Welke Full Range Ontvanger voor FPV ?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Dave1979, 9 jun 2010.

  1. Dave1979

    Dave1979

    Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Apeldoorn
    Beste FPV'ers

    Ik heb een Futaba T9CP Super met Synthesizer module op 35Mhz en moet daar nog een ontvanger bij gaan aanschaffen voor het FPV vliegen.

    Echter heb ik geen idee welke, kan ik het beste gaan voor een synthesizer of toch met kristallen ? Natuurlijk wil ik hiervoor een flink bereik hebben en een degelijke ontvanger.

    Graag jullie advies!

    Met vriendelijke groet,

    Dave.
     
  2. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Mij hebben ze de Corona RP8D1 aangeraden.
    Mede omdat je er schijnbaar een zeer goede range mee haalt als je de antenne verlengd naar "full wave",
    en omdat je er ook makkenlijker de RRSI (spel ik dat goed?) van kunt oppikken zodat je met je OSD een signaal sterkte kunt uitlezen.

    Het is trouwens inderdaad een synthesizer ontvanger.
    En nog goedkoop ook: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Corona Synthesized Dual-Conv Receiver 8Ch 35Mhz

    Ik geloof dat ze ook een programmeerbare failsafe stand hebben, ook best wel handig voor FPV dacht ik.
     
  3. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Is de synt module die jij er in hebt een beetje vreemd voor sommige ontvangers ?
    Ik heb een maat met ook die module en hij werkt niet lekker met sommige ontvangers.
    Wie weet kan iemand anders er nog een uitleg over geven .

    Groeten Wiebe.
    ps met een redelijke ontvanger moet je ook zonder verlenging een km halen.
     
  4. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Wat ik ondertussen wel ervaren heb is dat bereik sterk afhankelijk is van je setup. Bij gebruik van een videozender wordt je ontvangst onderdrukt en zal je bereik een flink stuk minder zijn. Nadeel van 35 mHz is de lange draadantenne die niet in de buurt van je videozender mag komen. Bij kleine kistjes een groot probleem. Ook is het van uiterst belang dat je ontvanger en videozender zo ver mogelijk uit elkaar geplaatst moeten worden, daarmee win je enorm veel bereik. De sterkte en frequentie van je videozender heeft ook invloed, hoe dichter de videofrequentie bij je ontvangst freqentie komt, hoe minder bereik. Dan is er nog de bedrading, zo kort mogelijk en alles drillen, geen koolvezel in de buurt van bedrading/antenne.

    MVG. Robert.
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2010
  5. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Ik sluit me helemaal aan bij Robert.

    Zoals Sven al voorstelde is een RP8D1 een prima ontvanger. ik gebruik er 3.
    Zo vlieg ik met met nemo regelmatig "even" 2km ver.
     
  6. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    Heb ook een RP8D1 besteld omdat ik mijn huidige Futaba ontvanger niet meer vertrouw, na iets meer dan een kilometer moet ik nu omkeren :(

    Dus bij de RP8D1 moet je de standaard antenne eraf halen en er 4,5 meter willekeurig antenne snoer aan solderen?

    (zal er mooi uitzien, zo'n antenne snoer van 4,5 meter dat een beetje achter de twinstar aan bungelt :p)
     
  7. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Hoho.. Niet zomaar 4,5meter aan knoeien. Dit kun je alleen doen als je hier de meet apparatuur voor hebt, of de RSSI wilt gaan meten.
    Bij een halve golflengte zal de lengthe 4,04 meter zijn. Dit moet op de mm exact.
    Echter vlieg ik mijn RP8D1 met de standaart antenne, en kom hier ontzettend ver mee.

    En nu de grote, de o zo machtige super tip!:D;

    Zet de fail safe uit. Dit scheeld gigantisch in reikweidte.
     
  8. Dave1979

    Dave1979

    Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Apeldoorn
    Bedankt Heren!

    Zal van de week even kijken naar de Corona RP8D1 deze zijn idd mooi goedkoop en eventueel zelfs bij de diverse shops in Nederland te krijgen. Natuurlijk betaal je dan wat meer maar hebt hem dan ook snel in huis. Was al aan het kijken naar Futaba 8 kanaals ontvangers en die zijn behoorlijk aan de prijs.

    @Ramsus

    Heb je de antenne dan verlengd naar de volle golflengte ? Of vlieg je met het standaard stukje draad ?

    @bluefalconholland

    Hoe ver uit elkaar moet ik dan aan denken ? Bouw het geheel in een EZstar die al in elkaar zit dus heel veel ruimte om het ver uit elkaar te plaatsen heb ik niet. Tevens moet er ook nog een EZosd bij in komen, begreep wel dat deze zo ver mogelijk bij de 2,4 video zender uit de buurt moet blijven omdat hij anders ongevoelig zou worden voor het GPS signaal.
     
  9. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    nee, naar de halve golflengte, alleen kon ik het resultaat goed in de gaten houden met mijn RSSI op mijn OSD:).
    Nu vlieg ik met een normaal draadje. De originele antenne is van dat ontzettend dunne oranje draad. Ik heb er nu dezelfde lengte met normaal draad op zitten.

    Je kunt je videozender gewoon in de cockpit plaatsen. Je ontvanger moet je onderin je kist maken. Vlak voor waar de staart begint. Je kunt dan mooi de antenne draad direct uit je kist laten hangen. Zo zit de storingszooi zoals je esc en motor mooi ver van je ontvanger en tx, en alles andersom ook doordat je alles in een soort driehoek hebt zitten.
    Kijk even op rcgroups. Daar gebruikt onderhand iedere fpv vlieger een EZ, en zijn er duizenden foto's te vinden hoe de EZ's zijn opgebouwt. Je ziet dat ze alles zo ongeveer hetzelfde receptje gebruiken.
     
  10. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ha, meen je dat nou? Failsafe is dus niet safe? :?
    Slaat die failsafe soms te vroeg aan als je RSSI even inzakt?

    En die ontzettend dunne draad viel mij ook al op.
    Heb je die van jou er al uit voorzorg af gesnokt,
    of heb je al wat mee gemaakt waardoor je wel moest? :p
     
  11. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    heb al wat mee gemaakt waardoor het wel moest:rolleyes:
    Zo sta ik regelmatig op de antenne, dus heb nu de antenne geborgt in de romp, zodat de ontvanger er wel uit kan, maar de draad niet naar buiten getrokken kan worden.

    verder weet ik niet precies waar het hem inzit met die failsafe. Zo was het kistje onbetrouwbaar, en hield het er soms eme op na 800 meter. Nu vlieg ik met gemak verder dan 2km.

    Door de failsafe uit te zetten kun je soms een tikje krijgen. Door de fail safe aan te zetten stopt de volledige besturing er voor een paar seconden mee bij het geringste tikje.
    Dat is denk ik het verschil.
     
  12. Dave1979

    Dave1979

    Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ramsus,

    Sjonge 2km ;) dat durf ik voorlopig nog niet aan. Gebruik je inmiddels de antenne tracker om dit soort afstandan te halen met je video signaal of gebruik je nog steeds een statische patch antenne ?

    Is het niet mogelijk om met de bijgeleverde antenne draad RSSI te gebruiken met de osd ?

    Wil vanavond eens met de inbouw gaan beginnen, echter heb ik hier alleen een printcamera die 50 gram zwaar is (zit een zoomobjectief op die ik eigenlijk alleen maar in de groothoekstand ga gebruiken) Hiervoor zal ik destijds nog even iets anders gaan aanschaffen. Nog tips ?
     
  13. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Jup, das met antenne tracker ( maar die heb je er niet voor nodig) en immersionrc spulletjes.
    Ik kan voor mijn gevoel nog veel verder:rolleyes:

    ja hoor, je kunt ten alle tijde je rssi meten, ook zonder antenne. De lengte zegt niets over het niet af kunnen lezen van je RSSI.
    Je meet de spanning van je RSSI. Bij de hoogte spanning ( maak even een tabelletje) zou de antenne goed moeten zijn.

    Het theoretische verhaal hierachter is niet mijn ding.
     
  14. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    Heb inmiddels de Corona RP8D1 binnen, geen hardplastic behuizing en een heel dun antenne draadje, maar we gaan het meemaken :)
     
  15. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Failsafe uit!!
     

Deel Deze Pagina