Welke schroef voor de LPD Rotterdam?

Discussie in 'Marineschepen' gestart door Edwin de B, 27 okt 2010.

  1. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Hallo,

    Ik ben bezig met het bouwen van de Hr Ms Rotterdam(1:72) en ben op zoek naar de schroeven die ik voor de aandrijving ga gebruiken.

    Volgens de tekening moet de schroefdiameter 8,9 cm zijn en volgens een foto moeten de bladen "skewed" zijn (5-blads).
    [​IMG]

    Ik heb gekeken bij Raboesch in hun assortiment maar de skewed schroeven(5-blads) gaan maar tot een diameter van 70mm alleen de gewone schroeven (181 c-type) gaan tot een grotere diameter.

    Mijn vraag is nu: Maakt het iets uit voor een modelschip als er gewone schroeven onder zitten ipv de geskewde?

    Dit ivm de aandrijving,niet voor de "looks" :D

    Als electromotor wil ik gaan gebruiken een langzaam loper "olifant" van Conrad op 12 Volt
     
  2. zkkarnhem

    zkkarnhem

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    135
    Locatie:
    apeldoorn
    mooi schip heb je ook een bouwverslag of fot,s wil wel eens zien
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Qua aandrijving maakt het in zoverre uit dat je een iets ander stroomverbruik verbruik hebt. Zal op zich niet zo gek veel schelen als de spoed van je props ongeveer hetzelfde is.
    Langzaamlopers (ik neem aan dat het er twee zijn) verbruiken weinig, dus da's prima.
    Propshop in Engeland heeft trouwens ook mooie schroeven; ik weet alleen niet of zij de diameter hebben die jij nodig hebt.
     
  4. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    @zkkarnhem: dankjewel het is idd een heel mooi schip,ik heb er geen bouwverslag van wel een paar foto's maar niets recents. :D

    @Roel: dankjewel voor de info,ik ga idd 2 langzaamlopers gebruiken dat is wel het minste bij deze bouwgrootte.
    Bij de propshop heb ik nog niet gekeken,dus dat is het volgende wat ik ga doen.
    Het liefst heb ik natuurlijk de schroeven zo authentiek mogelijk.
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Kleine hint:
    Zorg dat je voldoende geld op je bankrekening heb staan...
     
  6. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Ja een heel goede hint Roel :p

    Ze zijn idd aardig geprijsd.
    Ook hun maatvoeringsysteem was even puzzelen maar daar zijn we ook uitgekomen.

    Alleen jammer dat de prijzen in ponden zijn dat maakt het een stukje duurder :)

    Maar goed je weet dat als je op deze schaal gaat bouwen de materialen ook wat duurder zijn.:rolleyes:
     
  7. zkkarnhem

    zkkarnhem

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    135
    Locatie:
    apeldoorn
    oke maar mischien ook leuk om te posten!
    ik zou je in ieder geval wel willen zien!
     
  8. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hey Edwin, jammer dat je nog geen verslag hebt gemaakt.Hoever staat het ermee?

    Ben een plan aan 't ontwikkelen om ook de Rotterdam te bouwen maar dan 1:100, wel compleet met ballasttanks en landingsvaartuigen.

    Daarom mijn vraag. Heb je meer foto's in het dok? Heb overal gezocht maar dit is de eerste die ik zie van de schroeven. En wat zijn jouw ervaringen met het spantenplan op de tekening, klopt van geen kanten:S
    Heb er nou zelf een uitgetekend op de pc.
     
  9. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    @zkkarnhem: Ik zal kijken of ik dit weekend er wat foto's op kan zetten(deze staan nl. niet op deze pc:D),anders maak ik wel wat nieuwe foto's ;).

    @Hoegaarden: Op het moment is het zo dat ik de romp aan het dichtbouwen ben en ook de bovenbouw aan het maken ben.
    Met het spantenplan heb ik (nog niet) geen problemen ondervonden.
    Ik heb de tekeningen met een kopieerapparaat omgeschaald en dus ook het spantenplan mee overgenomen.
    Tja bouwverslag........... ik ben niet zo'n goede snelle bouwer dus heb ik dat maar achterwege gelaten ;).

    Deze dok-foto's heb ik nog:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik hoop dat je er iets aan hebt :p
     
  10. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Daar ga ik zeker wat aan hebben:). Dank je! Vooral de dokdeur is erg handig.

    Bij het spantenplan kwam ik de volgende dingen tegen:
    - de hoogte klopt niet
    - de breedte aan bak en stuurboord is ook niet gelijk
    - de kniklijn van de romp zit op veel spanten op de verkeerde hoogte
    - daarnaast zijn de lijnen boven de knik in het voorschip geen rechte lijn maar meer een kromme
    - de kimkiel ontbreekt

    [​IMG]

    Ook de doorsnede over hart schip is niet goed getekend.

    Wat mij betreft hadden ze er best wat meer tijd in mogen steken, het geheel wat beter detailleren (deuren/ramen?) en het liefst ook alles 1:100 getekend.

    Misschien ben ik een zeikerd, maar je koopt tenslotte een tekening voor de exactheid, niet waar? Nu heb ik zelf een spantenplan moeten uitvogelen.

    Groeten,
    Pim
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Je hebt gelijk de nauwkeurigheid en lijndikte van de tekening is inderdaad niet wat je van een bouwtekening zou verwachten.

    Ik heb het spantenplan ook op de pc moeten corrigeren,dit ook ivm de hartlijn.

    Ik denk ook niet dat je dan een zeikerd bent,als je meer verwacht van een betaalde tekening.

    Ik heb bij hun ook de tekeningen van HrMs de Ruyter en de Witte de with gekocht en die tekeningen zijn wel 1:100 getekend.
    Ook de detaillering zoals deuren en raampjes zijn weergegeven,er zijn meer details-tekeningen en het formaat is ook groter.
    Deze tekeningen komen ook beter tot hun recht omdat ze een kleiner formaat tekenpen hebben gebruikt.:)

    Maar goed het is toch de tekening waar je het mee moet gaan maken,en in mijn geval corrigeer ikzelf waar ik het nodig acht.;)
     
  12. Buchertje

    Buchertje

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Bosschenhoofd
    Lijkt me een duur garantie klusje waar de Rotterdam voor binnen geweest is als er al een deel onder de bak uitgesneden moet worden. Succes met de bouw.

    gr. Gert
     
  13. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    @ Buchertje: LOL..die foto's zijn niet helemaal op chronologische volgorde denk ik:cool:

    @Edwin de B.: Ja we moeten het er maar mee maken. Daar ben je tenslotte modelbouwer voor nietwaar?:D
    Ga binnenkort de eerste spanten op de kiel zetten en dan zal ik wel een mooi bouwverslagje beginnen.
    Nou nog even aan t uitwerken hoe het schip precies te ballasten en de indeling daarvan.

    Groetn en veel bouwplezier!,
    Pim
     
  14. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Edwin,

    Even een andere kritische noot. Misschien help ik je daarmee ook meteen met je 'schroeven probleem'.
    Op tekening staat de diameter van de schroeven gegeven als 4,2 m.
    Als ik dat omreken naar schaal 1:72 kom ik op 420/72 = 5,8 cm.:confused:
    Of bouw je 1:50?

    Groeten,
    Pim
     
  15. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Ja inderdaad daar heb ik ook al naar gekeken.
    Ik heb telkens de maat van de detailtekening aangehouden maar ben er achter gekomen dat er 3 verschillende maten op de tekening staan.
    Ik heb op het internet gekeken voor de juiste maat van de schroeven maar heb deze niet kunnen vinden.
    Ik heb nu dus ook al een mailtje naar het nihm gestuurd met de vraag wat nu de juiste maat moet zijn. :)
     
  16. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Even bezig geweest met wat foto's maken en erachter gekomen dat het toch een groot model is om er foto's van te maken,vooral als ik het binnenshuis moet doen :).
    Dus alles aan de kant om wat ruimte te hebben.

    Het is een kleine impressie van wat het op het moment gedaan is.
    En ik weet dat mijn bouwwijze niet bij iedereen in de smaak zal vallen maar goed het is ook mijn manier :).
    Het is de bedoeling dat als de romp helemaal dicht beplankt is incl.schroefassen en boegschroef,dat er Epoxy en keperweefsel op gaat komen om de boel waterdicht te maken. :lol:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. zkkarnhem

    zkkarnhem

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    135
    Locatie:
    apeldoorn
    in een woord: prachtig!!
    moelijk schip om te bouwen?
    lijkt me een zeer mooi model.
    maak je het dek helemaal vast dat lijkt me niet handig maar alsnog echt mooi
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Tja... Het blijft natuurlijk een mooie romp met een onstellend lelijke garage er op...;)

    Maar je bouwwijze ziet er best solide uit. Niets mis mee!
     
  19. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Dankjewel voor de complimenten. :)

    In principe is het geen gecompliceerde boot om te bouwen,alleen de functies die ik in wil bouwen hebben wat aandacht nodig oa: ballast-systeem,dokdeur en het watervrij maken van het dok waar de landingsvaartuigen in staan.
    Ook het roer systeem vergt wat aandacht omdat deze zich onder het dok bevinden en de inbouwhoogte zeer gering is. :cool:

    Het dek moet ruim toegankelijk zijn ivm alle techniek die er inkomt,maar daar voorzie ik geen problemen mee.:p
     
  20. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)

Deel Deze Pagina