welke electro motor voor een +-9,5 kilo pc-21

Beste allemaal,

Ik heb een pc-21 die ik electro wil uitvoeren...
Nu heb ik een axi 5330/f3a maar die is aan de lichte kant.
Nu is de Axi 5345/18hd de beste keus volgens modelmotors maar welke motoren zijn er nu nog meer die vergelijkbaar zijn voor een knappe prijs.

Groet Edwin

Nu zie ik op rc network net een 5345/22Hd geen idee wat het verschil.

Oh ja ik heb zeer weing kijk op het electro gebeuren omdat ik altijd een brandstofmotor gebruikt heb........

Zou de Robbe D63-72 serie eens checken (161,- bij Schweighofer)
Ik zweer bij Robbe, niet kapot te krijgen en niet te duur.
Gebruik ook Scorpion en Hyperion, maar zijn beide al stuk gegaan(spoelen/magneten)
Dus.....

Hoi Marijn,

Ik heb even gekeken maar die D63-72 heeft ongeveer dezelfde gegevens als de axi 5330/ f3a (652 gram/ 235 rpm/v) toch?

Hij is ietsje zwaarder met 696 gram maar robbe geeft 200kv op 2 andere sites geven 230 en 250 kv op........

Als hij werkelijk 200kv (is dat 200rpm/v?) dan zou hij tussen de axi 5330/f3a(235rpm/v) en de 5345/18HD(171rpm/v) in zitten.

Zou het dan wat voor mij zijn?
Grrr lastig als je er weinig verstand van hebt......:rainbow1:

Edwin klopt, er zijn 3 types D63-72
De 200 kv kan tot 12S
De 230 kv wordt voor F3A gebruikt op 10S
De 250 kv werkt op 8S optimaal

Ze wegen alledrie 650gr, dus het is maar net hoever je wilt gaan wat betreftCellen/gewicht en power
Denk dat je de PC21 wel op minimaal 10S Lipo moet vliegen.....

ps. de AXI 5345/18 (171kv) weegt 995gr en moet je echt op 12S lipo gebruiken. wordt wel dan zwaar allemaal denk ik

Hoi Marijn,

Ik heb even gekeken maar die D63-72 heeft ongeveer dezelfde gegevens als de axi 5330/ f3a (652 gram/ 235 rpm/v) toch?
Hij is ietsje zwaarder met 696 gram maar robbe geeft 200kv op 2 andere sites geven 230 en 250 kv op........

Als hij werkelijk 200kv (is dat 200rpm/v?) dan zou hij tussen de axi 5330/f3a(235rpm/v) en de 5345/18HD(171rpm/v) in zitten.

Zou het dan wat voor mij zijn?
Grrr lastig als je er weinig verstand van hebt......:rainbow1:

Ik neem aan dat het hier gaat om de ESM PC21. Ook bekend onder de leveranciersnamen KMP (USA) en Planet Hobby (Lindinger).
Als je daarop googelt, vind je heel wat beschrijvingen met aangegeven motorisering. Er is een lange draad op RCGroups (USA) en ook op RC-Network (D) is e.e.a. te vinden. Zag op RC-Network een versie met Hacker A60-14L op 12s en met 5-blads Ramoser. Is ook een filmpje van.
Een PC21 moet een beetje vooruit komen. Een motor van minstens 850 gram lijkt me wel nodig. Ik ben zelf bezig met opbouwen van een ESM SeaFury die minder dan 9 kg zal wegen maar waarop een 192kV motor van HK komt van 858 gr. op 10s. Dezelfde motor bestaat ook in 168kV versie (gebruiken wij hier ook, dan op 12s). Laatstgenoemde als goedkoper alternatief van de AXI 5345/18. Emax GT 5345-09 (170 kV) is ook een heel goede motor, daar gebruik ik de vorige versie van. De Emax GT 5345-07 (220 kV) is dan weer een motor voor 10s.

Edwin klopt, er zijn 3 types D63-72
De 200 kv kan tot 12S
De 230 kv wordt voor F3A gebruikt op 10S
De 250 kv werkt op 8S optimaal

Ze wegen alledrie 650gr, dus het is maar net hoever je wilt gaan wat betreftCellen/gewicht en power
Denk dat je de PC21 wel op minimaal 10S Lipo moet vliegen.....

ps. de AXI 5345/18 (171kv) weegt 995gr en moet je echt op 12S lipo gebruiken. wordt wel dan zwaar allemaal denk ik

Zo zie jemaar weer..... haha zover had ik het nog niet begrepen dat het 3 types waren.

Stel nou dat ik de robbe met 200kv neem en op 10s zou vliegen heb ik dan meer vermogen dan met een 5330/f3a?
Mijn gevoel/en verstand zegt van niet omdat de 5330 235kv heeft dat met 10s maakt dan meer toeren toch:confused:

Dit mailtje kreeg ik van modelmotors:
Dear Edwin,

for 9-10kg aerobatic plane I would recommend AXI 5345/18HD with 10s lipols and prop 22x12 two blade with 100A Esc. Best is spin 99 or spin 125.

5330/F3A is I suppose to weak for your model.

In addition 3 blade prop will have little less effitiency so I recommend 2blade if you want to try 3blade experiment with 5345/18HD suitable would be about 21x10 or similar. Simply do not use bigger prop which will extend 75A at max throttle on the ground.

Have a great day.

Best regards Jan.

Ik neem aan dat het hier gaat om de ESM PC21. Ook bekend onder de leveranciersnamen KMP (USA) en Planet Hobby (Lindinger).
Als je daarop googelt, vind je heel wat beschrijvingen met aangegeven motorisering. Er is een lange draad op RCGroups (USA) en ook op RC-Network (D) is e.e.a. te vinden. Zag op RC-Network een versie met Hacker A60-14L op 12s en met 5-blads Ramoser. Is ook een filmpje van.
Een PC21 moet een beetje vooruit komen. Een motor van minstens 850 gram lijkt me wel nodig. Ik ben zelf bezig met opbouwen van een ESM SeaFury die minder dan 9 kg zal wegen maar waarop een 192kV motor van HK komt van 858 gr. op 10s. Dezelfde motor bestaat ook in 168kV versie (gebruiken wij hier ook, dan op 12s). Laatstgenoemde als goedkoper alternatief van de AXI 5345/18. Emax GT 5345-09 (170 kV) is ook een heel goede motor, daar gebruik ik de vorige versie van. De Emax GT 5345-07 (220 kV) is dan weer een motor voor 10s.

Het is inderdaad de ESM pc-21.
Bedankt voor je input ik er mee verder zoeken.....
Ik wil uiteraard de kist zo licht mogelijk houden.

Groet Edwin

De eerste vraag is: hoe wil je vliegen met dit model... Pas als jouw wensen/verwachtingen duidelijk zijn, kan daar een passende aandrijving bij geformuleerd worden.

-Schaalgetrouw, met geleidelijk klimmen, of een 'powerhouse' wat als een raket vertikaal gaat en horicontaal hoge snelheden haalt..
-Hoe lang wil je kunnen vliegen (5a6min voldoende of 10min , vlieg je veel 'gedoseerd' gas?)
-Heb je al laders oid die je keus beperken (10S,12S,14S)?
-Zoek je een budget oplossing of is budget geen issue?
-Wat voor prop-clearance heb je, hoe groot mag de prop mag zijn zonder de grond te raken

Gerben

De eerste vraag is: hoe wil je vliegen met dit model... Pas als jouw wensen/verwachtingen duidelijk zijn, kan daar een passende aandrijving bij geformuleerd worden.

-Schaalgetrouw, met geleidelijk klimmen, of een 'powerhouse' wat als een raket vertikaal gaat en horicontaal hoge snelheden haalt..
-Hoe lang wil je kunnen vliegen (5a6min voldoende of 10min , vlieg je veel 'gedoseerd' gas?)
-Heb je al laders oid die je keus beperken (10S,12S,14S)?
-Zoek je een budget oplossing of is budget geen issue?
-Wat voor prop-clearance heb je, hoe groot mag de prop mag zijn zonder de grond te raken

Gerben

Hoi Gerben,

Daar heb je een punt en is wel handig te weten inderdaad.

Ik zou graag qua vermogen tussen schaalgetrouw en netaan verticaal willen hebben.....

normaal gesproken vlieg ik een 6 a 7 minuten met ik schat gemiddeld 1/2 tot 2/3 gas (dit is lekker rondtuffen tot volgas aanduiken)

Ik heb een voeding 24v 32amp en een hyperion eos 1420 net3 lader

Het moet zeker geen budget oplossing zijn maar het maximale hoeft ook niet.

De prop clearance weet ik nog niet exact maar een 21-22 inch(2-blads) moet zeker passen
Mijn voorkeur gaat naar 3 blads prop deze past in mijn spinner.....

Groet Edwin

Edwin,

Ik zocht zojuist iets op in Lindinger catalogus en zag de PC21 voorbijkomen. Daarbij viel mij een aangegeven gewicht op van 6800 gram, bij een geadviseerde 25cc 4T. Jij hebt de kit thuis, en je zal dus wel op basis van componenten tot het door jou aangegeven gewicht van 9,5 kg. zijn gekomen, maar dat is wel erg veel meer dan 6,8 kg.
Gezien het niet zeer grote vleugeloppervlak van de PC21 (en de spanwijdte van 1,80 m.) zal dat dan geen langzame kist worden. Als je lichter uit kunt komen, kan de motor ook lichter worden (uitgaande van de 10% maatstaf); misschien moet dan gewicht voorwaarts worden gebracht om het zwaartepunt goed te krijgen. De Sea Fury is mijn 4e ESM-model en allen hadden/hebben niet bepaald lichte rompen/stabilo's; dat zal bij de PC21 dus ook wel zo zijn. Ik heb bij de diverse modellen accu's door de motorspant onder de motorkap laten uitsteken en/of regelaars in de kap gemonteerd om aan lood te ontkomen. De neus van de PC21 is wel vrij lang, dat scheelt.

Groet,
Juun

Zo, dat is wel even andere koek. Zitten er retracts in die BH PC9?
Eerst maar eens bepalen wat de de complete PC21, maar dan zonder motor/regelaar/accu, gaat wegen, lijkt mij.

Juun

Retracs die met servo,s werken .

Paar foto,s

full

full

full

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Daar kan een (deel van) het gewichtsverschil dus ook niet uit worden verklaard. Romp (hout t.o.v. zwaar ESM-glas) zal wel wat uitmaken.

Serieproductie schuimpjes, daar in het raam:D?

Hee Johan hoe ist daar in Oss?

Jack (poweralfa) heeft later ook een axi 5330/f3a op 11s erop gezet maar die wil ook iets zwaarder nu......daarbij kan de 5330/f3a max op 10s

De romp van de pc-21 is helemaal van glas dus veel zwaarder daarnaast is de pc-21 207 centimer lang en de pc-9 niet....

De lichtste pc-21 zit net onder de 9 kilo maar meest vind ik ze van rond de 9,5 kg tot net boven de 10 kg.....

Back