Ik heb verschillende vliegtuigen die ik vlieg met een Turnigy G160 290 kV op 8S met een APC 19x10 tot 19x12 propeller. Regelaar Turnigy K-Force 120A Ik heb een nieuw vliegtuig gebouwd, de F3A Ligtning, en wil weer deze motor plaatsen. Om te voorkomen dat ik extra gewicht in de neus moet toevoegen om de CG goed te krijgen zal ik dit vliegtuig met 10S vliegen. Welke propellor zal ik moeten gebruiken om niet boven de 78A uit te komen? Heeft iemand ervaring met deze configuratie? Eric
Heb je al eens de stroom gemeten met een 19x12 op 8S? Wat gaf deze meting? Met welke prop? APC-e? Mejzlik? Fiala? Xoar? Volgens eCalc blijf je op 8S met een 19x10 net binnen de specs, op 10S ga je met een 17x10 of 18x8 net buiten de specs (het scheelt echt niet zoveel)
Vreemd, als ik het nareken, kom ik alleen met de 245kv versie in de buurt van de gemeten 75A. Om bij 10S op dezelfde stroom en ongeveer dezelfde straalsnelheid te komen, kom ik uit op den 18x9 prop. Wel heb je dan natuurlijk een stukje meer vermogen vanwege de hogere spanning (20% meer).
Ik kom via eCalc met een 19x12 uit op een 90A (beetje afhankelijk van de gekozen lipo). Net zoals Gerben zie ik met eCalc een "optimale prop" 18x9 om een beetje dezelfde berekende waardes te krijgen. APC heeft die niet, Falcon heeft die (carbon) maar je moet eigenlijk altijd meten. Het gaat een beetje schommelen tussen een 18x8, 17x10 of misschien nog de 18x10. Meten is weten.