Welke modelvliegtuig moet ik kiezen? Brandstof

• Topicstarter Topicstarter 12rick12
  • Startdatum Startdatum
1

12rick12

Guest
hallo,

ik wil beginnen met modelvliegtuigen hobby,
mijn budget is vrij ruim MAX. 450 euro,
ik wil graag een brandstof model, ik heb al een kijkje genomen bij de plaatselijke club, ga me hier ook inschrijven ook voor lessen,
maar wat voor een soort vliegtuig voor een beginner adviseren jullie mij?

ik dacht zelf aan een Calmato

- Kyosho GP Trainer 40 Calmato RTF Rot
of
- Kyosho GP Calmato Sports 40 RTF Rot

maar mischien weten jullie een beter model voor een beginner :mrgreen:

sig lt40 kadet

makkelijk te bouwen, niet te klein, dus weinig gefriemel.

ben er zelf ook mee begonnen, ideaal om mee te beginnen!

Als je vanaf 0 begint en totaal geen ervaring hebt zou ik van de 2 die jij aangeeft de Trainer versie kiezen :yes:

De Sport versie kan wel maar vliegt toch net even iets minder makkelijk dan de trainer versie.

Hoi,

Wij hebben onlangs een nieuw club toestel gekocht Genaamd Boomerang van Seagull.
Kostte ons 70 euro bij hobby-in.
http://www.xs4all.nl/~hobbyin/paginas/seagull.html

Netjes beplakt met plakplastic. Geen dubbele lagen zoals de calmato. Opdruk zit al in de folie dus laat er ook minder folie los.

Bouwtijd kan je binnen 5 uur doen. alle roeren zijn al bevestigd en 4 voudig geborgd per scharnier.
Motorsteun voor een 6.5cc zit er al op. voor 7.5 moet je wat dremelen.
Stuurstangen liggen al in het model en hoef je alleen nog aan de servo te monteren.
Landinggestel en wielen meegeleverd, tankje ook, dopje met uitsluitingen is al voor gemonteerd.

Wat je nodig hebt is wat brandstof slang. En natuurlijk een motor en besturing.

Verders alles erg netjes, zeker voor dat geld.

Hij vliegt niet als een calmato maar zeker wel stabiel. (soms iets te)

DSC06982.jpg

DSC01057.jpg

DSC01061.jpg

DSC01065.jpg

DSC01060.jpg

DSC01058.jpg

geborgde scharnieren.

Filmpje eerste testvlucht

Landingsgestel is wat stuiterig. Zeker op een gewelfd veld met hobbels.
En volgensmij is het geen A-symmetrisch profiel. Lijkt meer op half symmetrisch maar doet geen rare dingen bij overtrekken.
Wel trekt hij recht als je scherp instuurt en snel te veel up geeft.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt door een moderator:
De brandstof calmato is gewoon een hele goede trainer. Of je de sports of de normale neemt, maakt helemaal geen moer uit. De ene vind de normale iets beter vliegen, de andere de sports, daar is discussie over, maar als het puntje bij het paaltje komt, is de conclusie dat het beide prima trainers zijn.

Het grootste voordeel van de Calmato tov de meeste trainers (ook die in dit draadje genoemd worden) is dat de Calmato langer leuk blijft.. het is een goede trainer maar ook gewoon een prima vliegkistje om mee te 'raggen'.

Je geeft zelf aan graag brandstof te willen, dat kan natuurlijk en het overgrote merendeel van de mensen die nu vliegen, zijn begonnen met een brandstoftrainer.

Toch wil ik je adviseren geen brandstoftrainer te nemen, maar een electrokist, zoals bv. de Multiplex Mentor. Brandstof heeft z'n langste tijd gehad en zeker voor een beginner heeft electro ontzagwekkend veel voordelen boven brandstof.

Hoe dan ook, met om het even welke Calmato doe je een prima keuze voor een goede start in deze hobby.

Neem NIET de Calmato EP, als je toch besluit electrisch te gaan vliegen. Zo goed als de brandstofcalmato is, zo slecht is de Calmato EP, althans, de hoogdekker versie wel.

Vond de hoogdekker EP nog wel mee vallen qua vliegen dan.
Van de week met de laagdekker EP mogen vliegen. Daar vond ik wel dat de brandstof versie een stuk beter vliegt.
Tis net of hij bij ver insturen op de kop wil vallen over zijn zwaarte punt.
Kan je wel tegen sturen maar maakt het voor een beginner niet makkelijker.

Weet niet of dit bij alle modellen is of alleen in dit geval.

is er mischien ook nog een beter model om mee te beginnen, of kwam ik al aardig in de goede richting met die calmato's?

waarom dan geen brandstof?
en wat voor voordelen heeft een electro te opzichte van een brandstof?

De brandstof calmato is gewoon een hele goede trainer. Of je de sports of de normale neemt, maakt helemaal geen moer uit. De ene vind de normale iets beter vliegen, de andere de sports, daar is discussie over, maar als het puntje bij het paaltje komt, is de conclusie dat het beide prima trainers zijn.

Het grootste voordeel van de Calmato tov de meeste trainers (ook die in dit draadje genoemd worden) is dat de Calmato langer leuk blijft.. het is een goede trainer maar ook gewoon een prima vliegkistje om mee te 'raggen'.

Je geeft zelf aan graag brandstof te willen, dat kan natuurlijk en het overgrote merendeel van de mensen die nu vliegen, zijn begonnen met een brandstoftrainer.

Toch wil ik je adviseren geen brandstoftrainer te nemen, maar een electrokist, zoals bv. de Multiplex Mentor. Brandstof heeft z'n langste tijd gehad en zeker voor een beginner heeft electro ontzagwekkend veel voordelen boven brandstof.

Hoe dan ook, met om het even welke Calmato doe je een prima keuze voor een goede start in deze hobby.

Neem NIET de Calmato EP, als je toch besluit electrisch te gaan vliegen. Zo goed als de brandstofcalmato is, zo slecht is de Calmato EP, althans, de hoogdekker versie wel.

Stiller, schoner, geen afstellen van de motor, geen afslaan van de motor.
Brandstofprijs gaat bij ons ook steeds verder omhoog.

Geen gestart van de motor, dus geen gloeiaccu nodig met stekker, geen getank, geen ontvangeraccu (in de meeste gevallen van elektro) etc.

elektro is accu inprikken en gaan tot de accu (bijna) leeg is.

ik zeg: beginnen met brandstof als je brandstof wil vliegen! (ik vind dat er nix mooiers is dan een brandstofmotor die 10000+ toeren staat te draaien)

Electro heeft tegenwoordig ook veel voordelen, zeker de moeite om eens goed rond te neuzen wat er allemaal beschikbaar is!

mijn mening blijft dat dit een persoonlijke keuze is en dat om te beginnen allebei geschikt zijn!

@ 12rick12
NieuweTrainer 40 Calmato RTF
Nitro vliegtuig readyset.
Omvat:
volledig voorgemonteerd vliegtuig met
Motor
zender
servo's
ontvanger
180€ + verzendingskosten (vor België 12,50€)
Dat is nog een heel stuk goedkoper;)

Nog nodig:
12xAA batterijen voor de zender
lader
bougievoorverwarmer
Coolpower 10% nitromethane

RC-forum.be :: Bekijk onderwerp - BK#GP Trainer 40 Calmato RTF, gruen

Voor hen die willen lezen .... er zijn nog Splinternieuwe ARF Jet van Kyosho te koop: met namen de Illusion DF45 en de Vision voor de som van 110€

Groetjes ReneDL

Meeste zenders gaan maar 8 AA in. De rest zou dan voor de ontvanger accu zijn.
Losse batterijen in een vliegtuig kan niet. Dus komt nog een 4,8V ontvanger accutje van een euro of 15 bij.

Gloeiers van 1.2V met lader zijn niet zo duur.
Losse 2 volt loodaccu en snoer met stekker kan ook.

images

Brandstof zou ik ook iets anders voor nemen. Coolpower is duur en 10% nitro is wat veel voor een normale 2 takt op een trainer.

5% is meer dan genoeg.

Gr. Dennis

@ d.knoppers

"Losse batterijen in een vliegtuig kan niet."

Waarom zou dat niet kunnen :confused:.
Er bestaan zelfs speciale houders voor zie => RCtechnics:
Batterij Houder Klein
[EK2-0914] €2,75
pixel_trans.gif

Houder voor 4x AA batterij. Met 2 polige BEC/JST aansluiting.
Zijn te koop met of zonder schakelaar ;)

Groetjes ReneDL

Laatst bewerkt:
Losse batterijen in een model of je zender is niet slim, door een slechte landing of trillen kan een batterij uit de houder schieten en slecht of geen contact maken....

de gevolgen laten zich raden....

ook voor de zender is een gesoldeerd pakket aan te raden, hoewel (de meeste mensen) wel rustiger met hun zender omgaan....

Batterij-houders zijn potentiële bron van storing, zwakke veren, corrosie. Cellen altijd solderen of puntlassen.

Een elektromodel voor beginners is goedkoper dan brandstofmodel.

Laatst bewerkt:
Het was niet mijn bedoeling een electro vs. brandstofdiscussie te starten. Met een brandstoftrainer kun je prima beginnen, het gros van de vliegers op het forum is zo begonnen. Het ging mij er alleen om het bewust zijn van dat het een keuze is, het is tegenwoordig zeker neit meer zo dat het brandstof MOET zijn wil het leuk zijn, integendeel, in die maten is Electro steeds beter betaalbaar (soms zelfs goedkoper) en het heeft voor een beginner veel voordelen. Als je als brandstofvlieger moet beginnen moet je, naast het vliegen, ook leren omgaan met je motor. Afstellen, starten, schoonmaken, etc.. dat hoeft niet als je met electro begint.

Hoe dan ook, brandstof kan dus ook prima.

Wat betreft batterijhouders: het probleem is vaak de overgangsweerstand cq. het contact tussen de batterij en de veer die de batterij inklemt. Die oppervlaktes vervuilen, corroderen, etc, en na verloop van tijd wordt het contact steeds slechter. Er komt dan een tijd dat het faalt en dan komt je toestel onbestuurbaar naar beneden gekletterd.

en het heeft voor een beginner veel voordelen
Je hoeft ook niet meer naar het veld in een broek waarin je je in het openbaar niet meer durft te vertonen.
Ik ben ook blij dat ik het afstellen spontaan verleerd ben, hoeft ik mij ook niet meer onder te laten kledderen bij het helpen van nieuwe leden die anno nu nog voor brandstof kiezen.

waarom dan geen brandstof?
en wat voor voordelen heeft een electro te opzichte van een brandstof?

Er zijn mensen die geloven dat de brandstof op raakt . :mrgreen:

Als jij een brandstof kist wil gaan vliegen moet je dat doen .

Elektro is een schoner vliegen en je hebt (meestal) minder geluid .

Mvg Johan

Back