Welke haarlak werk echt goed? Signum niet meer te koop bij de action...

Discussie in '3D Printen' gestart door Tadango, 9 aug 2018.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.001
    Locatie:
    Groningen
    Ik gebruikt de rode Signum 5 haarlak op het printbed en deze werkte echt goed. Zelfs nylon blijft dan zitten. Ik zie nu dat ze deze niet meer verkopen.... De andere merken die ze nog wel hebben werken niet goed. Om te voorkomen dat ik elk merk beschikbaar in de buurt ga proberen vraag ik het maar eens hier. Gebruikt er iemand hier een goedkope haarlak van de winkel in de buurt die goed werkt?
     
  2. wim62

    wim62

    Lid geworden:
    7 apr 2012
    Berichten:
    406
    Locatie:
    Arnhem
    Als je een verwarmd printbed hebt , zou je kunnen overwegen op er een glas of spiegelplaat op te plaatsen .
    Dan hebt je helemaal geen haarlak of 3Dlac meer nodig .

    gr Wim
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.001
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Wim. Dat blijf je nodig hebben. Niet voor PLA, maar wel voor een hoop andere types :)
     
  4. wim62

    wim62

    Lid geworden:
    7 apr 2012
    Berichten:
    406
    Locatie:
    Arnhem
    Je kunt ook houtlijm met water verdunt gebruiken .
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.001
    Locatie:
    Groningen
    Klopt, maar iets uit een spuitbus is wel zo handig. Het blijft super glad en is makkelijk aan te brengen. Soms doe ik wel 10 printjes op een dag. Dan moet het bed makkelijk en snel schoon te maken zijn voor de volgende print.
     
  6. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Rosmalen
    Volgens mij staat op de verpakking de importeur van de lak.
    Wellicht verkopen ze het onder een ander label.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.393
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    Deodorant? Die ik gebruik, van Aldi, laat een heeeeeel licht olie-laagje achter zo lijkt het.
     
  8. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Rosmalen
    Nee, joh. Het moet juist plakken....
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.393
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    Aha, en juist niet makkelijk loskomen.
     
  10. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Rosmalen
    Ja, maar ook om juist gemakkelijker los te komen als het te veel plakt aan de basis.
    Dat is afhankelijk van welk materiaal er geprint wordt.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.393
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    De gulden middenweg.
     
  12. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Rosmalen
    Nee, dat ook weer niet. De haarlak dient als een verbinding tussen de print en het printoppervlak.
    Hecht het materiaal van nature niet goed aan het printoppervlak dan plak de haarlak het vast.
    Hecht het materiaal juist heel goed(te goed) aan het printoppervlak dan werkt de haarlak als een medium.
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.001
    Locatie:
    Groningen
    Misschien is pva een idee. Heb ik nog, kan in een spray flesje.
     
  14. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Rosmalen
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    7.225
    Locatie:
    Uithoorn
    Je hebt helemaal geen haarlak of Uhu stick nodig.
    Je moet je printer aanpassen.
    Neem een verwarmd printbed van aluminium (houd beter de hitte vast dan glas).
    Plak daar een Lokbuild oppervlak op.
    ABS en PLA plakken daar prima op en je hebt geen gedoe meer met haarlak of zo.

    GJ
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.001
    Locatie:
    Groningen
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.001
    Locatie:
    Groningen
    Hoe goed hecht Nylon en Delrin daar op? Hoelang gaat zo'n plaat mee? Tot welke bed temperaturen zijn deze geschikt?
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    7.225
    Locatie:
    Uithoorn
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.001
    Locatie:
    Groningen
    Dan is het geen optie. Ik zie sowieso mindere berichten met grote oppervlaktes. Ook is 110 te laag. Als het geen optie voor alles is dan is het geen optie. Ook is het niet zo mooi spiegelglad, als een spiegel.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    7.225
    Locatie:
    Uithoorn
    Een kennis van me heeft een vrij dure 3D printer en die had het over een keramisch printbed.
    Je zou eens kunnen experimenteren met een dunne tegel die ze in badkamers gebruiken.
    En hoe heet moet je printbed dan wel niet kunnen worden?
    Volgens mij is de hoogste temperatuur iets van 120 graden bij nylon.
    Delrin printen heb ik nog niet van gehoord, je zou er wel mooie glijlagers mee kunnen printen.

    GJ
     

Deel Deze Pagina