Welke regelaar is voor mij het beste?

Hallo bertus.

Even ter verduidelijking; heb jezelf condensators bijgeplaatst of was het een orginele condensator af fabriek?
 
In theorie ja. De vraag is alleen waarom en wat kan er nog meer de oorzaak van zijn.

Dat er al reeds een condensator afgevallen is verbaasd mij. Wat was hier de oorzaak van?

Een condensator is bedoeld om de spanning stabiel te houdem. Als er 1 leeg loopt heeft dit gevolgen voorde spanning. Hierop kan een processor raar reageren.

Wel is de vraag of de nieuwe elcos wel de juiste zijn. Voor regelaars worden speciale condensators gebruikt.

Maar beide orginele condensators zijn dus weg? Alleen de vijf nieuwe bestaan nog.

Heb je langere draden in je kist of heb je ze bijgeplaatst ivm veel halfgas regelen.
 
Die condensatoren zijn er NIET voor bedoel om de spanning stabiel te houden. Dat sprookje duikt steeds weer op en iedere keer moet ik weer zeggen dat het niet zo is. Als je dat bij deze stromen met condensatoren zou willen doen dan moet je condensatoren gaan gebruiken met het formaat van een emmer!
Een accu kan je een beetje bekijken al een enorme condensator van vele duizenden Farads (1 farad is 1.000.000 uF). Als de accu al inzakt dan kan zo'n lullig condensatortje dat echt niet opvangen, en tien ook nog niet!
Die condensatoren dienen ervoor om de SPANNINGSPIEKEN die ontstaan door het schakelen van de motor op te vangen. Zonder die condensatoren kunnen die pieken veel en veel te hoog worden. Ze kunnen zo hoog worden dat ze boven de maximale spanning uitkomen die de schakel Fets kunnen verdragen waardoor die doorslaan.

Dat is waarschijnlijk ook bij jouw regelaar gebeurt. Doordat er te weinig capaciteit aanwezig was werden die schakelpieken zo hoog dat er één (of meerdere) schakel Fet is doorgeslagen. Hierdoor blijf de schakeling werken en de motor draaien. De regeling werkt dan niet meer en de motor draait vaak ook een beetje schokkerig.

Je gebruikt een accu met 12 cellen en als dat een LiPo is werk je met flink hoge spanningen van ongeveer 50V. Daarvoor moet je dus een regelaar gebruiken die Fets heeft die deze 50V kunnen "hebben". Voor de meeste schakel Fets is 50V al behoorlijk hoog en zit je al aan het randje van de gebruiksmogelijkheden. Om toch wel iets aan spanningspieken te kunnen verdragen zullen ze in de regelaar die jij nodig hebt minstens 70V of liever zelfs wel 90V moeten kunnen verwerken. Een spanningspiek van 20V is geen enkel probleem als je niet voldoende condensatoren gebruikt. Zonder die condensatoren kunnen de spanningspieken makkelijk meer dan 2x zo hoog worden dan de voedingsspanning. In dit geval dus wel 100V!
Kleine schakel Fets zoals gebruikt worden in de modelbouw regelaars kunnen meestal bij lange na geen 100V verwerken. Voor de meeste houdt het bij 50V echt al op! Als jij een regelaar wilt hebben die minstens 100V kan verwerken dan kom je toch uit bij behoorlijk grote apparaten omdat hier Fets gebruikt moeten worden van "normale" omvang en meestal geen SMD meer. Helaas ben ik bang dat je niet anders kan want vooral bij deellast schakelt de regelaar erg veel en kunnen de meeste en hoogste spanningspieken ontstaan.

Nog even die condensatoren. Het is echt van "levensbelang" dat je hier hele goede Low ESR of zelfs Ultra Low ESR condensatoren gebruikt. Van gewone condensatoren is de ESR (populair gezegd de inwendige weerstand) te hoog waardoor ze niet snel genoeg kunnen opladen. Hierdoor kunnen de spanningspieken dus niet snel genoeg afgedempt worden en worden ze dus ook hoger! Een tweede probleem is dat die condensatoren door die weerstand warm worden. Als ze te warm worden kunnen ze zelfs ploffen zoals je al gemerkt hebt. Dus voldoende condensatoren met een zo laag mogelijke ESR kunnen je veel problemen besparen en voor een lange levensduur en veel plezier met je regelaar zorgen.
 
hallo ernst,

je hebt volledig gelijk wat betreft spanning stabiel houden. Ik heb getracht teveel in lekentaal de praktijk uit te leggen. Uiteindelijk bedoelen we hetzelfde. De elco's zullen nooit de stroompieken kunnen opvangen. Maar ze filteren de spanningspieken in grote lijnen weg.

@bertus,
De enigste regelaar die ik zo gauw kan vinden bij een aantal bedrijven waarvan ik denk dat ze hun spullen wel op orde hebben is jeti:
MEZON 130 lite: JETI model s. r. o.

Kom hem tegen voor 330 USD. Dus zou nog net in de 250 euro passen als het binnen de EU is of er geen belasting bijkomt. Of iets meer zekerheid maar wel boven budget:

http://www.jetimodel.com/en/katalog/Speed-Controllers/@produkt/SPIN-Pro-200-opto/
 
Doordat er te weinig capaciteit aanwezig was werden die schakelpieken zo hoog dat er één (of meerdere) schakel Fet is doorgeslagen. Hierdoor blijf de schakeling werken en de motor draaien.

Sorry Ernst, maar dat is totale onzin. Als er een FET zou 'doorslaan', zou de motor niet meer draaien, maar een wikkeling continue bekrachtigd worden en afbranden. Misschien vergis je je met borstel-motoren? Normaliter branden FETS gewoon door en wordt de wikkeling gewoon helemaal niet meer bekrachtigd, dus draait de motor ook niet meer.

Gerben
 
gerben ben ik niet met je eens. Een fet kan wel degelijk constant aan blijven staan met als gevolg sluiting / dus de motor blijft draaien. Nou moet ik er wel bij citeren dat het onwaarschijnlijk is dat een brushless motor dit doet omdat die een 3 fase aansturing nodig heeft.

Vermoedelijk als die dit nog steeds doet is het driver ic (mcu) defect. En / of leest die het signaal verkeerd in.
 
dan kan het zijn dat door de defect elco / elco's (of verkeerde type).

De regelaar gek heeft gedaan door de zoals ernst omschreven spanningspieken. Dit heeft ook invloed op de andere elektronica.
 
Alwin,
Om een borstellose motor de laten draaien, moeten de 3 fases continue aan en uit gezet worden, om de magneten 'rond' te trekken. Jouw gedachte klopt voor een borstelmotor, maar niet voor een borstelloze.
Als er 1 fet open blijft staan, maakt hij zelfs meteen sluiting, omdat vervolgens de andere fets voor de volgende fase doorschakelen en brandt de regelaar volledig af.

Mooi dat hij weer werkt Bertus. Klinkt alsof de aansturing in de regelaar van de rel geraakt was.

Groetjes,
Gerben
 
Praat makkelijker met plaatjes, zeer vereenvoudigd, van borstelloze regelaar erbij.

full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alwin,
Om een borstellose motor de laten draaien, moeten de 3 fases continue aan en uit gezet worden, om de magneten 'rond' te trekken. Jouw gedachte klopt voor een borstelmotor, maar niet voor een borstelloze.
Als er 1 fet open blijft staan, maakt hij zelfs meteen sluiting, omdat vervolgens de andere fets voor de volgende fase doorschakelen en brandt de regelaar volledig af.

Mooi dat hij weer werkt Bertus. Klinkt alsof de aansturing in de regelaar van de rel geraakt was.

Groetjes,
Gerben

staat ook in mijn reply dat dit onwaarschijnlijk is toch om 3 fases aan te sturen?

Daarnaast bertus weet je zeker dat dit ultra low esr zijn? zeker voor jouw toepassing belangrijk.
 
Daarnaast Bertus weet je zeker dat dit ultra low esr zijn? zeker voor jouw toepassing belangrijk.

Ik weet zeker dat ze het niet zijn, maar ze werden niet warm.
De juiste hadden ze niet, een mede forumlid is ondertussen op jacht voor me naar de juiste.
 
Back
Top