welke lipo accu, Intelect of Corally ?

Sinds kort heb ik via MBF een Corally BL setje voor mijn Corally RDX ( oud type) op de kop weten te tikken.
Voorheen reed ik met een 11 T Brush voor buiten en een 17 T brush binnen.
Dit was bij de Limac hier in het zuiden, nu rij ik alleen zo nu en dan voor de fun en mischien af en toe een wedstrijdje als gast rijder bij de Limac...

Nu zag ik bij PK racing twee lipo pack in de actie en vraag mij nu af welke de betere keuze is, en waarom :confused:
Het gaat om de volgende twee pack's:
Intellect 2 cell Hard Case Lipo 5000 mAh, 28C, 7,4V, 2S-2P
CORALLY 5000 LiPo – Stick Pack – Hard Case (7.4 Volt / 25C)

Wie kan mij helpen........

2s-2p betekend 2 in serie geschakeld maar die twee bestaan weer uit 2 in paralel geschakelde lipo cellen. Dus in principe bestaat de intellect uit 4 cellen: 2 x 2 cellen in paralel die beide in serie zijn geschakeld met elkaar.

Wat de corally is weet ik niet. Mocht de corally 2s zijn ( dus eigenlijk 2s1p) bestaat deze uit 2 cellen in serie geschakeld. De 2 in paralel bij de intellect worden in principe niet gebalanceerd. ( in theorie wel maar je weet niet of het 100% gelijkwaardige cellen zijn en dan heeft de 1 het zwaarder dan de ander)

Voor jouw applicatie zou ik me daar niet al te druk over maken. Ik zou dan voor de goedkoopste gaan als er veel prijsverschil in zit. :-)

De prijs is nu het leuke, zijn beide even duur, nl. €69,95 .
Vandaar eigenlijk een beetje de vraag welke te nemen, voor de prijs heof je het niet te doen.

Voorkeur gaat gevoelsmatig uit naar de Corally.

Btw op de site staat die Corally ook genoteerd als 28c. Daarbij heeft ie goldplug connectors vs T stekker
Zijn beide merken niet vanzelfde fabrikant/onder 1 naam Corally? Althans dat dacht ik na een x gemaild te hebben met pk..

zo, net even gebeld met PK racing.
Technisch gezien is er geen verschil.
De verschillen die er zijn is voornamelijk dat er bij de intellect de aansluitsnoertjes aan de zijkant naar buiten komen en bij de corally moeten er aan de bovenkant stekkers ingestoken moeten.
Deze zitten overings bij de accu, balance kabel niet, die kan direct op de hardcase ingestoken worden.
De ontlaad stroom was echter bij de corally 25 C en bij de intellect 30 C ondanks dat er op de site staat dat ze beide 28 C zouden zijn.
Dus toch wel een technisch verschil ;)
Of het nu een 2 cel parallel of 2 in serie en 2 parallel geschakelde setjes zijn spreken ze niet over, waarschijnlijk niet bij hun bekent.

Voor mij gaan het de Corally's worden.
A Omdat ik beter weg kom met de aansluit snoeren aan de bovenkant,
B Voor mij een 25 C ontlaadstroom -125 A- meer dan voldoende is,
C Het idee van 2 parallel geschakelde cellen fijner vind.

sorry dat ik dat niet eerder verduidelijkte ...
maar beide packs zijn 2S ... IMHO.

Een lipo-cel levert altijd 3.7V, dus heb je ALTIJD 2 cellen in serie nodig om aan de vereiste 7.4V te komen.

Als er accu 4000 mAh moet leveren en vermeld 2S2P vermeld wordt, betekent dat dus er 4 cellen in zitten, elk van 1000mAh.
Voor zover ik weet hebben de meeste packs 2S1P waarbij ze dus twee Lipo-cellen hebben in seriegeschakeld, elk van 2000mAH of meer.

Voor mij zou het niet veel uitmaken hoeveel cellen er in de lipo zitten, tenzij dat je IMHO een groter risico loopt van ongebalanceerde cellen als er 4 cellen zijn, tegenover 2 cellen.

Ander aandachtspunt: ik zou voor de lipo gaan die meer C levert ... gewoon al omdat die het makkelijker zal hebben om hoge stromen af te leveren, zelfs al kom je niet aan de maximum. Met makkelijker bedoel ik dus dat de cellen minder zwaar moeten werken, minder zwaar belast worden, ... minder schade oplopen op langere termijn.

een vergelijking: je legt elke dag dezelfde afstand af naar het werk, rustig pakweg 60km heen en weer, doorheen de files ... en dit bijvorbeeld 15 jaar lang.
Je kan kiezen tussen een 2pk-wagentje of een grotere diesel-wagen.
Veel kans dat de zware dieselwagen deze inspanning makkelijker verteert dan het 2pk-tje.

Een lipo-cel levert altijd 3.7V, dus heb je ALTIJD 2 cellen in serie nodig om aan de vereiste 7.4V te komen.

Als er accu 4000 mAh moet leveren en vermeld 2S2P vermeld wordt, betekent dat dus er 4 cellen in zitten, elk van 1000mAh.
Voor zover ik weet hebben de meeste packs 2S1P waarbij ze dus twee Lipo-cellen hebben in seriegeschakeld, elk van 2000mAH of meer.

Dit laatste stukje klopt niet helemaal.

Je heb 4 cellen dat klopt. Maar het zijn 4 cellen van 2000mAh 15C bijvoorbeeld.

2 cellen in serie maken er 7,4Volt van maar nog wel steeds 2000mAh 15C. Door dan de andere 2 cellen ook in serie te plaatsen en deze vervolgens parallel te plaatsen over de al eerdere 2 cellen blijft de spanning hetzelfde maar de capaciteit en C waarde worden groter. Je hebt uiteindelijk dus een 7,4V 4000mAh 30C accu met een 2S2P configuratie.

Bij een 2S1P pack heb je 2 cellen van 4000mAh 30C. Deze samen in serie maken er een 7,4V 4000mAh 30C 2S1P pack van.

Persoonlijk lijkt mij een 2S1P een betere keuze. Je hebt dan maar 2 cellen die je makkelijk kan balanceren met een balancer. Bij een 2S2P pack kan je toch een verschil krijgen in de parallel cellen omdat je toch maar als een 2S pack kan lader/balanceren. Wat het prestatie verschil is dat is natuurlijk nog even de vraag mochten de specs verder toch wel het zelfde zijn.

Laatst bewerkt:
Mischien heb ik me verkeerd uitgedrukt want ik bedoel inderdaad hetzelfde als wat jij beweert, Pasqual.
Alleen ...
hier zit ik effe vast:
...
Bij een 2S1P pack heb je 2 cellen van 4000mAh 30C. Deze samen in serie maken er een 7,4V 4000mAh 30C 2S1P pack van.
...
Is er daar geen typo ingeslopen? 2 x 4000mAh 30C aan 3.7V = 7,4V 4000mAh 30C ?

Verder inderdaad, het feit dat je meer kans hebt op ongebalanceerde cellen vind ik ook het grootste argument om voor 2s1p te kiezen als dat kan.

Nee zit geen Typo in.

Capaciteit verdubbeld alleen als je 2 cellen parallel zet. Als de cellen parallel staan blijft de spanning 3,7V, maar de capaciteit en de C waarder verdubbeld dan.

In een 2S1P pack heb je geen cellen parallel staan, alleen 2 stuks in Serie en dan verdubbeld alleen de spanning. Om dan aan 4000mAh te komen moet je dus 2x een 3,7V 4000mAh 30C Cel hebben om aan een 7,4V 4000mAh 30C pack te komen.

yup het is 2 van 4000 in serie wat 7.4 volt maakt. 2s2p zijn 2 paralel geschakelde 2000mah cellen (geeft dus 4000mah) en die 2 cellen staan weer in serie met 2 andere paralel geschakelde 2000mah (4000mah) cellen zoals hierboven is uitgelegd geld dat voor 2s1p ook. 2 cellen van 4000 mah in serie geschakeld.

yup, 'k ben mee, thx :)

'k had het verkeerd begrepen, zat met 2 cellen in parallel in gedachten, ondaks dat er netjes 2s1p stond.

allé, back on topic ..
ik zou voor de intellect gaan.

Ik ben toch voor de intellect gegaan.
Bij nader inzien kom ik met de stekker verbinding op het corally pack niet weg.

Ben zeer benieuwt wat dit gaat geven :rolleyes:..........

Nog even wachten op TNT.............

Back