Welke modulatie (PWM/PPM) is van toepassing voor de Carson Multi Pro 14-kanaals zender ?

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door zeepiraat5, 30 jan 2018.

  1. zeepiraat5

    zeepiraat5

    Lid geworden:
    28 jul 2006
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Maarheeze
    Hallo mede modelbouwers,

    Ik heb een vraag over de aanschaf en gebruik van een Carson Multi Pro 14-kanaals zender en ik overweeg ook om deze aan te schaffen voor gebruik in mijn model van een zeesleper. Ik wil hiermee verschillende functies mee aansturen. Echter toch nog wat vragen, misschien kan iemand mij wat meer wegwijs maken daarin ?

    Wat voor modulatie gebruikt deze zender : PWM/PPM ? Ik wil wat electronica RC switches inbouwen, die zijn voor het aan- en afschakelen van de diverse functies zoals navigatie-verlichting, waterpompje, rookgenerator en radar ed. en degene die ik op het oog had kunnen alleen werken met zenders die werken met zenders die
    Pulse Width Modulation (PWM) / Pulse Position Modulation (PPM) ondersteunen. Weet iemand hier meer
    van, of de bovengenoemde Carson Multi Pro 14-kanaals zender dit ook ondersteunt ?

    Alvast bedankt voor jullie bijdragen.

    Groetjes,

    Johan
     
  2. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Johan,
    Op de website van Conrad kan je bij de betreffende zender de volledige handleiding hiervan zien.
    Ik heb (nog) niet gekeken of daar je antwoord in staat maar misschien heb je er toch wel wat aan?
    Verder geloof ik dat er hier op het forum al eens vaker vragen over deze zender zijn gesteld.
    Dus misschien daar ook nog even naar kijken / zoeken.
    http://www.produktinfo.conrad.com/d...-REFLEX_STICK_MULTI_PRO_2_4GH_de_en_fr_it.pdf
     
  3. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Beste Johan , waarom zou je een multiswitch willen toevoegen , deze zender heeft er één ingebouwd met twintig mogelijkheden .
    Ik vermoed dat het dan ook niet mogelijk is want deze zender werkt op 2,4Ghz en de switchen die jij wil gebruiken zijn enkel bruikbaar op 40Mhz of 35Mhz .
    Vriendelijke groeten
    Ronny
     
  4. zeepiraat5

    zeepiraat5

    Lid geworden:
    28 jul 2006
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Maarheeze
    Hallo Ronny,
    Ik ga geen multiswitch gebruiken maar afzonderlijke RC switches voor elke toepassing, kleine electronica switches zogezegd.
    Vandaar mijn vraag of deze samengaan met deze RC zender. Op de Engelse eBay site worden ze momenteel aangeboden voor toepassing
    van het inschakelen van navigatieverlichting, waterpompjes ed.
     
  5. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Ja , die kan je gebruiken via de vier sticks op de zender maar dan kan je die sticks wel niet meer gebruiken om te sturen of als motorregelaar .
    De 10 schakelaars op de zender zijn hetzelfde dan die switches die jij bedoelt .
    Als je achter die schakelaars op de ontvanger een relais plaatst , kan je 20 zaken , zoals waterpompen ,radar , verlichting , enz ... , in of uit schakelen.
    Groetjes
    Ronny
     
  6. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Van die tien schakelaars zijn er maar drie, die ideaal zijn voor bijvoorbeeld een 4-kanaals MultiSwitch.
    Deze drie hebben namelijk drie standen, waarvan o.a. de Middenstand welke van belang is voor de meeste MultiSwitches.
    Alle andere switches hebben maar twee standen (servo "minimale positie" en servo "maximale positie").
    Waarbij er vier zijn, die weer terugveren bij het loslaten en de overige drie die blijven staan.

    De ontvanger heeft 14x PWM uitgangen, oftewel de welbekende servo uitgangen.
    PPM word bij bepaalde ontvangers (via een enkele uitgang) aangeboden, om bijvoorbeeld bekabeling en gewicht te besparen.
    Vandaar dat jouw MultiSwitches hier niet mee zullen werken.
     
  7. zeepiraat5

    zeepiraat5

    Lid geworden:
    28 jul 2006
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Maarheeze
    Even voor de duidelijkheid. Ik heb hier 2 links toegevoegd om wat meer duidelijkheid te geven wat voor soort RC switches ik zou willen gebruiken
    in combinatie met deze zender. En de vraag is, ondersteunt de bovengenoemde zender/ontvanger ook PWM/PPM ? Uit de handleiding die Bert V hierboven aangaf kon ik dit niet halen.

    Zie ook de opmerking in de beschrijving van deze:
    http://www.ebay.de/itm/RC-Switch-fo...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2055119.m1438.l2649

    en deze

    http://www.ebay.de/itm/RC-Switch-fo...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2055119.m1438.l2649
     
  8. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    De 2 switches werken op PWM en je zender/ontvanger ook dus ja, je kan ze allebeide gebruiken. Wat ik uit de omschrijvingen haal kan je ze op alle soorten schakelaars gebruiken want ze gaan aan of uit; waarschijnlijk reageren ze op een laag- of hoog PWM signaal en dan maakt de soort schakelaar niet uit. Draaiknop, 2 of 3 standen; werkt allemaal.

    Het informatieboekje van je zender is trouwens op z'n simpelst gezegd nogal uhm, simpel. Staat eigenlijk niet veel bruikbaars in maar als je de tekeningen en de omschrijvingen zo eens bekijkt is het gewoon een ouderwetse PWM zender. Als deze PPM had ondersteund dan had dat er bijgestaan. Fabrikanten schermen dan nogal snel met dat soort afkortingen in hun boekjes/folders want dat staat wel stoer. Niet dat PPM nou zo nieuw is maar toch.
     

Deel Deze Pagina