Welke hoek voor de hulpmotor op een 2m termiek zwever?

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Tadango, 30 mei 2006.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ik ben bezig met een 2m termiek zwever en wil daar een kleine borstelloze hulpmotor bovenop zetten. Welke hoek moet deze dan hebben? Op de doos staat dat het mogelijk is tot 1.5cc erop te zetten maar verder geen info.......
     
  2. ariekraakjr

    ariekraakjr

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Leeuwarden
    welke zwever heb je?
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    trekprop naar benee, duwprop omhoog..
     
  4. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Meestal is 2-3 graden genoeg (zie Niek), maar bij een langzame termiekzwever kun je het evt. gewoon bijsturen met je hoogteroer.
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    pas op, dit gaat niet altijd op. Als de motor zoals vroeger bovenop een steun komt, ruim boven de vleugel, dan mag hij iets omhoog staan. Dit heeft te maken met het kantelmoment om het zwaartepunt heen. Motor in het neusje of in de staart dan heeft Niek gelijk.
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    a dat komt dan wel goed. Het is makkelijk verstelbaar van een paar graden positief tot negatief. Als hij teveel stijgt is dat ook snel te compenseren.

    De zwever waar het om gaat is een oude sunny van svenson. Het oude hout in de bouwdoos is een ramp maar met wat vers balsa wordt het al heel wat ;) Binnenkort tijd om te bespannen maar dan eerst nog wat foto's.
     
  7. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    Ik heb onlangs nog een 'starter' van svenson gebouwd. Ook heel wat nieuw hout gebruikt maar gelukkig waren de vleugelribben nog OK.
    [​IMG]
    Lekker retro, maar wel een beetje log bij het vliegen. Nuja, een gegeven paard...

    misschien ook iets voor een fietsbelletje erbovenop
     
  8. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Hoek instellen is ook iets van proberen, en vooral niet gelijk vol gas geven, maar 'zoeken' naar wat voldoende is.

    Lastige zaak in ieder geval.

    Taco.
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Deze zwever heeft mijn broer zo'n 20 jaar geleden ook gehad.
    Hij was toen nog van een ander merk.
    Daar zat 0.8 cc op.
    Daar zit dus ook vaak het probleem.
    Als je teveel vermogen erop zet moet de motor iets naar beneden.
    Omdat je relatief veel te snel vliegt.
    Maar bij mijn zwever heb ik 11 graden plus.

    Hier even een foto van de hoek van mijn motor.
    [​IMG]
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    okee, geen volgas had ik aldoor toen ik even de setup ging testen... data houd je nauwelijks vast met 600g trekkracht op zo'n hefboom :)

    Eerst rustig op snelheid komen en dan volgas. Een easystar heeft dezelfde neiging dus ik heb al een beetje ervaring ;)

    En het is een oud model maar met moderne kleuren en zo'n mooie brushless lijkt het heel wat :)
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    waarom niet met die klapprop in (evt verwisselbare) neus?
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    omdat je dan het hele uiterlijk van het model sloop, het lastig en veel werk is, dit origineel is en ook goed moet werken ;)
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Je zal wel enorm veel weerstand onder vinden.
    Van daar dat ik hem in kan klappen :wink:
    Maar nogmaar let op je motordomping hoor.
    Naar mijn mening staat hij veelste veel achterover.
    Bij mijn zwever is het 11 graden omdat ik dus weinig power heb en een groter model heb.

    Ik had eerder voor 0 graden gekozen als ik jouw was.
    Want dit gaat niet goed.
    Want je heb denk ik veel te veel power.
    In vergelijking heb ik een rubber motor op mijn zwever staan.
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Let er ook op dat je prop niet helemaal dicht mag klappen.
    De tippen van de prop moeten verder uit elkaar staan als je prophouder.

    Anders slaan beide prophelften naar 1 kant open.
    Ik weet wat er dan gaat gebeuren :oops:
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Dat zit wel goed bertus :) Er zit een blokkering op die de prop netjes een beetje openhoudt. Het zat zo op een delta en daar had ik dat al ondervonden :) Motor sloeg gewoon los ;)

    En die hoek is aanpasbaar. Boutje los en klaar. Ik had hem redelijk goed tov de vleugel gezet maar de vleugel heeft een enorme instelhoek. zwaartepunt ligt ook op 1/2 van de koorde????? Klopt dat ook wel??
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Dragend stabilo?
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    jep dat ook.
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    dan kan dat zwaartepunt best wel eens kloppen. Wij hebben hier ook zitten zoeken naar het zwaartepunt van een oude dandy zwever ook met dragend stabilo en daar lag het zwaartepunt bijna op 50% van de vleugel.
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    okee, hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken :)
     

Deel Deze Pagina