welke lader is te gebruiken als je lipo's wilt laden

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door marco bosch, 8 mei 2004.

  1. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    hi iedereen
    ff een vraagje welke met welke lader zou ik een goede keuse maken als ik nu al een beetje rekening zou willen houden met dat ik in de toekomst met lipo's wil gaan werk en nu dus nog met nicd en nimh accu's werk.
    het liefst zou ik wel willen kijken naar een veld/snellader die tot 150 Euro mag kosten.
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
  3. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Die Orbit laders zijn inderdaad erug leuk. :p Alleen de prijs is een beetje aan de hoge kant...
    Alternatieven zijn de Schulze isl 6-330d (153 euro) of een Graupner Ultra Duo Plus 30(165 euro). Dit zijn de topladers. Voordelige alternatieven zijn de Jamara X-peak, de Simprop IntelliControl V3, of de Robbe Powerpeak Ultimate Lipo.

    Ik weet niet of je nu al een voeding (min 10A) hebt om de lader thuis te kunnen voeden, maar anders moet je deze kosten (+-50 euro) niet vergeten mee te rekenen.

    Links naar goedkope winkels:
    http://www.batt-mann.de
    http://www.lipoly.de
    http://www.hoellein.com
    http://www.staufenbiel.com

    Zoek ook even op het forum, dan moet je zeker wat interessante draadjes tegenkomen! ;)
     
  4. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    ik heb al wel een robbe 5 lader maar dat vind ik zo langzaam gaan met de vliegaccu van mijn zwever en ik ga deze maand ook nog een heli kopen beginer electro indoor heli dus daarom zoek ik nu een snellader die je ook op het veld kan bebruiken.
    ik had de jamara x-peak gezien bij hobbydeals maar is dit vergeleken bij de anderen in die prijsklasse de beste of is een van die anderen beter
    en bedankt voor de info tadango en jonathan
     
  5. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Die x-peak is voor de prijs (€ 72,50 bij Staufenbiel) zeker een interessante lader. Het nadeel is echter dat de lader slechts 10 cellen (NiCad/NiMH) kan laden. (max laadstroom 3A). (LiPo was dacht ik max. 4 in serie)
    Voor € 119 (wederom Staufenbiel) heb je de Simprop IntelliControl V3: max 25 cellen en 5A laadstroom. (Maximaal 3 LiPo's in serie)
    Voor € 153 heb je vervolgens de Schulze isl 6-330d die max. 30 cellen aankan en 9! LiPo's in serie.

    Mijn mening? Ga voor de Schulze aangezien je van deze het langst plezier zult hebben. De Jamara X-peak is weliswaar goedkoop maar met een max. van 10 cellen ben je al snel beperkt in de toestellen die je kan vliegen.
    Het verschil tussen de IntelliControl en de Schulze is maar € 34 en gezien de max. aantal LiPo's die de Schulze aankan is dit naar mijn mening de beste koop. :)
     
  6. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    nou ik zou eens kijken of ik genoeg geld over hou na de aan koop van de hummi elite
    en is het genoeg dan kijk ik wel ff naar die schulze
    superbedankt voor de info
     
  7. het ligt er natuurlijk aan wat je in de toekomst elektrisch gaat doen, als je zegt ik wil in de toekomst grote zwevers gaan vliegen met electro-aandrijving om boven te komen en dat je misschien ook wat grotere vliegtuigen elektrisch gaat doen, dan moet je zeker bij die betere(duurdere) lader zijn

    maar als je zegt, zoals ik, ik wil er alleen m'n ontvangeraccu's, zenderaccu's en kleine accu's voor wat kleinere elektro vliegtuigjes(tot 10 cellen en 3 lipo-cellen)mee opladen en alle grotere vliegtuigen wil je op brandstof hebben, dan zit je denk ik bij de x-peak goed
     
  8. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    nou ik ga denk ik maar rekenig houden met alles dus kijk ik eerst ff naar het geldplaatje na de heli en ontvanger
     
  9. daanja

    daanja

    Lid geworden:
    15 jun 2003
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Helden
  10. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    @daanja
    ik moet dus nog even wachten voor dat ik tot de koop over ga
    maar toch bedankt voor de info
     
  11. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Een Orbit V6.3 vergelijken met een Schulze 330 is een beetje krom.
    De Orbit heeft 180W aan laadvermogen de 330 komt tot 130W. Graupner geeft voor de Ultra Duo Plus 150W aan.
    De Orbit zit ergens tussen de 430 en 530 van Schulze in. En dan is hij wel goedkoper.

    Maar deze hogere vermogens worden pas interresant als je ze ook echt nodig hebt, dus met hoge stroom een groot (veel cellen) accupack opladen.

    Bij Lipo's zijn de verschillende laad-programma's soms weer doorslag-gevend voor de laadtijd ipv het laadvermogen. Laatst met Fam. v.d. Vecht staan praten, hun ervaring is dat een Ultramat 30, met 2,5A max voor lipo, een zwaar Lipopack sneller vol heeft zitten dan een Schulze met 5A voor lipo. De oorzaak hiervan is dat de Graupner vrijwel direct naar de max. stroom gaat en dat de Schulze hier heel voorzichtig, vanaf bijna 0A, naar toe loopt. Voordat de Schulze dezelfde stroom heeft als de Graupner ben je al minuten verder. Een beetje het verhaal van de Haas en de Schilpad.

    Rick
     
  12. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Laatst met een 6Ah tarabat proberen ontdekt dat het met de Schulze (V8.06) 3 minuten duurt om 5A te bereiken. Die tijd moet je dan extra rekenen.
    Valt nog wel mee vind ik.

    Een laadvermogen van 130 watt is voldoende om 16 cellen met maximum stroom van 5.5A te laden.
    Pas bij meer cellen is het laadvermogen een belangrijk punt.
     
  13. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    hi iedereen
    nog super bedankt voor julie reacties
    en ik heb nu een robbe power peak ultimate li(po)
    dus heb mijn keuze gemaakt
     
  14. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Goede keuze marco. :)
    (Heb je hem trouwens besteld via die ebay-site die daanja gepost heeft?)
     
  15. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    nee ik heb hem gekocht bij hangar in kampen
    voor 99 euro
     
  16. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    99? Dat is voordelig voor een ned. winkel. 8O
     
  17. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    ja het was een aanbieding
     
  18. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Ik heb vandaag even een dubbeltestje gedaan om het verschil in laadtijd tussen een Schulze (V8.06) en een Graupner Ultra Duo plus 30 bij Lipo laden te vergelijken.

    Akku: 3s 350 UHD ontladen tot 9,2V met 1A.
    Laadtijd Schulze op 0,4A: 88 minuten. :evil: 280 mAh ingeladen.

    Zelfde Akku, weer tot 9,2V met 1A ontladen.
    Laadtijd Ultra op 0,4A: 44 minuten. :D 278 mAh ingeladen.

    Behalve dat de Schulze tijd verliest bij het opregelen van de stroom gaat de lader in het constant spannings gedeelte erg lang door met terugregelen voor dat de "Voll" afslag bereikt wordt. In het laatste halfuur wordt slechts 11 mAh ingeladen.

    Natuurlijk kan je de akku na het bereiken van de eindspanning (12,6V bij 3s) er eerder af halen, maar of dat nu de bedoeling is van een automatische lader? Misschien dat Schulze een kookwekker als tunings part gaat verkopen of dat er in een verbeterde versie een instelbare minimum stroom afslag kan komen.
     

Deel Deze Pagina