Welke motor en regelaar kopen?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Eduardos, 7 feb 2017.

  1. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
    Afgelopen half jaar heb ik de minor Design, Build and Fly gevolgd op de Hogeschool van Amsterdam. We hebben daarin een UAV ontworpen en gebouwd. Deze heeft een 'missie' gevlogen waarin hij een voedselpakketje op een GPS locatie moest droppen. We gebruikten een PixHawk voor de autopilot en gyro etc. Nu de minor is afgelopen mocht ik het vliegtuig hebben, omdat de rest er toch niks mee deed. De elektrische componenten waren echter van school, met uitzondering van de servo, dus die moesten eruit gehaald worden.
    We vlogen met 4S 5000 mAh en deze motor: http://www.rctigermotor.com/html/2013/Professional_0912/47.html
    met een 60A regelaar en een 11x7 prop. Nu wil ik het vliegtuig zo goedkoop mogelijk weer laten vliegen. Ik heb zelf al een ontvanger en lipo's. Ik heb dus alleen nog een regelaar en motor met prop nodig. Ik hoef/wil zelf geen gyro en autopilot enzo...
    Is deze motor misschien geschikt? https://hobbyking.com/nl_nl/ntm-prop-drive-series-35-36a-800kv-722w.html Wel lekker goedkoop. En heeft iemand ervaring met deze regelaar? https://hobbyking.com/nl_nl/hobby-king-60a-esc-4a-ubec.html Of zijn er nog andere tips/ideeën?

    Groetjes Eduard
     
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Ik denk dat die motor een stuk duurder gaat zijn na invoer, BTW etc. etc. ;)
    De 910kv vanuit de UK is al iets van 24 euro excl. verzending.
    Maar ik heb ervaring met deze motor, althans zijn 1 maat grotere broertje.
    Maakte een hoop lawaai, verspilde een hoop energie en heb ik er na 3 vluchten of zo van ellende uitgehaald. Ik was er in ieder geval niet tevreden over.
    Deze heb ik vervangen door deze:
    http://www.derkum-modellbau.com/ind...-show-d-power_al_3542-_7_brushless_motor.html
    (en dan gewoon op 3S)

    Weliswaar 40 gram zwaarder zou een gelijkend alternatief voor de door jou genoemde motor deze kunnen zijn:
    http://www.modellhobby.de/DYMOND-GT...article&ProdNr=03121767&t=38682&c=3258&p=3258

    Maar om wellicht een beter advies te kunnen geven zou het handig zijn om wat meer te weten over het model.
    Te denken aan totaal gewicht, soort vliegtuig, zit er bijv. al lood in de neus etc. etc...

    Die HK regelaar daarentegen is de goedkoopste regelaar die ik heb gekocht voor in een simpele trainer en deze heeft ondertussen de meeste vlieguren gemaakt en dit geheel probleemloos.
    (Wel even een prog. kaartje mee bestellen als je simpeler wilt instellen.)
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ook 4s, net zoals bij jullie project?
     
  4. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
    Ja alleen 4000 mAh ipv 5000, maar we konden er toch lang genoeg mee vliegen en ik kan de accu nog iets naar voren schuiven zodat het qua stabiliteit redelijk hetzelfde blijft.
     
  5. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
    Okee dat is inderdaad wel even goed om naar te kijken. Maar je hoeft niet altijd invoer kosten te betalen toch? Ik heb pas 1 keer geld bij moeten betalen dat mn pakket bij de douane lag van 12 HK bestellingen...
    Er zit geen extra gewicht in de neus. Ik heb hier helaas geen foto, zal morgen proberen om er eentje op te zetten. Die 40 gram is geen probleem, want we konden een pakketje van een kg meenemen!:) en qua stabiliteit is de lipo ook een aardig eindje te verschuiven langs de lenteas. Totale vliegtuig weegt trouwens 3,5 kg.
     
  6. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Invoerrechten niet altijd en hangt van de waarde af i.c.m. gebruikte GN-code maar vroeger had DHL/TNT er ook wel eens een handje van om standaard 25 euro inklaringskosten te berekenen.
    Ik weet niet of de motor in de neus zit of elders maar indien aan een uiteinde dan zul je dit moeten (kunnen) compenseren met het verschuiven van de accu i.v.m. zwaartepunt.
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Loop in een wijde boog rond de NTM reeks. Als het HK moet zijn kijk eens bij de SK3 reeks
     
  8. Eduardos

    Eduardos

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Woudenberg
    Hierbij nog een paar foto's om wat voor vliegtuig het gaat. Nogmaals, het ging dus niet om hoe mooi hij is, maar om de ontwerpkeuzes wat betreft stabiliteit etc.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dat maakt niet uit. Het is jullie creatie en het vliegt. Leuk toch?
     
    Eduardos vindt dit leuk.
  10. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Waarom? Ik vlieg al een paar jaar zonder problemen met NTM motoren (uit de 35 serie), maar niet zo vaak. Problemen met slijtage?
     
  11. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Het is mijn inziens een beetje een roulette met deze motoren. Het werkt vanaf het begin of het werkt niet vanaf het begin.
    Het zou best kunnen dat jij geen problemen hebt maar mijn persoonlijke ervaring met zo'n motor is dat het rendement (en dito prestaties) van de motor maar matig was.
    Energie uit de accu werd hoofdzakelijk omgezet in herrie :D
    Laten we het er op houden dat ik dan een knol had en geen citroen.

    En in het algemeen moet ik over het Chinaspul zeggen dat een hoop best werkt maar dat een hoop ook echt brol is. je moet er maar net geluk mee hebben en laten we ook eerlijk zijn; veel van het 'gerenomeerde' spul komt vaak uit dezelfde fabriek.
    Ik ga hier geen verdere discussie over voeren, dat is al vaak genoeg gedaan in andere topics.
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Heb tot nu toe ook maar 1 NTM gehad die goed was, de rest was lawaai, stroef, niet gebalanceerd, etc. Ze zijn niet voor mij weggelegd denk ik.

    Ik verkies gewoon de SK3 reeks omdat ze een pak beter zijn. Heb hier een beetje vanalles in huis, hacker, O.S. Axi en SK3 kan zeker mee.

    Met de SK3 3542 kv 800 kom je behoorlijk scherp in de buurt. Even door eCalc gejaagd en die zal met diezelfde 11x7 prop evengoed doen als de T-motor.
    Je kan trouwens wel diezelfde motor wat zwaarder belasten met een iets zwaardere prop als je wil, er is marge. 11x7, 11x8, 12x7, tot 12x8 zit je goed.
    Wil je een iets zwaardere motor kun je bvb de SK3 3548 kv 840 overwegen. Die is een 40 gr zwaarder. Maar eigenlijk heeft dit kistje die niet nodig voor rustiger vlieggedrag (want daarvoor is hij bedoeld)
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

Deel Deze Pagina