Welke kies jij? Ik heb gekozen: Climaxx, bouwverslag

Discussie in 'F5J' gestart door jacobbos, 18 nov 2011.

  1. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Volgend jaar wil ik gaan meedoen aan de F5J wedstrijden, mijn vraag is met welke kist...

    Mijn doelstelling is niet nummer 1 worden in de wedstrijd. Doelstelling is wel een gezellige dag te beleven en de wedstrijden als stimulans gebruiken om beter te worden in het langer boven blijven.

    Ik heb niet echt een geschikte kist voor deze F5J klasse dus ga ik er 1 aanschaffen. Ik twijfel nu tussen deze 2:
    • Höllein Climaxx Evo
    • Reichard Cumulus

    Waarom twijfel ik:
    omdat ik eigenlijk wel een houtbouwer ben, dan is aan de Climaxx meer eer te behalen
    omdat ik stiekum toch wel een beetje wil kunnen meedoen, dan is de Cumulus weer wat beter denk ik
    omdat de Climaxx denk ik met meer wind nog inzetbaar is en de Cumulus niet
    omdat de Climaxx een breder inzetgebied heeft, zelfs aan de helling denk ik dat het een leuke kist is
    omdat ik toch wat tegen de naar mijn idee wat zwakkere constuctie van de vleugel van de Climaxx aanhik. Het is ribben en folie, that's it.

    Je merkt het, ik ben er niet uit. Wat zou jij doen en waarom?


    Groet,

    Jacob Bos
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    climax heeft koolstof liggers en op een zeer sterke manier gebouwd .
    ik zeg altijd zelfbouw boven arf .
     
  3. kdenhoed

    kdenhoed

    Lid geworden:
    2 jul 2006
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Lewedorp
    Climaxx!

    Mijn ervaring is dat de Climaxx vleugel in de lucht niet stuk te krijgen is! Dus maak je geen zorgen over eventuele zwakte!

    Ik heb veel plezier beleefd met de Climaxx aan de eerste F5J proefwedstrijd! Ook toen de wind wat opstak kwam hij nog prima mee!
     
  4. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Moet eerlijk zeggen dat ik na het posten ook zoiets had van zelf maken is mooier dan zelf kopen...

    Ja, heb ik gezien en daarom ook 1 van de 2 keuzes. Met de kwetsbaarheid bedoel ik eerder de gevoeligheid voor schade op de grond en bij transport, en dan met name het 'inprikken' van de folie. Maar als je het vooraf bedenkt scheel het al de helft.

    Dank voor de reacties..

    Groet,

    Jacob
     
  5. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Jacob,

    ik heb een Duits bouw én vliegverslag van de Climaxx thuis liggen als het goed is. Ik zal je die van het weekend sturen.

    ik ben een beetje Reichard fan, zo objectief zou mijn antwoord niet zijn... Maar als ik de kwaliteit van Reichard zie, zou ik met de Cumulus wel durven vliegen met wat wind. Maar zelfbouw, dat heef toch ook wel wat. En ik denk dat het met de stevigheid van de Climaxx wel goed zit.

    Gewoon zelf bouwen dus...
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2011
  6. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Jacob,

    Zelf ben ik helemaal maf van de bouwdozen van Höllein. Heb al een Callistic gebouwd. Dat was een feest.
    Tis dat ik nog lang niet zover ben, maar anders had hier al een bouwdoos gelegen van de Climaxx Evolution. Prachtige kist, sterk en uitgekiend wat opbouw betreft. Ziet er ook prachtig uit.
    Op de site van Höllein staan een paar beoordelingen van tevreden klanten.

    Succes met je keuze.

    Groet'n,

    Jan-Hein
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Als het er maar één mocht zijn de Climaxx, zodat je inderdaad met wat meer wind ook nog goed uit de voeten kunt. Aangezien ik al een Sioux heb die het met wat wind prima doet heb ik de Cumulus besteld.

    Maar; ik ben benieuwd, voor hetzelfde geld doet die Cumulus het bij wat meer wind nog steeds prima.....dan kun je die later in het seizoen altijd nog aanschaffen :)
     
  8. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Mooi aanbod! aanvaard ik graag!

    Ja, kwaliteit is dikke prima, is dus snel te bouwen. Raak er steeds meer van overtuigd dat ik gewoon lekker zelf een houtbakkie ga bouwen. Daar hecht je je dan ook wat meer aan en je kan er echt je eigen kist van maken. Arjan weet daar alles van toch?

    Later in het seizoen, grapjas. Zal dan wel 2013 worden, ik wil teveel. Maar je bevestigt mijn idee. Ik denk dat de Climaxx net even wat allrounder is dus..
     
  9. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    of deze

    [​IMG]

    Deze is ook wel erg mooi Jacob:)

    Ik heb bij de Starlight van Arjan gezien dat je de buitenste rolroeren heel makkelijk kan koppelen aan de grote rolroeren, scheelt 2 servo's

    succes met kiezen

    Terence
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Klopt helemaal hoor, maar als Zunige Hollander vind ik het prijsverschil met de Climaxx Evo te groot, 2 euri's per centimeter maar liefst...

    Maar jij dan, helemaal zelf iets maken/ontwerpen. Strak hoor! Succes met de bouw.

    Groet,

    Jacob
     
  11. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Ja Jacob,
    Dit is het plan

    Op basis van twee rompen die ik van Berrie heb gekregen:), 1 x zweef F3J en een mooie lichte electroromp met v-staart waar dezelfde vleugels op passen, zodra ik start met bouwen open ik wel een draadje hierover.

    Het lijkt me een leuke uitdaging om zulke vleugels te bouwen in hout:D

    groet



    Terence
     
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Zo hee, dat klinkt als een zeer mooi project! Alvast zeer veel succes en plezier toegewenst! Ik hoop op een mooi bouwdraadje!
     
  13. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
  14. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Jacob,

    Hier geen testverslag van de Climmax, maar van de Thermal Instinct E. Wel van Höllein maar niet het type wat jij wilt.
     
  15. pl119

    pl119

    Lid geworden:
    6 jun 2005
    Berichten:
    717
    De........

    Climaxx heb ik gebouwd en gevolgen Jacob.
    Ergens op dit forum is nog wel een bouwverslag te vinden.
    Het was mijn eerste F3J model.

    Mijn ervaringen waren:

    * Mooi om te bouwen, niet moeilijk.
    * Kwaliteit van hout is erg goed.
    * Mooie bouwtekening ( in kleur ) zit erbij.
    * Zweefversie is precies hetzelfde als de elektroversie. Verschil is balsneusblok of motorschot.
    * Vliegt mooi bij weinig wind.
    * Blijft stil hangen bij meer wind. Legt dan dus geen afstanden meer af.
    * Vliegen van bel naar bel is vanaf windkracht drie geen optie.
    * Heb geëxpirimenteerd met ballast. Bracht niets.
    * Profiel is vlak aan de onderkant. Veel lift maar weinig snelheid.
    * Kan heel netjes aan de voetjes worden neergezet. Zeer geschikt voor doellanding dus.


    mvg
    Kees
     
  16. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Ook een beetje aan het rondkijken hier, voorzichtige plannen te maken voor volgend jaar een F5j model aan te schaffen om wat vrij te gaan vliegen of weer lid worden van me oude club.

    Heb blijkbaar een dure smaak ofzo

    [​IMG]
    Supra-e F5J Glass - Electric RC Gliders - Larger & F5J Electrics
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vindt die minimale designs strak dunne vleugel dunne romp altijd supermooi al moet ik zeggen dat ik wel een erg visueel ingesteld mens ben. Werkt dus wel een lekker blondje erbij...goede marketing!


    [​IMG]
    Supra-e Competition Ultralite - Electric RC Gliders - Larger & F5J Electrics

    Hier nog meer: http://www.daddyhobby.com/forum/showthread.php?t=62914

    Voor dat geld heb je haar er (bijna ) bij denk ik maar doet zeker niet pijn aan de ogen!
    Alleen veels te duur weer allemaal.

    Wat komt qua design in de buurt en kost geen 1200,00 EUR?
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2011
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Prijs van een model is natuurlijk geheel afhankelijk van wat jij wilt...."gangbaar" is wat dat betreft een beetje rare woordkeus. Voor modellen loopt het van grofweg 150 tot 1300 euro denk ik....
    Zelfde voor de setups. Een eenvoudige buitenloper met regelaar kun je onder de 100 euro vinden, de kwaliteits binnenlopers met vertraging en dure regelaar kosten daar een veelvoud van. Het is maar net wat je wilt.
     
  18. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe


    Volgens mij wordt dat model gewoon per uur betaald hoor...:rolling:
     
  19. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Maybe dan een topic openen om te bepalen wat de kwaliteit is die bij m'n budget post anders vervuilen we dit topic dat was niet mijn bedoeling. Het gaat mij vooral om het zweven, die motor kan me eigelijk helemaal niks schelen. Als het model maar omhoog gaat en zo min mogelijk weegt. Iets als die supra-e vindt ik prachtig, grote spanwijdte dun rank als een zwaan als het ware, nu dus het probleem een model te vinden wat nog betaalbaar is. laten we 500 euro als maximale grens voor het kale model stellen. Wel erg leuk dat F5j ;) DLG achting + motor + zweven is het eigelijk gewoon he ;)
     
  20. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Tjechie toch ?, Daar komen dus blijkbaar niet alleen de mooiste modellen vandaan... maar zeker ook de mooiste vrouwen, en ik spreek uit ervaring ;)
     

Deel Deze Pagina