Welke lipo op dit moment aan te raden ?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Tino, 24 mei 2017.

  1. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi ik heb een Mystic 84 Catamaran die ik op het moment nog op 3S vaar (nano tech 5000 mah 65-130 ) is een topic over in het speedboot deel .
    En heb hier het advies gekregen op 4 of 5 S te gaan varen hiermee , zit ik als ik nog wat meer geoefend heb ermee wel aan te denken .
    Maar wat zijn op dit moment nu de lipo's die je moet kopen , zie door de bomen het bos niet meer ?
    Dus wie kan me wat aanraden ?
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er zijn maar een paar lipo fabrieken alleen plakt iedereen er zijn eigen merk op.
    Neem gewoon de lipo die de stroom aankan.
    Je stroom zal toenemen als je hoger in spanning gaat (bij gelijkblijvende schroeven).
    Als ik bij de motor kijk mag hij max 75A trekken, dat zal ie niet doen maar als we uitgaan van die 75A dan zou een 5000 mAh lipo die continu 15C kan leveren prima voldoen.
    Je hoeft dus niet naar de dure zeer hoog belastbare lipo's te kijken.
    Iets als dit voldoet prima.
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-5000mah-6s-25c-lipo-pack.html?___store=en_us

    Wel altijd je lipo opwarmen voordat je gaat varen, dat is beter voor de lipo en hij levert dan een hogere spanning.
    En als je ze weglegt bewaren in storage mode.

    GJ
     
  3. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Haarlem
    Oke als ik op de stite van TP kijk dan zou deze motor max 110 amp mogen trekken .
    Vandaar dat ik dacht dat ik lipo's nodig zou hebben met een hoge C waarde .
    En dus mijn vraag wat op dit moment de meest bedrijfszekere zijn .
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    110A lijkt mij wat overdreven.
    Dan moet ie bloedheet worden.
    Maar stel hij zou 110A trekken dan zou je met en 25C 5000 mAh nog goed zitten.
    Je kan trouwens berekenen hoeveel je ongeveer trekt, dan moet je weten hoe lang je nu op een accu kan varen.
    Als dat bij een 5000 mAh pack iets van 4 minuten vol kan varen trekt je motor zo'n 65A.
    Terugkomen op de lipo.
    Er is geen bedrijfsonzekere lipo.
    Vaak zijn problemen veroorzaakt door de gebruiker (niet opwarmen, vol wegleggen, te diep ontladen).
    Toepassing wil nog wel eens iets uitmaken.
    Je wilt niet een loodzware of grote lipo in je slanke vliegtuig.
    Bij een boot is gewicht minder van belang en ook de afmetingen zijn vaak minder belangrijk.
    Die Turigy;s doen het prima, ik heb ze zelf ook jaren gebruikt en zwaar mishandeld (een 30C pakket met 90C belasten en zo).
    Slechte lipo's zijn er bijna niet meer.

    GJ
     
  5. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Voor boot gebruik bij 5000mah minimaal !! 30C aanhouden..

    Liefst nog de 40C variant aangezien de stromen in bootjes nou eenmaal behoorlijk hoog zijn.

    110A continu is in een beetje leuke setup heel normaal en als je dan 25c 5000mah accu'tjes heb gaan ze heel snel het hoekje om.

    Bootjes en vliegtuigen zijn wat dat betreft totaal niet te vergelijken.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bootjes en normale vliegtuigen kan je inderdaad niet vergelijken.
    Maar waar ik mee vloog kan je wel vergelijken met een boot, korte zeer hoge stromen (400A) en bij demo's een piekstroom van 470A zakkend naar zo'n 300A.
    Allemaal gevlogen met lipo's die op papier 30 a 35C deden.
    Maar al die C-rates die de fabrikanten opgeven is een wassen neus.
    Ik heb zelf lipo's ingekocht bij de fabriek en als je dan zegt, belastbaar continu 40C dan beginnen ze al moeilijk te kijken.
    Je kan selecteren op interne weerstand, hoe lager, hoe beter.
    Maar als je dan de accu's koud gebruikt dan is de interne weerstand weer hoog.
    Dus je moet ze goed opwarmen, ee uur lang.
    Dan zal je zien dat een Turnigy het prima doet, ook al staat er 30C op.
    Beste is gewoon alles te meten.
    Koop een logger, dan zie je de werkelijke stromen en ook de spanningval van de accu, toerental, snelheid, etc.
    Als je echt die 110A zou trekken dan zou je dus 4000 watt (dubbele aandrijving) in een bootje van 83 cm hebben?
    Dan kan je niet eens continu volgas varen maar slechts 2 a 3 seconden.


    GJ
     
  7. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Haarlem
    ik weet het nu helemaal niet meer wacht nog maar wat reakties af voor ik ergens over beslis .
     
  8. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ik vaar al een poosje met bootjes ondertussen (variërend van 60cm twin cat tot grote mono's van meer dan een meter) en heb al het 1 en ander gelogged met een Oracle en sinds een tijdje een Unilog 2 met 400A sensor aangezien de 200A van de Oracle toch te weinig bleek ;)

    Zorg dat je aan de minimaal 150A zit met wat de accu continu mag leveren voor gebruik in een gangbaar bootje. Alles wat je hoger kan/gaat is alleen maar goed voor de levensduur.

    Voor de grote boten van meer dan een meter is het heel normaal om met 10S 10.000mah en minimaal 40C te varen omdat anders de boel te ver inkakt en de stromen nog groter worden.

    In tegenstelling tot vliegtuigen die met korte stootjes volgas werken varen we met bootjes vrijwel 50/50 volgas/deellast. De belasting van de accu is daardoor veel zwaarder.

    Enorme pieken gedurende hele korte tijd kunnen inderdaad vrijwel alle lipo's die gebruikt worden in de hobby wel leveren , de continu belasting in een bootje heeft er al vele genekt.
     
  9. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Haarlem
    Welke ( welk merk /uitvoering ) vaar jij zelf mee ?
     
  10. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ik gebruik altijd Hobbyking lipo's....
    Welke dat hangt er vooral vanaf welke er op dat moment (binnen de eisen) leuk geprijsd zijn;) Heb toevallig gisteren nog 5x 4s 7200mah 40C besteld voor de 1m40 mono welke ik nu op ga bouwen.

    Maar hou je vooral aan de eis dat je minimaal aan die 150A continu komt , dus 5000mah 30C of hoger en 4000mah 40C of hoger.

    Lager dan 4000mah moet je niet gaan , dan hou je te weinig vaartijd over.

    Je kan ze nu wel op het randje qua kunnen voor de Mystic uit gaan zoeken maar zodra je er dan een keertje grotere props onder gooit of besluit een mono in hetzelfde formaat bij te kopen kan je dan ook weer meteen nieuwe accu's gaan shoppen ;)
     
  11. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Haarlem
    Oke dus als ik voor 4S of 5S 5000 mah ga en dan op min 40C continu ga zitten zit ik altijd wel goed ?
    Heb er namelijk ook grotere props voor liggen 43 mm ipv 40 .
     
  12. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    5000mah en 40C is de betere keuze inderdaad. Hoe makkelijker de batterijen het trekken hoe beter.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat de spanning bij een lipo inzakt is normaal.
    Tegenwoordig is dat onder belasting tot ongeveer 3.5-3,6 Volt per cel.
    Dat doen ze bij 100C maar ook bij 40C.
    En dat inzakken kan je goed tegengaan door de accu een uur vantevoren op te warmen tot zo'n 38 graden.

    Ik heb even wat goedkopere goede accu's voor je gezocht.

    https://www.lindinger.at/en/?sViewport=detail&sArticle=9714600

    https://www.horizonhobby.de/en/Radi...m?SessionId=&a=article&ProdNr=0319974&p=43954

    http://www.gensace.de/gens-ace-5500mah-18-5v-25c-5s1p-lipo-battery-pack.html
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Daarnaast is lucht comprimeerbaar en water niet.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Lucht kan je bakken, water niet..
    Die C-waarden op lipo's zijn vaak gebakken lucht.

    Maar over comprimeerbaar..
    Bij een boot gebruik je een kleinere schroef dan op een leuk model, de hydro's hebben allemaal een caviterende schroef dus zoveel energie kost varen, als ie in plané is niet.
    Voorbeeld:
    Mijn echte boot, die ik vroeger had:
    Dat was een Piranha met 140 PK, schoef lag niet boven water, topsnelheid 120 km/u
    Mijn T-850 racer, 70 pk met oppervlakteschroef, topsnelheid 125 km/u
    Een racecatamaran die ook in de haven lag: 70 pk, oppervlakteschroef, 150 km/u

    Dus je ziet, je kan met 70 pk net zo hard, zo niet harder dan met 140 pk.
    Als je echt zoveel vermogen in een beetje van 84cm moet douwen dan zit er iets niet goed.
    Ik denk dat de meeste stroom als werveling in de motor verloren gaat.
    Je merkt dat niet want je motor wordt watergekoeld en blijft dus koud.

    Mijn Sprinter M liep met 1 motor (Plettenberg 220-40) op 5S makkelijk 90 km/u en dan trok ik nog geen 70A.
    Waarom je dan een 150A regelaar wilt is omdat je veel deelgas vaart, maar de grootte van de regelaar zegt niets over het echte stroomverbruik.

    GJ
    GJ
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Inderdaad. Zonder vermelding van het bijbehorende aantal max. haalbare cycli (levensduur), moet je maar vertrouwen op de blauwe ogen van de verkoper.
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2017
  18. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Inderdaad. Waarschijnlijk de "oo"-s
     

Deel Deze Pagina