Welke schroef voor de LPD Rotterdam?

Discussie in 'Marineschepen' gestart door Edwin de B, 27 okt 2010.

  1. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Hoi pim,

    Het wordt inderdaad een groot model hij meet nu 2,31 meter lang,24 cm romphoogte en een breedte van 36,5cm.

    En inderdaad zal het nog wel even duren om hem helemaal af te krijgen.
    Als ik ga kijken hoe lang ik er al mee bezig ben incl. het plannen, uitwerken en het bouwen dan zijn er al menige uurtjes ingekropen.
    Maar goed het bouwen is nu eenmaal leuk,tevens heb ik ondertussen ook de romp van de HrMs de ruyter zover dat daar ook epoxy op kan,dus eigenlijk zijn het 2 projecten waar ik mee bezig ben.:D

    De link die je hebt gegeven die werkt bij mij (eerst)niet,maar heb hem nu voor me.:)

    Edwin
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2010
  2. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Het PDF bestand gedownload en gelezen en dus de diameter van de schroeven gevonden.:lol:

    Ik kom nu ipv 8,9cm op schroeven van 5,6 cm in diameter dus dat maakt wel een hoop verschil. :cool:

    Verder stond er ook nog veel andere info in wat ook altijd leuk is.

    Dus..... Pim bedankt voor je tip :p
     
  3. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Edwin,

    Graag gedaan:) Is meteen je probleem ook opgelost, kun je mooie schroefjes van Raboesch kopen. Had toch wel een raar gezicht geweest als je 9 cm schroeven had terwijl ze maar 6 cm moesten zijn:cool:.
    Veel succes met de bouw en laat af en toe even wat zien!

    groeten,
    Pim
     
  4. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Op het moment is er weinig actie want ben nu bezig met smalle latjes om de romp dicht te werken.
    En omdat ik deze met lijm en naaldjes vastzet gaat dat niet zo snel.;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar goed als de romp dichtkomt dan gaat het schuurwerk beginnen.:D
    Om alles vloeiend te laten aansluiten en heren der zal er ook wat plamuur opkomen natuurlijk.

    @Pim: Ben benieuwd hoe het met jouw planning staat en wanneer de bouw gaat aanvangen.:cool:
     
  5. chris1280

    chris1280

    Lid geworden:
    6 feb 2010
    Berichten:
    16
    Edwin, dat is een heel mooi schip, wordt wel iets groter dan waar ik mee bezig ben. Ik maak hem 1:100, 166 cm lang. Heel veel succes met de bouw, en ik zal binnenkort ook even een foto plaatsen van mijn project.
     
  6. hms kortenaer

    hms kortenaer

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    170
    Locatie:
    delft
    beste edwin
    er is een marine modelbouw vriendenkring dat is MMI - De landelijke vriendenkring voor modelbouwers van marineschepen
    die staan ook op de marinedagen in den helden als daar lid woord kun je ook met model staan en je bijft ook slapen als je wilt en kun je nog meer fotos maken van hr.ms.rotterdam en er vaaring op doen met de leden je ben van harte welkom in de groep met vr gr marco de koster mmi
     
  7. hms kortenaer

    hms kortenaer

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    170
    Locatie:
    delft
    je model ziet er goed uit nu glasvessel mat er over en schuren en plamuren en dan gronden voor het eerst in een vaarbak of lokaal sloot kijken of die waterdicht is
    met vr gr marco de koster mmi
     
  8. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Hallo marco,

    De site van mmi had al eens een keer bezocht en heb jullie stand ook al eens bezocht op de vlootdagen in Den Helder.

    Voordat ik de romp met epoxy kan gaan bewerken moeten er nog wel wat dingen gedaan worden.
    Zoals het inbouwen van de boegschroef het dichtplanken van de boeg en ook de schroefassen en roeren. :p

    Ik ben er nog niet helemaal overuit wanneer ik de kimkielen(ik hoop dat ik het goed zeg;)) er op bouw.

    groeten
    Edwin
     
  9. hms kortenaer

    hms kortenaer

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    170
    Locatie:
    delft
    voor meer vragen stel ze gerust ik help je van harte met je project
    met vr gr marco de koster
     
  10. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hallo Edwin,

    Zo te horen komen er straks aardig wat nieuwe LPD's in de vaart.
    Heb mijn tekeningen ongeveer af waarin ik het ballastsysteem heb uitgewerkt op basis van een gedetaileerd lijnenplan. Hiermee moet een mooie romp te bouwen zijn. Ga in december de materialen voor kiel en spanten (passe-partout karton 2 mm dik) en de huid (350 gr. fotokopie karton) verzamelen en dan kan de bouw beginnen. Kan tegen die tijd wel een verslagje beginnen. De bouw zal echter nog niet erg hard gaan omdat ik genoeg ruimte moet maken en ook nog bezig ben met een oud project, mijn M-fregat, welke alweer 3 jaar onafgemaakt op de plank staat. Ondertussen is ook de John-Ross nog maar halverwege de bouw dus ik kom de winter wel door:)

    [​IMG]

    Groeten,
    Pim
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Hoi Pim,
    Ruimte is inderdaad een probleem,ik heb gelukkig een aanbouw waar ik mijn romp zonder problemen kan laten staan.
    Ik heb alleen aan het plafond een aantal schroefogen met touw gemaakt waarin de romp in opgeborgen kan worden.
    Zo kan er niets mee gebeuren en kan ik mijn werktafel ook voor andere doeleinden gebruiken.

    Hoe had jij het ballastsysteem in gedachte?
    Voor mijn model heb ik het idee om tussn de spanten in een aantal gekoppelde katheterzakken te plaatsen en deze met een 12V pompje te vullen en te legen.(deze kan ik volledig in de vorm van de romp laten lopen)
    Het dok wil ik maken van dunne gelijmde kunsstofplaten die ik als een demontabele bak in de romp wil plaatsen.
    Het enigste punt waar ik nog over aan het denken ben is het volledig watervrij laten lopen van het dok. ;)
    Maar goed voorlopig ben ik de romp nog aan het dichtbouwen en heb ik inmiddels een bestellijst gemaakt voor de aandrijving.

    Het is wel mooi dat meer mensen de Rotterdam als model gaan bouwen,het is natuurlijk net wat anders dan een Fregat.:D


    [​IMG]

    Hier de "Rotterdam" naast de "Ruyter"

    Groeten,

    Edwin
     
  12. chris1280

    chris1280

    Lid geworden:
    6 feb 2010
    Berichten:
    16
    Hallo,
    Ik ben ook bezig met het maken van de LPD rotterdam met schaal 1:100, ik ben nu bezig met de schroeven te zoeken die ik nodig heb, nu kan ik nergens vinden of het links of rechts draaiende schroeven zijn, of links en rechts draaiend. Hoop hier een antwoord te kunnen vinden.

    Groeten Chris
     
  13. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik dacht dat tweeschroefsschepen altijd een links- en een rechtsdraaiende schroef hadden. Maar daar zal wel meer reactie op komen, denk ik.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  14. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    scheepsschroeven

    Maakt niet uit wat voor en boot je hebt.
    Zo wordt dit opgelost.
    Uit het handboek voor de handige botenbouwer.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Mijn zwager ..... hier wordt je toch trots van ???
    Waar heb je dit nu weer gevonden ?
    Overigens wel helemaal waar want ik heb bij mijn Weser ondervonden dat het naar binnen laten draaien van de schroeven een ongewenst effect heeft op de besturing. Vooral bij het achteruit varen op 1 schroef merk je dat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. chris1280

    chris1280

    Lid geworden:
    6 feb 2010
    Berichten:
    16
    Bedankt voor de reactie, hier kan ik zeker wat mee. Nu is het wachten tot de assen en schroeven binnen zijn.:D
     
  17. hms kortenaer

    hms kortenaer

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    170
    Locatie:
    delft
    beste edwin
    onze groep heb de hr ms rotterdam L800 als club project en je ken ons ook volgen op
    www.marinemodelbouw.nl is een nieuwe vrienden vaargroep in marineschepen wij zijn als groep de hr ms rotterdam L800 af aan het bouwen en varen op demo op div.everlementen waar de marine en bij div. club waar we gevraagt woorden gaan we met hr ms rotterdam L800 mee varen hij is schaal 1/100 en we zijn bezig ook om met landingvaartuigen er in en uit te varen die ook op de zelfde schaal zo als hr ms rotterdam

    met vr gr marco medeoprichter van marine modelbouw nl
    kijk eens op onze website www.marinemodelbouw.nl
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Chris: over het ballasten van je "Rotterdam": wellicht eens wat vragen stellen bij de onderzeebootmannen? Die hebben de wereld aan ervaring met ballastsystemen, pompen en andere toestanden...
     
  19. jt0441

    jt0441

    Lid geworden:
    23 mei 2009
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Odoorn
    Verstandige opmerking om eens met onderzeebootmannen te praten.
    Er is namelijk nog veel meer aan de hand. Wanneer men het schip afzinkt, komt er veel meer druk op de assen te staan. Net als bij onderzeeboten. Zal zonder aanpassing het vet uit de assen worden gedrukt.
    De tanks moeten slingerschotten hebben.

    De achterklep.... weet je hoeveel kracht er nodig is om deze onderwater te drukken??
    Hoe wil je dit gaan doen?
     
  20. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Als duikbotenbouwer zou ik niet die infuuszakken gebruiken. Die werken goed, totdat iets scherps naar binnen gepompt wordt, dan kan de volgende keer dat je de zak leegpompt (en dus vacuĆ¼m trekt) een lek ontstaan. Ik zou een vaste duiktank met ontvluchting naar buiten gebruiken, met een pomp (een slangenpomp, die is waterdicht, of een kavanpomp maar dan moet er een klep bij) die twee kanten op kan pompen. Nauwelijks regeltechniek nodig.

    Voor de schroefas verkoopt Norbert bruggen afdichtingen voor een paar euro.
     

Deel Deze Pagina