Welke elektromotor is geschikt voor een kinderauto?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door retep, 6 feb 2017.

  1. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Waarom bestel je niet gewoon de motor en motorcontroller bij toylander?
     
  2. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Omdat die auto's van toylander veel kleiner en lichter zijn dan wat ik wil bouwen.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik kan me voorstellen dat de eisen in die situatie minder zwaar zijn, toch raad ik je aan je goed te laten informeren door instantie(s). Mede omdat hetgeen jij in gedachten hebt, groter, en zwaarder (en sneller?) wordt.
    Kinetische energie neemt toe met kwadraat van snelheid.
     
  4. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Als je hier iets voor jezelf bouwt dan vind iedereen het geweldig, maar zodra je de schijnbaar vieze woorden commercieel en geld verdienen laat vallen,
    dan schieten een hoop mensen in een stuip en veranderen ze in bureaucraatjes die ineens alles weten over regelgeving en noem het maar op, maar niemand die kan vertellen
    wat voor elektromotor ik moet hebben om een kinderjeep van 200 kilo aan te drijven, want dat schijnt toch wel rocket science te wezen.
    Nou, als ik jou een tekening verkoop, dan ben jij zelf verantwoordelijk voor je bouwsel en niet ik, want ik verkoop alleen een bouwplan en die hoeft aan geen een eis
    te voldoen.
    Stel ik verkoop je een bouwplan voor een buggy waar jij later een kenteken op wilt hebben. Dan bouw jij volgens mijn tekening die buggy, maar dan krijg
    jij die niet door de keuring heen, want zelfbouw spul keuren ze niet goed. En ik heb nooit gezegd dat mijn tekening aan de eisen voldoet,
    dus wiens probleem is het dan als je daar geen kenteken op krijgt? En wiens probleem is het als jij dat ding toch bouwt en daarmee gaat crossen
    en er wat fout gaat? Niet de mijne!
    Als jij morgen een 80cc motor onder je 50cc brommer laat hangen door de bromfietswinkel, is dan de winkel verantwoordelijk
    dat jij dan met een motorfiets ipv brommer brokken gaat maken?
    Nog een ander voorbeeld, je kunt op bepaalde sites tegen betaling bouwplannen kopen om dingen met een 3d printer uit te printen,
    en zo is er iemand die een 1:64 vrachtauto heeft ontworpen compleet met afstandbediening en je er een lijstje bij krijgt waar
    alle hardware op staat die je nodig hebt om het geprinte model in elkaar te zetten.
    Dat zou dan ook niet mogen, want stel de lipo brand af door een ontwerpfout, of de zender stoort op bepaalde radiofrequenties.
    En dat is dan maar 1 voorbeeldje. Of stel je koopt een bouwplan voor een tuinhuisje en het dak waait er af door een ontwerpfout
    en waait bij de buren door de ramen naar binnen. Is de ontwerper vd tekening dan ook verantwoordelijk?
    Of stel je koopt bij Conrad 6 losse stopcontacten en een installatiedoos en een kabel met stekker en je knutselt
    daar een stekkerdoos van. Dan heb je een stekkerblok die niet aan de eisen voldoet, dus is Conrad dan ook verantwoordelijk
    als je huis afbrand door een ontwerpfout?
    Toen ik 20 jaar geleden nog naar eigen huis en tuin keek, kwamen ze nog wel eens met een leuke zelfbouw tip aan
    en waar je de bouwplannen gratis kon downloaden, dus zou eigen huis en tuin dan ook verantwoordelijk zijn voor een ontwerpfout?
    Ik denk ook eerder dat een rechter gewoon gaat kijken naar de redelijkheid en een stukje zelf verantwoording van degene
    die zelf iets in elkaar knutselt, en diegene dan ook geen aanspraak kan maken op een schadevergoeding voor een
    bouwsel dat hij zelf in elkaar heeft gezet met behulp van een tekening van een ander. Want die tekening is verkocht
    met de mededeling dat het dus aan geen een eis voldoet en men dan zelf verantwoordelijk is voor de werking en het gebruik er van.
     
  5. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Omdat het gewoon zo werkt. Zodra jij i iets commercieel maakt hoor je aan allerlei regels te voldoen. Simpel als dat.
    Maar ook bij zelfbouw en eigen gebruik kunnen er grote problemen ontstaat zodra iemand gewond geraakt. Al is het maar dat de verzekering de kosten verhaald op de "knutselaar". Kan jij de rest van je leven afbetalen.

    Is niet meer dan een waarschuwing. Best rekening mee houden lijkt me.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Je geeft zelf aan dat je het wil gaan verkopen, dus de reacties die je dan krijgt vind ik niet vreemd maar wel behulpzaam.
     
  7. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Als ik een kant en klaar product zou verkopen, dan moet ik aan een hoop eisen voldoen, maar niet voor een bouwplan waar jij naar believen van kunt afwijken
    zoveel jij wilt, want wie weet ga jij er een hayabusa motor van 200pk er op bouwen. Ik lever verder wel onderdelen die naar mij idee geschikt zijn, maar
    ben je niet verplicht om die er bij te kopen, en kun je ook tal van andere dingen bouwen met diezelfde onderdelen, dus niet mijn verantwoording
    wat je dan gaat bouwen en gebruiken. Uiteraard is het ook mogelijk dat ik het voor je in elkaar steek, maar dan ben ik geen fabrikant maar gewoon een klusjesman
    die op jou aanwijzingen een ding in elkaar gaat steken, en dan is het aan jou om te zien dat je daar dan bv een kenteken voor kunt krijgen. Krijg je niet,
    want het voldoet niet aan de eisen, maar dat hoef ik dan als klusjesman dan ook niet te garanderen, en ga je daar dan ook op voorhand mee akkoord,
    want anders bouw ik gewoon niks voor je.
    Ander voorbeeld; stel je voor dat er een paar bouten van je trekhaak zijn afgebroken en jij wilt hebben dat ik je trekhaak dan maar op die punten even vast las.
    Dan mag ik lassen wat ik wil, maar dan mag jij er nog niet de weg mee op en al helemaal geen aanhangers mee trekken.
    Op de factuur zet ik dan "trekhaak gelast op eigen verantwoording vd klant, geen garantie!" en daar moet jij dan voor tekenen, want anders las ik helemaal niks
    onder je auto. Sterker nog, ik hoef helemaal geen papier met een handtekening, want het is jou auto en daar ben alleen jij verantwoordelijk voor.
    Nog sterker, als je vandaag je auto laat keuren en een week later word je aangehouden en deugt er iets niet, dan is ook het apk station niet
    verantwoordelijk, want de apk is maar een momentopname, en na de keuring kun jij bv de goede banden verkopen en er een paar fricandellen
    onder schroeven en de auto zo door verkopen.
     
  8. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Ik verkoop geen kant en klaar product, ik verkoop alleen een bouwplan en eventueel losse onderdelen. Hoe vaak moet ik dat nog uitleggen?
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Zou het kunnen dat er inderdaad mensen op dit forum meelezen die hier daadwerkelijk ervaring mee hebben?

    Misschien hebben deze personen, gezien de vragen die je stelt en (het gebrek aan) de informatie die je geeft, hier gewoon geen trek in, omdat ze geen vertrouwen hebben in de uitkomst?

    Bron?

    Ik lees hier vaak "als", "ik denk" en "volgens mij".
    Als je echt serieuze commerciële plannen hebt, zou ik me maar eens iets meer gaan verdiepen in de geldende (Europese) wetgeving.
    Trouwens, je gaf aan dat jouw project alleen voor "mensen met een dikke beurs" bedoeld was. Wat dacht je te kunnen rekenen voor een stapeltje tekeningen, waarmee je een speelgoedauto kunt bouwen die aan geen enkele wettelijke eis voldoet?
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2017
  10. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Ik vind het wel aardig die behulpzaamheid, maar er word nu continu gesproken over dat ik een kant en klaar product wil verkopen, en dat is dus niet het geval.
     
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Bron?

    Fout. Zelfs een werknemer kan verantwoordelijk worden gehouden als hij/zij werkzaamheden uitvoert in opdracht van de werkgever, waarvan hij/zij kan weten dat deze tegen de wet ingaan.

    Wederom: fout. Jij mag geen werkzaamheden uitvoeren waarvoor je niet gekwalificeerd bent, of waarvan je had kunnen weten dat ze tegen de wet ingaan.

    Daarom kan een APK station controle krijgen, voordat een auto wordt afgemeld. Als blijkt dat ze regelmatig "fouten" maken, dan zijn ze hun papieren in no-time kwijt.
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2017
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je moet het zelf weten, Retep....

    Mij interesseert het geen zier of jij de rest van je leven schadevergoeding moet betalen (want ja, óók in NL kan dat, ondanks dat we hier niet die "aanklaag mentaliteit" hebben zoals in Amerika)....

    Maar het had gekund, dat het JOU interesseerde.

    Dat je dan vervolgens heel denigrerend gaat doen over "blijkbaar is het rocketscience" is gewoon bullshit: volgens mij heeft vrijwel iedereen geprobeerd je daar een gefundeerd antwoord over te geven, danwel practische tips.

    Jij wilt gewoon iets doen waarvan ik ook het toffe wel in kan zien, en vervolgens wil je blijkbaar dat iedereen zegt "Wow wat tof! Goed van jou zeg"....

    Dat je daarin teleurgesteld wordt, is nog geen reden om dan maar van je af te gaan bijten.

    Voor mij is het simpel; "ploink!"
     
  13. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Trouwens, van de voorpagina van de Toylanders-site waaraan je steeds refereert:
    Dus dit gaat alvast niet op:
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Toch vind ik het best een leuk projekt. Vroegah had ik een solexmotor op mijn step. Een vriend van mij had een mooie werkplaats en een handige vader. Diezelfde vriend had een eigengebouwde skelter met een Puch Maxi blokje erop. Het werkte allemaal geweldig.

    Eigenbaksels zijn erg leuk maar je had beter niet kunnen zeggen dat je dit aan de man wilt brengen. Dan had je niet al dit gezeik over je heen gehad. (Paay project ? )
     
  15. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Oh ja hoor, hartstikke leuk dit soort projectjes. Zolang je het voor jezelf doet, weet waar je mee bezig bent en er verstandig mee om gaat...
     
  16. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Nou, die prijzen beginnen rond de 1000 pond voor een zelfbouwer tot wel 20.000 euro voor een 6e hands collectors item.

    hier een instap starterspakket vanaf 1000 pond
    http://www.toylander.com/pdf/Toylander_1.pdf

    Hier een gloednieuwe trapauto van 10.000 pond.
    http://www.autoblog.com/photos/land-rover-defender-pedal-car/#slide-3647666

    Hier een dikke ferrari van 25000 dollar
    http://www.coolthings.com/1992-ferrari-f40-for-kids/

    En hier een die ik al eens verkocht heb zien worden voor tegen de 20.000 euro
    [​IMG]

    Hier nog een onbetaalbare kinderauto waar geen prijkaartje aanhangt
    [​IMG]

    En hier een audi 80 cabrio die ik ook een heb, en gebruikt nu al dik 5000 euro waard is
    [​IMG]

    En nog een ferrari die ik ook heb en die ook een aardig bedrag waard is waar ik mij niet over uit ga laten.


    Allemaal auto's voor rijke lui kindertjes dus, behalve in nederland, want hier zijn de rijken gewoon te krenterig voor zoiets.
     
  17. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Nu laat je allemaal plaatjes van kant-en-klare auto's zien (collectors items nog wel), terwijl je net dit nog schreef:
    Dus nogmaals: Wat dacht je te kunnen rekenen voor een stapeltje tekeningen, waarmee je een speelgoedauto kunt bouwen die aan geen enkele wettelijke eis voldoet?
     
  18. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    En ik weet waar ik mee bezig ben, want in het gewone dagelijkse leven restaureer ik auto's, dus een kinderauto in elkaar knutselen gaat heel geen probleem worden
    en dan van een 10000x betere kwaliteit dan menig chinees kinderquadje dat je al voor 175 euro nieuw kunt kopen. En word het geen mudmonster met een overkill aan power
    maar een mooi schaalmodel dat gewoon bedoeld is om er rustig mee te rijden, dus net als die van Toylander, maar dan gewoon een formaatje groter.

    Zie hier hier een filmpje van een toylander.
     
  19. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Vanwaar dan al die vragen met betrekking tot vrij basic zaken? (zie ook je eerdere topics)
     
  20. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    De eerste is een bouwpakket, en vanaf daar kun je het zo duur maken als je wil, en was het alleen maar om te laten zien hoe duur een kinderauto kan zijn.
    En veel van die auto's zijn maar in zeer kleine aantallen gebouwd geworden, en die zijn alles behalve voorzien van een keurmerk of whatever.
    En ik had al een link geplaatst naar een kinderautoland in duitsland waar de eigenaar gewoon zelf vierkante dozen op wielen heeft gemaakt
    en kinderen tegen betaling daarmee laat rijden, dus commercieel en ZONDER keurmerk, en in HET land dat van keurmerken, wetten en regeltjes
    aan elkaar hangt, dus leg even uit hoe hij dat dan mag exploiteren?
    Ik kan zelfs een mobiel kinderautoland kopen dat op een aanhanger word vervoerd en dan op scholen en pleinen beschikbaar word gesteld
    om kinderen daar mee te laten rijden, en ook dat zijn gewone kinderauto's waarvan de fabrikant al bijna 30 jaar niet meer van bestaat,
    en er dus heel geen enkele goedkeuring of gegevens van bekend zijn, dus vertel me maar even hoe dat dan allemaal wel kan zonder
    eu eisen, wetten en regels? En als je zoiets gaat exploiteren, dan zal je toch een verzekering moeten afsluiten, dus hoe bestaat
    het dan dan een verzekeraar dan mee werkt aan producten waar geen gegevens van bestaan?
     

Deel Deze Pagina