Welke haarlak werk echt goed? Signum niet meer te koop bij de action...

Discussie in '3D Printen' gestart door Tadango, 9 aug 2018.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.127
    Locatie:
    Groningen
    Tja, na het printen gaat de temperatuur van het bed uit en koelt de omgeving van de print vrij snel af, maar wat is snel?
     
  2. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    406
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Ik heb nog geen ervaring met ABS printen maar als het scheurt door krimp dan koelt hij te snel af lijkt mij.
    Neem aan dat hier op het forum mensen zijn die hier wel ervaring mee hebben. Maar als de print goed is dan is het koel proces de oorzaak lijkt mij.

    Het ABS is aan de binnenzijde nog warm en koeld aan de buitenzijde dan te veel af ik denk dat je de buiten kant geleidelijk mee moet laten afkoelen.

    Groet Jan
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2018
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.127
    Locatie:
    Groningen
    Denk je? Het is open en dunwandig.
     
  4. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    406
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Jouw kennende heb je alles wel geprobeerd qua printer instellingen en het tweaken daar van.
    blijft volgens mij de afkoeling over.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.127
    Locatie:
    Groningen
    Klopt, maar overal wordt het dunwandig abs printen ook afgeraden vanwege de vervorming. Het is verder wel het ideale materiaal.
     
  6. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Sinse ik Printbite gebruik is en een heatchamber is er geen een ABS werkstuk losgelaten.

    Printbite is duur maar zit nu al meer dan een jaar op mijn printer. Het mooi van Printbite is
    Dat het op 110 graden ABS echt niet los laat en als het afgekoeld het product gewoon los
    op de printer ligt.

    Moet eerlijk zeggen dat ik ABS heerlijk vind. Maar print nu onderdelen voor mijn ophanging
    van mijn echte auto met PETG. Laag adhesion is echt groot, print makkelijker, wel langzamer.
    Maar krijg het nu niet plakkend op Printbite. Dan pak ik 3Dlac spuit het over de Printbite en
    het probleem is op gelost. De 3Dlac is eenvoudig met Glassex te verwijderen ( geen chemicaliƫn )

    Pas op met 3Dlac op glas, ik heb stukken uit mijn glas plaat gehad doordat de adhesion te groot was.
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.127
    Locatie:
    Groningen
    Daarom heb ik goedkope spiegels :) Gewoon vervangen als er 1 stuk gaat. PETG met een beetje lak hecht super. aBS trekt zichzelf halverwege ook kapot bij grote dunne objecten. Daarnaast valt me de sterkte tegen.
     
  8. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb geen losse printbed, mijn Y as is een 8mm aluminium tool plaat met een 400W heater er onder
    Direct Printbite op het aluminium. Moet alleen even geduld hebben voor het lossen, moet van 110 naar 30 graden ( 20min )
    en dan is het los. Ik heb ook een aantal haarlakken geprobeerd zonder succes heb toen 4 bussen 3Dlac gekocht.
    Heb er nog 3 onaangebroken :)

    Grote ABS onderdelen geen probleem
    https://www.volvov70forum.com/attachment_processor.php?mode=implement_file&id=26201[​IMG]
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.127
    Locatie:
    Groningen
    Spiegel erop leggen kan altijd natuurlijk. Ik heb een alu plaat met 750w eronder en een spiegel erop. Snel lossen door de spiegel even in de koelkast te gooien :)
     
  10. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Zou ik kunnen doen voor PETG. Voor ABS werkt het systeem perfect.
    Mij aluminium plaat is alleen veel vlakker dan glas.
    Die vlakke bouw plaat heb ik natuurlijk niet altijd nodig.
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.127
    Locatie:
    Groningen
    Ha, gisteren had ik een PETG print met dezelfde problemen als de ABS print. De print (dunwandige hoge print ook) scheurde zichzelf kapot halverwege (en op andere plekken). De omgeving was te koud (printer open in de schuur) en de koeling stond te hard (40%, 40x20mm fan). 2e poging met een kap erom en de koeling verminderd (25%) was perfect. Helaas zat er bij de ABS print nog een betere afdekking om, met hogere temperaturen binnen in en de koeling stond uit.... maar het effect van te veel koeling is wel duidelijk.

    ABS moet je dus eigenlijk printen met de omgeving op 60-70 graden.... maar gaan de steppers dat wel leuk vinden? Alle onderdelen zijn in PETG geprint dus die moeten 70 graden prima aan kunnen. Steppers zijn normaal een dikke 20-30 graden boven de omgeving temperatuur en 70 + 30 is wel erg warm.....
     

Deel Deze Pagina