Welke draaibank????????????

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door norwin, 21 jan 2007.

  1. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Hallo momenteel ben ik me aan het orienteren voor een andere draaibank.
    En ik twijvel hevig :?
    Zijn er mensen met ervaring van de machines van Buitelaar en de Optimum of Qantum draaibanken.
    Ik hoor namelijk hele verschillende verhalen net als de Huvema of een mooie gebruikte Emco behoren ook tot de mogelijkheden.
    Het hoeft niet mega groot te zijn omdat het grootste wat ik zal gaan draaien zullen een paar vliegwielen worden voor toekomstige stoommacies.
    Wie weet raad :wink: :wink:
     
  2. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Hoi Norwin,

    Als je nauwkeurig wil draaien zou ik geen bank van buitelaar nemen. Ik heb zowel de draai als combi freesbank weer ingepakt en teruggestuurd. Slingering was buiten specs en voor mij niet acceptabel.

    Groeten Huib
     
  3. Stefan666

    Stefan666 Guest

    Heb zelf een ouder typen van buitelaar gekocht,
    en hier zeer over te spreken.

    Ook m'n - wel ervaren leraar -
    de draaibank combi

    Het is een wat ouderwets typen, niet z'n plaatwerk-geval, zou misschien het verschil kunnen maken
    maar heb er geen verstand van :D

    Werk er zelf alleen met alluminium en messing op, maar word door m'n leraar ook met staal gebruikt,
    en tja.. dat gaat prima (volgens hem dan hé) , ik buk alleen maar weg voor de rondvliegende spaanders

    Stefan
     
  4. BigBoat

    BigBoat Guest

    Ik heb nu een *HBM 450 compleet* zo als dat heet met zowel langs als dwarsvoeding.
    De machine wordt zeer compleet geleverd, met 160mm 4 klauw, 2 brillen, enz enz.
    Ben er zeer tevreden over, op 2 kleine dingetjes na dan......het handeltje van de lang-dwarsvoeding bediend erg licht waardoor je te snel van de een naar de ander doorschiet.
    Het is makkelijk te verhelpen, een gaatje in het support boren, daar een veertje met kogeltje in en het werkt perfect.
    Ander puntje nog is het ontbreken van de automatische afslag van de langs-dwarsvoeding, maar ook dat is simpel met een schakelaartje op te lossen.
    Zelf zou ik nooit voor een draai-freescombinatie kiezen omdat de belasting heel anders is van het support en bed bij deze twee verschillende machines.
     
  5. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ik heb deze draaibank ook via buitelaar gekocht en hij bevalt mij prima
    ik kan geen slingering van betekenis constateren en mits goed gebruikt is dit een fijne machine.
    wel heb ik hem "ge"-upgraded" met een freguentie regelaar en 3 fasen motor
    om zo het toerental lekker te kunnen regelen. zie foto

    [​IMG]
    groeten gertjan
     
  6. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Ik hoor het al de reacties zijn zeer uiteenlopend :?
    Persoonlijk vind ik het zeer moeilijk om te beoordelen ook omdat ik in de toekomst stoommachines wil gaan bouwen.
    Dus wat is wijsheid he :wink:
    Misschien komen er nog meer reacties die me kunnen helpen bij de beoordeling.
    Alvast bedankt
    Groetjes Norwin
     
  7. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Norwin,
    Ik ben Rene Witteman uit Leersum (Utrecht) en bouw al zo'n 20 jaar stoommachines en stoomlokomotieven.
    Ik ben ook al jaren lid van Stoomgroep Rading Spoor en van stoomgroep Holland.
    Dus enige ervaring in draai en freeswerk ................Wat jij nodig hebt is een Emco 8.
    Hier kun je alles op maken wat je wilt....
    Uit je bericht maak ik op dat je nog niet zoveel ervaring hebt op het gebied van de fijn-mechanische techniek.
    (Let op dit is niet hatelijk bedoeld) maar als je iets wilt weten hiervoor kun je me een PB sturen en zal je alles uitleggen voor
    zover ik weet.
    Kijk ook eens op de site van Stoomgroep Holland hier wordt je al veel wijzer van.

    mvg Rene
     
  8. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    Norwin,

    Zoals al eerder vermeld is precisie het juiste woord voor de oplossing!

    Als ik naar ervaren mensen kijk om mij heen zie ik dezelfde verscheidenheid in machines.
    Ook in draaibanken.

    Een zonnewijzer bouwer heeft een Emco die hem prima bevalt.
    Maar de stoommachine modelbouw man, en de precisie cnc mensen gebruiken zeer nauwkeurige
    Schoublin en andere van dat soort Zwitserse draaibanken.

    Het verschil zie, en vooral, voel je meteen!

    Een Schoublin bankje is bijvoorbeeld mooi gegoten, en ik was meteen verkocht toen ik even aan de wieltjes mocht draaien.
    Zo soepel en speling vrij als dat spul loopt.

    Een nadeel is de prijs.
    In Zwitserland kun je die precisie bankjes kopen voor een paar duizend euro, tweede hands vanuit de machine fabriek.
    Maar die dingen zijn dan nog zo goed, dat ze zelfs voor de mininatuur precisie bouwer nog mooi zijn.


    Een tussenmaatje schijnt een Myford draaibankje te zijn. Freselijk duur in onderdelen.
    Maar net wat sterker en preciezer dan een Emco.


    Dus, het is maar welke precisie je op welke grootte en met welk materiaal wilt bereiken.


    P.s. Ik weet dat er meer mee speelt dan alleen precisie.
    Die vullen de andere mensen hier verder aan.
     
  9. BigBoat

    BigBoat Guest

    Als je het over Emco hebt, heb je het gelijk ook over een dikke knip.
    Je moet gaan afwegen hoevaak je iets gebruikt en natuurlijk wat je er voor over hebt.
    Wat is nog mis van Norwin is de prijs die hij aan een draaibank wil besteden.

    Wat wetenswaardigheden over Emco:

    Originally a very expensive lathe in comparison with its competitors the Compact 8 has been widely copied by the Chinese and marketed with the generic name "918" and, with some modifications, the "920". The latest version of the Emco-branded machine is the "Compact 8E" - and that, unlike the original Austrian-built machines, is also manufactured in China (the suffix "E" standing for "East").

    Zoals ze dus schrijven een zeer dure machine EN wordt ook gemaakt in China......
     
  10. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Harmpy,
    Ik ga geen disscusie met jou aan, maar Norwin vraagt e.e.a. als starter.
    En die gaat dan echt geen Schaublin kopen....als je er al aan kunt komen.
    Want je moet ze met een zaklantaarn zoeken.
    Zelf ben ik er na 20 jaar aan gekomen een 102N .
    Maar een Emco is ook een Zwitserse precisie bank.

    mvg Rene
     
  11. BigBoat

    BigBoat Guest

  12. BigBoat

    BigBoat Guest

  13. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Heren heren,
    geen ruzie he? :wink:
    Onlangs was ik bij een bedrijf hier in de buurt en mocht ik evenaan een Schaublin en een Weiler zitten.
    In een woord FANTASTISCH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Echter waarvoor je een 30 jaar oude weiler koopt daar heb je 2 nieuwe buitelaartjes voor. 8O
    Maar eerlijk is eerlijk mijn voorkeur gaat nu wel richting ehhhh. :oops:
    Laten we zeggen Europese makelij.
    Waarom, degelijkheid.
    Vandaar dat ik hier een discussie uitlok om de verschillende ervaringen op een rij te kunnen zetten.
    En ik moet zeggen dat bij mij ook de afweging meespeelt van hoe vaak ga ik hem gebruiken.
    Ik heb namelijk erg weinig vrije tijd dus zal ik niet dagelijks bezig zijn opde machine.
    Moeilijk moeilijk :nooo: :nooo:
     
  14. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    Rene,

    Je hebt inderdaad gelijk! Schoublins zijn moeilijk te vinden. Maar je hebt meer van dit soort merken.
    En als je toch na denkt over een Emco, waarom zal je dan niet even extra goed nadenken als je in de toekomst ook nog meer wilt.

    Maar idd, ze zijn duur.

    Maar je zult zelf weten... Dan heb je ook wat :lol:



    Emco's zijn prachtige bankjes.
    Maar of de precies genoeg zijn om stoommachines op te maken weet ik alleen niet.

    Ze zijn erg precies, maar als nadeel kun je er niet al te zware dingen mee frezen. Met de 8 en 5 dan.
     
  15. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    :D

    mmm... dan versterk ik de discussie nog even haha.

    Ik heb absoluut geen ervaring met Myfords.
    De gene die dat wel hebben zijn verschillend in hun oordeel.

    Dus... Wie heeft ervaring met Myford bankjes.
    Is dit wat voor Norwin?
     
  16. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik zou voor zeker voor een (gebruikte) EMCO gaan.

    Heb zelf een paar jaar geleden een gebruikte EMCO 10 gekocht, geen dag spijt van gehad......
    wel van het chineese bankje dat ik daarvoor had, heb ik gelukkig leuk weer kunnen verkopen.

    Je denkt nu alleen maar klein spul te gaan draaien, maar een te grote machine is nooit erg, een te kleine wel, en als je eenmaal aan het draaien slaat, wil je al snel meer, is mijn ervaring.

    gr, Nico
     
  17. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Ik denk dat ik vrij snel ben uitgepraat met een Myford.
    Ze zijn bij mijn weten nogal klein he?
     
  18. BigBoat

    BigBoat Guest

    Europesche makelij bestaat als betaalbaar niet voor de hobyisten.
    Maar iedere handige dhz kan van een redelijke (Chinese) draaibank een goede draaibank maken.
    Op internet zijn verschillende sites te vinden waar bv een goedkoop Chineesdraaibankje wordt omgebouwd tot een zeer goede voor weinig geld.
    Daarbij zijn tweede hands draaibanken meestal op het bed versleten net voor de klauwplaat, daar wordt hij ook het meest gebruikt.
    Het uitvlakken van een bed kost haast net zoveel een middenmoot draaibank.
    Je moet je dan ook afvragen of je dan als hobbyist niet beter een iets mindere nieuwe moet kopen.
    Afgelopen week heb ik op mijn HBM450 een passing gedraaid voor een zuigertje (18mm) met 0,01mm voor een heteluchtmotor, daar heb ik echt geen bank voor nodig die een paar duizend euro kost.......maar je moet dan wel een nieuwe draaibank kopen.
     
  19. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    En wat moet ik me daarbij voorstellen dan.
    Ik bedoel op welke sites kan ik die tips en trics leren.
    En nog belangrijker wat voor aanpassingen bedoel je precies.
    Momenteel ben ik bezig met mijn eerste hetelucht motor op mijn stokoude hobbymat.
    En geloof me dat valt niet mee :cry:
     
  20. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Ehhhhhhhhhh.
    even tussendoor iemand ooit weleens gehoord van een simplex machine (het merk dus)
    Ik niet ziet er oud maar robuust uit.
    Groetjes Norwin
     

Deel Deze Pagina