Welke elektromotor is geschikt voor een kinderauto?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door retep, 6 feb 2017.

  1. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Ik ben van plan om een kinderauto te gaan bouwen, maar dan een behoorlijk groot en zwaar,
    want het moet geen ding worden waar kinderen bovenuit steken, maar gewoon in kunnen zitten.
    Het word een metalen geveerd chassis en een mdf body en dan 1,10m breed, 2,40m lang
    en 1,40m hoog en schat ik het op 100kilo. Ik wil geen brandstofmotor, want dat maakt herrie
    en daar zijn mensen niet blij mee als ze dat de hele dag moeten aanhoren, dus word het
    elektrisch, maar daar word het voor mij een beetje moeilijk want daar heb ik heb niet zoveel verstand
    van. Ik zoek op google naar elektromotoren en dan vind ik 12v, 24v, 36v en 48v motoren,
    en omdat ik een zware auto wil bouwen, ga ik er maar van uit dat ik dan ook de sterkste motor
    moet gebruiken dus 48 volt en wat ik dan vind is 1000W of 1500W versies, maar dat is wel
    allemaal chinees spul, dus weet ik niet hoe betrouwbaar dat allemaal is en of het wel sterk
    genoeg zal zijn, en is mijn vraag dan ook, wie weet een elektromotor die geschikt is
    en met welke snelheidsregelaar?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Kijk eens wat ze in de 1:5 bigscale modellen gebruiken. Flinke tandwielenkast erachter om snelheid te verminderen en de kracht te vergroten.

    Als het niet snel hoeft te draajen kan je ook kijken naar een ruitenwisser motor, die heeft met de overbrengingen een behoorlijke kracht.
     
    arnodejong vindt dit leuk.
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat wordt de maximale snelheid?
    Rijtijd?
    Geschatte massa?

    Werkspanning alleen zegt niet zo veel, en is geen indicatie van koppel, toerental of vermogen. Een 12volt motor met Kv = 1000rpm/volt, en een 24volt, Kv= 500rpm/volt motor zullen beide even snel willen draaien.
    Werkspanning is slechts een indicatie, motoren gaan kapot door te hoge stroom en/of te hoog vermogen.

    E-tractie is anders dan propellors, want hoge startstromen
    www.endless-sphere.com/forums

    Is het niet handiger om in één van je eerdere kinderauto draadjes verder te gaan Peter, samenvoegen? E.e.a. ter voorkoming van dubbel werk.
    Of is dit toch behoorlijk anders/groter?
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2017
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Kun je niet beter een oude scootmobiel op de kop tikken ?
    Dan heb je meteen alles wat je nodig hebt.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  5. R.P. Bakker

    R.P. Bakker

    Lid geworden:
    28 jul 2012
    Berichten:
    13
    Locatie:
    rijsenhout
    je zou ook een oude scootmobiel op de kop kunnen tikken, dan heb je meteen een besturing en motor die sterk genoeg is( tussen de 500 watt en 750 watt zou voldoende moeten zijn op 24 volt)
     
    arnodejong vindt dit leuk.
  6. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Dit is gewoon van een veel groter formaat, want +- 2,40 lang 1,10 breed en 1,40 hoog. Een scootmobiel is dan ook ongeschikt
    want die aandrijfassen zijn maar 60cm breed en de hele auto word 1,10 breed en komen er 12 inch velgen met banden onder
    en dat zal waarschijnlijk teveel zijn voor zo'n scootmobiel motortje. Ik heb dan ook nog lopen zoeken naar een golfkar
    want die hebben achterassen met een differentieel en elektromotor uit een stuk om het zo maar even te noemen.
    En anders een as van een zitmaaier, want dan heb ik meteen versnellingen, maar dan moet ik weer een elektromotor
    met regelaar gaan zoeken die dat gewicht aankan, want ik schat de hele auto op ruwweg een dikke 100 kilo.
    Stalen onderstel en een body van watervast mdf van 15mm, vering achter, onafhankelijke vering voor, 4 zware semi-tractieaccu's
    en een zware achteras met elektromotor en 12 inch velgen met banden.

    Nieuw-17.jpg
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Mmh... ik vraag me altijd af in hoeverre dit dan weer legaal is op de weg / stoep ;) Eigen terrein zal het vast worden?
     
  8. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Eigen terrein idd, en alleen te betalen door mensen met een dikke knip.


    .
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ha, valt wel mee als je het slim aanpakt en handig bent. Oude spullen zijn soms lekker goedkoop te vinden ;)
     
  10. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Wil je ze gaan verkopen dan? Houd er dan wel rekening mee, dat je dan aan nogal wat wettelijke eisen zult moeten voldoen.
     
  11. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Maar niet iedereen heeft een werkplaats vol gereedschap en tijd en de skills om zoiets zelf te bouwen. En daarnaast wil ik alleen maar nieuwe spullen gaan gebruiken,
    met wellicht alleen de aandrijving als enige uitzondering, en met de nadruk op wellicht, want dat zou ook wel eens gewoon nieuw kunnen gaan worden. Daar ben ik nog niet uit.
     
  12. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Een scootmobielmotor is sterker en heeft meer koppel als al je ideeen bij elkaar. Er zijn scoots met kettingaandrijving die op een vaste as bv cart en klaar ben je.
     
  13. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik zie dat dit niet het eerste topic is dat je opent m.b.t. het opknappen/bouwen van een dergelijk voertuig. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het is het afgelopen met die andere projecten?
     
  14. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Ik wil eerst eens 1 auto bouwen gewoon omdat ik dat leuk vind en al jaren in m'n kop heb zitten, en dan zie ik later wel verder of er animo voor is.

    Ik heb het idee van deze site uit engeland overgenomen, en daar bieden ze als dhz bouwpakketten aan, en dan lijkt het mij dat je dan aan geen wettelijke eis hoeft te voldoen,
    want dan moet de klant zelf aan het timmeren en dan is het zijn eigen brouwsel. Uiteraard kun je hem ook door mij laten bouwen en dan is het in opdracht van, en met door de klant
    aangeleverde materialen, en dan ligt de verantwoording bij de klant wat hij er mee doet als het klaar is, want dat spreek ik wel even zwart op wit met de klant op voorhand af.

    http://www.toylander.com/Toy_cars.php
     
  15. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Die staan in een hoek in waarde te stijgen, en het enige wat ze daar voor hoeven te doen is stof vangen, dus dat is alvast een geslaagd project. :yes:
     
  16. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Zeg me maar als ik wat fout doe, maar ik ik heb zitten uitrekenen hoeveel toeren een motor moet maken om bv 30kmh te kunnen.

    Doorsnee wielen: 50cm. De afrolomtrek van een band is dan 50 x 3.14= 1,57m
    30kmh = 30.000m : 3600 seconden = 8,33m per seconde.
    8,33 : 1,57 = 5,3 omwentelingen per seconde x 60 seconden = 318 omwentelingen per minuut.
    Als ik dan een tandwielverhouding neem van 4:1 dan moet de electomotor dus 1272 tpm draaien
    om het wiel 30kmh te laten halen. Zeg ik dat goed allemaal?

    Indien ja, zou jij dan uit kunnen rekenen wat voor motor en regelaar ik dan nodig heb, maakt niet
    uit of het 12, 24, 36 of 48v is, zolang het maar de auto van ik schat 100 kg eigen gewicht,
    en dan nog eens 2 kinderen van ieder 50 kg of 1 volwassene van 100kg, ook zonder rokende
    regelaar tegen een heuveltje omhoog kan trekken?
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Toerentalberekening is correct.
    Ik kan niet helpen met combinaties van motor en wielen, of propellers.
     
  18. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Oh ik dacht dat je wel op de hoogte was toen ik dingen las als, maximale snelheid, rijtijd, geschatte massa, werkspanning, koppel, toerental, vermogen en Kv.
    Maar niet dus.
    Andere vraag, als men aangeeft dat een (elektro)motor maximaal 40Nm levert, ( Nm is toch Newton meter?) betekend dat dan dat hij 4 kilo( 40Nm = gemakshalve even 4 kilo)
    op 1 meter afstand vanuit het hart vd as kan verplaatsen? En als dat klopt, is het dan zo dat als we dan op 50cm afstand gaan zitten, de te verplaatsen kracht dan 8 kg word?
    Of geld daar een heel andere( curve/kracht x arm?) berekening voor?
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Grote probleem zal de regelaar worden. De meeste kunnen niet goed overweg in een kar / fiets edg. Staan legio voorbeelden van online. 2kW is peanuts maar de timing is niets zoals hij verwacht met een prop. Ervaringen van anderen kunnen je helpen hierbij.
     
    toostbeek vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, dat klopt.... 40 "Newton maal meter" is 40N x 1m, of 80N x 0,5m, of 160N x 0,25m (40 x 1 = 80 x 0,5 = 160 x 0,25 = 40).

    Het zegt alleen weinig zonder bijbehorende snelheid of toerental.

    Als ik terugkijk naar je voorgaande post, dan ga je uit van het verkeerde gegeven, namelijk de overbrenging.

    Je wilt uitgaan van een motorvermogen, en van een snelheid.

    De rolweerstand, daar kan ik weinig over zeggen. Die zou je bijvoorbeeld kunnen meten met vrij rollend vol beladen voertuig: bind hem via een veerurnster achter je auto en doe een meting.... De gemeten trekkracht in N, maal de snelheid in m/s is het vermogen wat je minimaal nodig hebt. Stel je meet een trekkracht van 100 N, en dan heb je dus 833,3333 W nodig om die snelheid te bereiken. (deze berekening is PUUR een voorbeeld, ik heb geen idee welke trekkracht er werkelijk nodig is, en zonder allerlei weerstandstabellen, kun je dit alleen maar in de praktijk meten, niet van te voren berekenen)

    Als je een helling op wilt gaan, komt daar de volgende berekening bij:
    Stel, je voertuig weegt vol beladen 200 kilo (100 kilo voertuig, twee forse kids er in) en je wilt met 30 km/u (8,3333 m/s) tegen een helling van 10% op rijden.
    Dat betekent een gewicht van 200 kg (of ruwweg 2000 N) wat met 0,8333 m/s (10% van de rijsnelheid) omhooggebracht moet worden, ofwel ongeveer 1,7 kW. Deze berekening is op de mechanische verliezen na "accuraat" in de zin van dat het theoretisch correct is.
    Dit vermogen komt bovenop het vermogen wat je nodig hebt om op een vlakke weg 30 km/u te rijden.
    Uiteraard komen daar nog alle eventuele mechanische verliezen bij.
    Zo in dit voorbeeld kijken we dus al minimaal aan tegen een vermogen van 2,5 kW

    Terug naar je motor met een koppel van 40 Nm. Om bij 40 Nm een vermogen van 2,5 kW te ontwikkelen, moet de motor (onder levering van dat koppel) ruwweg 10 omw/sec, ofwel 600 toeren per minuut draaien....
    MAAR.... dat is tegen het maximum koppel, en dat betekent dat je helemaal niks meer over hebt. Wil je fatsoenlijk ruimte hebben (bijvoorbeeld 25% van het maximum beschikbare koppel), zou je eerder richting de 2400 toeren moeten gaan. In jouw voorbeeld dus eerder richting de 1:8 totaaloverbrenging.
    Dan moet je motor dat nog willen draaien (kV waarde), en je regelaar moet in staat zijn minimaal een continue vermogen van 2,5 kW op te brengen, en een ruime overmaat aan opstartvermogen.

    Uiteraard heb je heel stevige accu's nodig, want tegen bijvoorbeeld 24V is 2,5 kW al ruim 100A continue....

    Ik betwijfel of je met gebruik van loodaccu's het gewicht van je voertuig onder de 100 kilo kunt houden overigens....
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2017
    ron van sommeren vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina