hallo allemaal mijn naam ins Tino , en ik heb een vraagje . Ik heb een Rocket 65 cm bootje met de orginele motor en het orginele schroefje er op . Er zit bij dit RTR bootje ook een regelaar maar die is in rook op gegaan ( slechte regelaar ??). Welke regelaar kan ik het beste hiervoor aanschaffen ( Amp/merk ) . Motor is een 2958/2881KV met een 30mm propje . Het wordt gevaren op 3 S .
Ik neem aan borstelloze/brushless motor? Drie draden tussen regelaar en motor. (Borstel/brushed motor twee draden). Regelaar gaat doorgaans kapot door te hoge stroom. Is je prop geblokkeerd geweest door rommel? Motor, as en prop goed uitgelijnd? Door langdurig half-gas varen kan regelaar ook heet worden. Bij volgas is het leven makkelijker voor de regelaar (mits hij die stroom aan kan natuurlijk). Stroom is evenredig met prop-spoed, spanning kwadraat, Kv³ en prop-diameter⁴. Heb je één van deze vier vergroot?
Nee bootje is eigenlijk nog gloed nieuw regelaar begaf het bij de eerste keer varen . Eigenlijk al na on 20 sec eerst dicht langs de kant gebleven toen steeds iets verder weg . Meest gewoon op vollast , ik weet dat veel deellast varen niet goed is voor de regelaars . Denk zelf eigenlijk dat het " gewoon " een slechte regelaar was vandaar mijn vraag als ik een nieuwe wil aanschaffen waar moet ik dan aan denken wat betreft Amperage en merk .
Volgens deze http://www.banggood.com/TFL-Hobby-1...or-70A-ESC-Fibre-Glass-RC-Boat-p-1034584.html informatie wordt de boot met een 70 ampère ESC geleverd.
Ja dat klopt maar aangezien deze regelaar er binnen 20 sec uitrookte . Wil ik graag weten of je als je het berekend dit meer dan voldoende is , en dus de regelaar gewoon niet goed was . Of dat hij te krap bemeten was , dus hoe bereken ik wat ik minimaal voor regelaar nodig heb .
Voor de elektro aandrijving van modelvliegtuigen bestaan tabellen en computerprogramma's die inzicht geven in het stroomverbruik bij diverse belastingen van de motor. Of zoiets ook voor boten bestaat weet ik niet. Maar er is nog een andere optie. Volgens de al eerder gegeven link wordt er voor de boot een 3 cellen Li-Po met een capaciteit van 4400 mAh en 20 C aanbevolen. Dat betekent dat de Li-Po maximaal 20 x 4400 = 88 ampere kan leveren. Omdat de C-waarde nogal eens wordt overdreven zal de maximale stroom die de accu kan leveren waarschijnlijk lager uitkomen. Maar het is wel verstandig om met enige reserve rekening te houden. Een nieuwe ESC die meer stroom kan doorlaten dan de oude is een betere keuze.
In ieder geval bedankt voor het mee denken allemaal ,ik heb een nieuwe waterdichte 90 amp regelaar besteld . Laat nog wel horen hoe het verder gaat als hij binnen is en ik hem uitgeprobeert heb .
Ik sluit niet uit dat je door dicht bij de kant varen rommel hebt opgepikt. Daardoor loopt de aandrijving zwaarder, en daardoor stijgt de stroom. Verder, om te kijken of e.e.a. goed is uitgelijnd, zou je de stroom onbelast kunnen meten, dus buiten het water. Tot nu alleen reacties van elektrotechneuten/vliegers, geen reacties van speed-boot mannen. Ik heb nogmaals gevraagd om dit topic naar het speedboot subforum te verplaatsen. Want dáár zit de specifieke ervaring, wat stop je in boot XYZ.
Weet bijna zeker dat het geen geblokkeerde of vastgelopen schroef was , hij ging "dood" op het moment dat hij op volle snelheid was . Maar als ik de nieuwe regelaar binnen heb zal ik wel eerst het amperage meten .
Kijk ook even of je niet ergens bij de aansluitingen een paar stukjes ongeïsoleerde stekker hebt, waardoor ze net even sluiting kunnen maken. Zodra je gaat varen schudden de kabels vrolijk heen en weer
Tino, vraag zelf even om de discussie te laten verplaatsen naar het speedboot subforum. Dit doe je middels Meld onder je openingsbericht. @pompebled
Één van de grote sterfte veroorzakers onder (speed-)boot ESC's is toch wel een klein drupje water op een niet watervaste ESC. Zorg dat de ESC in de boot 100% waterproof is (anti-corrosiemiddel + afdichtkit voor badkamers). Daarnaast is koeling (al dan niet) ook behoorlijk doorslaggevend voor de te kiezen capaciteit.
Zou toch eens goed controleren of er niks fout is ,normaal gezien zou een 2860 formaat motor met die kv en slechts een 30mm prop een 70 amp esc volgens mij niet overbelasten tot die oververhit Had vroeger een 2860 leopard 2900 kv op 3s en een 90 amp esc met een 38mm cnc prop en die esc werd amper warm Koeling ok ,loopt alles soepel? Anders een foto plaatsen ? Gr
Als je voor siliconekit gaat, neem dan zuurvrije silicone, mag niet naar azijn ruiken. Het zuur corrodeert op den duur verbindingen.
Voorbeeldje. Eerst even paar keer insprayen met plastik70 voor de afdichtkit aan te brengen. Zuurtegraad maakt dus niet uit.
Koeling is ok en alles loopt ook gewoon soepel geef dus ook echt de " schuld" aan de bijgeleverde ESC . Denk dat ik gewoon een maandag morgen exemplaar had , nu een net ff zwaardere en voledig waterdichte besteld . Hoop dat het hiermee gewoon goed gaat maar denk het wel ,laat nog horen als het zover is . Voorlopig ga ik wel alleen varen met mijn 84 cm mystic cat .
Vandaag gevaren met de nieuwe ESC en alles goed verlopen vaart lekker met een leuke snelheid op 3 S . Dus het heeft echt aan de regelaar gelegen , iedereen bedankt voor het mee denken .