Welke Fatshark kopen voor DJI Phantom 2 ( Drone )

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door svenb7, 16 apr 2014.

  1. svenb7

    svenb7

    Lid geworden:
    19 mrt 2012
    Berichten:
    8
    Hallo,

    Ik heb een paar vraagjes.
    Ik heb een DJI Phantom 2 aan geschaft met daar onder een gopro hero 3 black.
    Ik vlieg er nu ongeveer 1 maand mee.
    Het bevalt me echt heel goed alleen heb 1- puntje.
    En dat is dat ik niet kan zien wat ik film.
    Daar zijn veel oplossingen voor maar ik heb mij oplossing al gevonden.
    Een FPV bril of te wel fatshark bril.
    Maar ik heb 1 probleempje.
    Ik heb geen ervaring en verstand van FPV.
    Dus mij vraag is: welke moet ik kopen waar moet ik op letten.
    Al vast heel erg bedankt.

    PS: bedrag is maximaal 450 het liefst tussen de 300 400 euro.

    Groetjes Sven

    Youtube kanaal: Drone Sven - YouTube
     
  2. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Sven,

    Helaas komt er méér bij fpv kijken dan alleen een video bril. Je hebt een camera (liefst een losse camera), video zender en video ontvanger nodig. Het is niet een kwestie van "erop plakken" en vliegen maar.

    Als je alleen maar geinteresseerd bent in kunnen zien wat je filmt, dan is een scherm waarschijnlijk een veel betere oplossing. Als je een bril gebruikt dan vlieg je vanaf je video feed. Dat is natuurlijk erg gaaf, maar daar komt wel het een en ander bij kijken. Het moet natuurlijk wel goed werken (en degelijk geconstrueerd zijn), want je kunt niet meer naar 't ding zelf kijken (tenzij je de bril af zet natuurlijk).

    Dus ik zou zeggen, stel jezelf de volgende vraag: wil je fpv vliegen of wil je zien wat je aan het filmen bent?
     
  3. svenb7

    svenb7

    Lid geworden:
    19 mrt 2012
    Berichten:
    8

    Ik wil het liefst zien wat de gopro filmt.
    Ik weet wel dat het kan maar hoe weet ik niet.
    Het liefst wil ik een bril ik wil echt 1 zijn met me drone.
    Een scherm is leuk maar een bril lijkt me tog echt een ervaring.

    Heb jij zelf een bril ?

    Groetjes Sven

    PS: Thx voor je reactie.
     
  4. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Als je voor de ervaring gaat, dan zou ik 't anders aanpakken. De gopro gebruik je in het algemeen alleen voor het opnemen omdat z'n live feed wel eens rare dingen doet. Een board cam kost nog geen 40 euro tegenwoordig en dan krijg je betere beeldkwaliteit, betere low-light capabilities en dusdanig weinig vertraging dat je het niet meer merkt. Zou ik aanraden.

    Een gopro kan ook, dan moet je een AV out kabeltje gebruiken, maar dan krijg je slechtere beeldkwaliteit in je bril (de HD recording blijft onveranderd), slechtere low-light capabilities en een 150ms vertraging in je video feed. En dan natuurlijk het risico dat je camera ermee ophoudt als z'n accu leeg is, als de sd kaart vol is, als de software op tilt slaat, als de gopro het te heet of te koud begint te vinden etc.

    Kan wel, maar zou ik ten zeerste af raden.

    Ik heb zelf 2 brillen, waaronder een fat shark (attitudesd) en die bevalt me erg goed, maar het is wel totaal anders dan traditioneel LOS vliegen. Ook bij de opbouw van je toestel komen meer dingen kijken (storingsvrij maken, installatie extra componenten e.d.). Zou ik het afraden? Nee, integendeel. Fpv is erg gaaf om te doen.

    Dus, als je nog steeds staat te springen, dan raad ik je aan om eens te kijken naar een dominator of een attitude bril. Predator en teleporter zou ik bij weg blijven, ze zijn iets goedkoper maar kwalitatief aanzienlijk slechter als je naar de beeldkwaliteit kijkt. Naast een bril heb je natuurlijk ook nog een videozender, video ontvanger en camera nodig. Bij een attitudesd zit er al een 5.8GHz ontvanger in de bril en je krijgt er een 5.8GHz zender bij (5.8 is voorlopig waarschijnlijk je beste keuze). Als camera kun je dan je gopro gebruiken, maar ik raad aan om er zo een te kopen:

    RunCam 600TVL Plastic Housing FPV Camera - SecurityCamera2000.com

    Heb je wel een step up nodig, want hij werkt op 12V, maar is geen groot probleem.

    In principe kun je dan alles laten werken vanaf je phantom z'n lipo, mits je een filter gebruikt. Als je geen filter gebruikt heb je ook een aparte accu nodig.

    Verder zou ik zeggen, lees je eens in. Kijk de tutorials van Alex (IBcrazy) eens, daar schiet je behoorlijk mee op. Genoeg leesvoor op het forum hier, en anders kun je altijd nog de rest van het internet doorzoeken (ben bang dat mijn post gebanned gaat worden oid als ik namen noem van fora, maar er is genoeg te vinden).

    Mvg,
    Sven (naamgenoot eh :p)
     
    Ard Schell vindt dit leuk.
  5. svenb7

    svenb7

    Lid geworden:
    19 mrt 2012
    Berichten:
    8

    Bedankt voor je reactie.
    Een vriend van mij heeft de Fatshark Attitude gekocht.
    Die word helemaal in elkaar gezet op ze phantom en hij kijkt dan door ze GoPro.
    Het probleem met batterij leeg is er niet want de gimbal laat de gopro op.
    Het kwaltijd minder zal inderdaad erg jammer zijn dus ik ga even kijken bij hem hoe het eruit ziet.
    Maar welke adviseer je voor mij met of zonder gopro als kijk punt.
    dus alles erop en eraan wil ik maximaal 400 kwijt hebben.

    Groetjes Sven
     
  6. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Tja...

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. svenb7

    svenb7

    Lid geworden:
    19 mrt 2012
    Berichten:
    8

    THX! Film bewerking en vliegen is me hobby dus een drone is voor mij TOP!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik denk dat je de achterliggende gedachte niet helemaal goed interpreteert.
    Als ik jou was, zou ik het advies van Reliku ter harte nemen en me eerst eens goed gaan inlezen.
    Niet alleen met betrekking tot wat er technisch wel en niet kan, maar ook met betrekking tot wat er wettelijk wel en niet mag...
     
  9. Sharky_Capas

    Sharky_Capas

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Omgeving Enkhuizen
    Laat je niet gek maken door mensen die geen ervaring hebben met een Phantom 2 + gopro en FPV. (mijne en fatshark staat te koop)
    Ik ben absoluut geen expert, echter je hebt een top Quadcopter gekocht die reeds voorzien is van vele mogelijkheden. Zo is hij al voorbereid voor FPV. :p

    De Phantom 2 met Zemuse is voorzien van voorbereiding voor FPV.
    Ik en vele andere maken hier gebruik van.
    De Phantom heeft geïntegreerde stekker waar je een Immersion 600 of/ mini iosd op aan kan sluiten. (typ eens in in YouTube)

    Mijn Phantom 2 vlieg werkelijk geweldig FPV al kijkend door de Gopro.
    Je hebt helemaal geen extra kabels nodig omdat de Zemuse van de Phantom deze heeft ingebouwd. dit betekend dat de accu de Gopro oplaad tijdens het vliegen en je een life feed hebt.

    Met Iosd mini van DJI kan je zien in welke modes je vliegt (atti of gps) je stroom verbruik, hoogte afstand etc.
    Mijn tip koop een Zemuse (als je deze nog niet hebt) een immersion 600 en een mini iosd.
    Ik heb eventueel een fatshark, maar een 10 inch monitor werkt ook goed. Ik heb beide!
    ;)
     
  10. svenb7

    svenb7

    Lid geworden:
    19 mrt 2012
    Berichten:
    8
    Thx voor je reactie.
    Ik heb al een fatshark gekocht ik heb alles uitgezocht hoe en wat.
    :arrow:wat ik heb besteld is.

    1. Fatshark 5.8ghz ATTITUDE v2 met Fatshark 250mW 5.8 GHz Transmitter
    2. Fatshark Lipo accu 1000mah
    3. Fatshark 2pins kabel ( voor de stroom )
    4. Fatshark 5pins ( voor het beeld )

    alleen nog 2 Antennes binnen kort er bij bestellen voor meer berijk
    de Antennes die ik ga bestellen zijn

    - 5.8 GHz Cloverleaf Antenna Immersion (2x)

    Een vriend van mij heeft ook alles wat ik heb besteld.
    Heb er een paar keer meegevlogen en het berijk is echt super goed.
    Hij stream gelijk live met de gopro geen probleem.
    Dus ik zeg heb je een DJI phantom 2 en wil je een fatshark aanschaffen kijk dan even naar deze set.

    Alvast bedankt voor alle reacties.
     
  11. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Goede keuze :)

    Heb je een gimbal onder je phantom? Ik raad je aan om die niet te gebruiken als je fpv gaat vliegen, dat is zeer desoriënterend. De AttitudeV2 heeft al een zeer goede head tracker ingebouwd (trinity), maar voor quadcopters kun je die beter niet gebruiken. Wel een leuke optie als je ooit gaat overstappen naar vliegtuigen ;)

    Welke kabels heb je overigens? Je hebt een kabel nodig die van de live out van de gopro naar de AV in van je vtx gaat. Kun je overigens ook gewoon zelf maken als je een soldeerbout hebt.
     
  12. Sharky_Capas

    Sharky_Capas

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Omgeving Enkhuizen
    Vliegen met een phantom 2 doe je natuurlijk met een zenmuse h3-2d of 3d
    Nogmaals die voorziet gopro van stroom.

    De videokabels in de phantom sluit je aan op je vtx.

    Zelf vlieg ik met 600 mw iets meer bereik als de 250 variant
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2014
  13. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Maar natuurlijk! Een gimbal is UITERST belangrijk voor fpv vliegen in het algemeen. Ik bedoel, hoe zou je ooit fpv kunnen vliegen zonder een overpriced gimbal die voor saaie plaatjes zorgt? :rolleyes:

    En nee, natuurlijk heb je helemaal geen live out nodig. Je bent immers niet geïnteresseerd in het beeld dat "live" uit je gopro komt. Of gebruik jij hier toevallig ook de gimbal voor? Grappig, ik wist niet dat daar ook een camera in zat! :eek:

    600mhz? Nog nooit van gehoord. Volgens mij werken televisiezenders op die frequentie. Interessant! :rolling:
     
  14. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Sharky probeert ALEEN te helpen, door wat foutieve info te verbeteren.. Of het een en andr duidelijk te maken dat het wel degelijk kan (fpv met gimbal en gopro3). Dat hij hier en daar wat door elkaar haalt qua termen, is jammer, maar je snapt het idee wel neem ik aan.. De TS ook wel neem ik aan..


    Enfin

    Gopro 3 heeft al wat verbetering op de 2, wbt live view.
    De 3(+) heeft het al helemaal goed voor elkaar.. Dus je kan prima met een 3 /3+ fpv doen met bv een zenmuse.

    600mw immersion en klaar... Voor de leuk een mini iosd van dji, want je hebt gestabiliseerd beeld, dus je ziet niet hoe scheef je copter is .. Dat los je dan weer op met de mini iosd. deze heeft oa kunstmatige horizon...(en nog veel meer leuks)
     
    Ard Schell vindt dit leuk.
  15. Sharky_Capas

    Sharky_Capas

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Omgeving Enkhuizen
    Precies Psygho !
     
  16. arnhem1975

    arnhem1975

    Lid geworden:
    6 aug 2011
    Berichten:
    260
    Locatie:
    arnhem
    ik heb geen Phantom 2 maar de FC40 met een gopro hero3+ silver edition wat heb ik er nog meer voor nodig van bv Fat Shark en kan je ook je smartphone gebruiken al beeld ontvanger.
    en waar moet het op bevestigd worden de bedraading ?
     
  17. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
  18. Stijna1

    Stijna1

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo,

    Ik zal mijzelf eerst even voorstellen, ik ben Stijn, woon in een mooi dorp en ben van middelbare leeftijd.
    Als jullie vragen hebben, ik hoor het graag!

    Ik kwam dit op dit forum terecht omdat ik ook opzoek ben naar een kwalitatief goede drone en ook modelbouw. Ik heb al een paar drones versleten maar kan nu goed overweg met mijn goedkope drone. Ik doe een verkorte multimedia opleiding en wil nu semi-professioneel filmpjes gaan opnemen. Welke drone kan ik hiervoor het best gebruiken? Ik zit er aan te denken om een van deze drones aan te schaffen.. deze: http://www.droneman.nl/categorie/professionele-drone/. Mijn budget zit tussen de 500-800 euro.. Is er een groot kwaliteits verschil of valt het mee? Heeft een van jullie ervaring met een van deze drones?

    Sorry voor de bump!

    Alvast bedankt! Ik hoor graag van jullie!

    Gr Stijn
     
  19. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem
    Beste Stijn,

    Wanneer je semi-professioneel filmpjes wil gaan maken dan moet je je eerst inlezen in de regelgeving voor het vliegen met multicopters/drones.
    Er zit namelijk een groot verschil tussen niet en wel commercieel vliegen.
    Met 500-800 euro ga je het niet redden. Kijk maar is op http://www.darpas.nl/
     

Deel Deze Pagina