geworden:
    28 jun 2010
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Emmeloord
    Beste mensen,

    Ik ben mijn PC-9 aan het voorzien van een nieuwe setup en twijfel nu over de capaciteit van de ontvanger accu. De bedoeling is een Hyperion 2s LiFe accu welke 5 digitale HV servo's, verlichting en een intrekbaar landingsgestel moet gaan voeden.
    Het landingsgestel trekt in zijn totaliteit 500 mA tijdens in- en uittrekken. Verlichting zo'n 600 mA met landingslichten aan en de servo's in ruststand ongeveer 40 mA.

    Ik kan natuurlijk op safe spelen en een joekel van een accu er in zetten maar vind dat jammer van het gewicht en de centjes. Ik zit te denken aan een 2100 mAh. Daarmee zou ik veilig een tweetal vluchten willen kunnen maken van rond de 6 minuten. Daarna ga ik weer laden (omdat LiFe slecht uit te lezen is).
    Zit ik daar mee goed?

    Gr. Paul
     
  2. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    De servo's trekken in ruststand geen 40mAh. Ik vlieg een 2m model met digitale HV's rondom, en verbruik voor een hele vlucht van 10 minuten zo'n 70mAh.

    Elke lipo vanaf 500mAh zou al voldoende zijn voor een vlucht of 2-3. Groter is prettiger, dus pak dan 1000mAh of desnoods zelfs 1500mAh. 2100 mAh is echt zware overkil, letterlijk (in gewicht).
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die zou ik niet dezelfde voeding geven als de ontvanger en servo's. Gaat er iets mis, bijvoorbeeld landinggestel dat zwaar loopt op blokkeert, dan trekt dit je besturing onderuit. Met eigen voeding geen probleem dan.
     
  4. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Dat hangt ook van je servo af. Er zijn ook retract servo's die hier tegen beveiligd zijn. Maar op zichzelf ben ik het wel met je eens, ook mbt. verlichting, vaak wil men dat dingen knipperen etc, en dat zijn niet altijd de netste schakelingen, zeker 'fliters' willen nog wel eens wat ruis op de voedingspanning geven.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je weet dan hoeveel lading de accu weer in de accu moet stoppen, daarmee weet je het verbruik, en hoe lang je met volle accu zou kunnen vliegen. Met veiligheidsmarge natuurlijk.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    2 vluchtjes van 6 minuten uit 2,1 Ah????

    Kom op... dat slaat nergens op. Om zulke korte gebruiksduur te verantwoorden zou je set-up 5 Ampère moeten trekken, en dan heb je nog steeds maar de helft verbruikt van wat er in die accu zit....

    Met wat je allemaal opnoemt aan verbruiken, moet je minimaal 10 van zulke vluchtjes veilig moeten kunnen doen, en dan nog meer dan de helft overhouden.

    Wel met de anderen eens: beter de "onnodige" stroomverbruikers een eigen voeding geven. Gewoon voor de veiligheid....
     
  7. Crielair

    Crielair

    Lid geworden:
    28 jun 2010
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Emmeloord
    De retracts zijn hier tegen beveiligd, daar ben ik niet zo bang voor eerlijk gezegd.
    De verlichting is een schakeling van mijzelf en daar zitten beste flitsers op, dat is wel een dingetje inderdaad. Misschien moet ik die maar met een kleine bec van de aandrijfaccu af halen. Maar goed Ron, wat is jouw mening over de capaciteit?
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik durf niets over capaciteit te zeggen Paul, geen ervaring met digitaal of HV.
     
  9. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Dat is dus 420mA in rust. Om hoeveel servo's gaat het hier eigenlijk?

    Dus dit is een model met elektromotor? Waarom gebruik je geen grote BEC en voed je alles met 1 accu?

    Martin
     
  10. Crielair

    Crielair

    Lid geworden:
    28 jun 2010
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Emmeloord
    Omdat ik de grote aandrijfstromen en alles daar omheen niet in contact met mijn besturing wil hebben. Vanwege de veiligheid en mijn gevoel.
    Het gaat om 5 servo's.

    Bedankt voor je input Brutus, daar kan ik wat mee.
     
  11. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Martin: ik begrijp even niet waar je getal vandaan komt? Voor een 2m kist met 6 HV servo's gebruik ik voor een hele vlucht van 10 minuten in totaal dus 70mAh. Hoe jij dan bij 420mA in rust komt, is mij een volstrekt raadsel. Ik heb het over een vlucht.
     
  12. Crielair

    Crielair

    Lid geworden:
    28 jun 2010
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Emmeloord
    Volgens mij noem ik nergens 420 mA in rust maar goed. Het zijn 5 digitale servo's, die verbruiken in ruststand altijd wat stroom, veel meer dan een analoge servo. In dit geval heb ik de multimeter er tussen gezet en lees ik 40 mA uit in rust voor één servo.
     
  13. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Paul,
    Ga eens 10 minuten vliegen met bv een 1000mAh accu en kijk daarna (als je de accu hebt bijgeladen) wat je verbruikt hebt.
    Dat geeft je een indicatie voor de juiste accu en een comfortabel & nog veilig aantal vliegminuten.
     
  14. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Sowieso heeft het meten met een multimeter niet veel zin in deze, daar het pulserende belastingen zijn en de belasting (ook in rust!) op de grond heel anders is dan in de lucht. Ik zou ook doen wat Vale Ouwe aanraadt.
     
  15. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    70mAh in 10 minuten is 420mAh in een uur. Dan moet je toch haast wel 420mA trekken toch? Of zie ik iets over het hoofd? Misschien had ik "in rust" weg moeten laten.

    Maar goed, 40mA per servo bij 5 stuks is 200mA ruststroom. 200mAh per uur dus, oftewel 33mAh per 10 minuten.

    Martin
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het stukje "in rust" klopt niet, maar je gemiddelde stroomverbruik tijdens zo'n vlucht is 420 mA (70 mAh gedeeld door 1/6 uur = 420 mA)

    EDIT: Martin was me nét voor.... :D
     
  17. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Ik struikelde over het 'in rust' stukje, maar dat is nu duidelijk.
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Digitale servo's trekken echt niet veel stroom, ook niet in rust, als je ze goed belast en afstelt. Ik heb een jet van 12kg met 7 digitale servo's en dat verbruikt 100 mAh per vlucht. Ja je leest het goed, 100 per vlucht. Er zitten 2x 1800mAh in en die laden ongeveer 200 mAh per stuk bij na 4 vluchten. Daarnaast had ik een 700 size heli met strakke gyro welke 500 mAh per vlucht deed met 4 servo's want de servo's moesten flink werken dan.

    Voor zo'n PC-9, zeker electro, is 500-600 prima voor een vlucht of 4. Met 2100 kan je 15 keer vliegen. Ik heb een 1800 pack in een 2.3m electro semi schaal kunstvlucht model en die haalt ook zeker de 15 vluchten. Zitten ook 7 servo's in.

    Kortom, ontvanger en servo's verbruiken niet zo veel zolang je geen trillende brandstof motor hebt met grote uitslagen en digi servos.
     
    Berto vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina