Welke servo's voor mijn Extra 330 sc?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door thecyberkid, 7 mei 2017.

  1. thecyberkid

    thecyberkid

    Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Essen (B)
    Moet ik de hi end servo's nemen of de goedkopere servo's wat is aan te raden?
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Welke extra is dat? Een schuimpje van een meter of een composieten van 3m?
     
  3. thecyberkid

    thecyberkid

    Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Essen (B)
    een balsa model met een spanwijdte van 1 meter en een gewicht van 850 gram
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Voor een dergelijk kleine en lichte kist kan je elke behoorlijke servo gebruiken. Waarschijnlijk kan je het beste wat kleinere servo's gebruiken, standaard servo's zijn te groot denk ik. Ik denk aan de mini of micro servo's.
    Die hele goedkope servo's van €3,50 of zo zou ik niet nemen, daar heb ik ronduit slechte ervaringen mee. In een model van mij had ik van die dingen in m'n vleugel voor de rolroeren. Lekker klein en volgens de spec's sterk en snel genoeg. Helaas was één tik tegen een rolroer voldoen de om een tandwiel te breken. Ik had een reserve servo bij me die er snel ingezet zodat ik weer kon vliegen. Vergeten de timer in te stellen dus te lang gevolgen en een "buiten landing" gemaakt. Bij de (zachte) landing in het hoge gras ging het model over de kop en weer was een tandwiel gebroken. Uitgevlogen die middag. Thuis wat duurdere servo's er in gezet en nooit meer problemen gehad. Zelfs bij een aanvaring met het hek rond het veld was er niets meer aan de hand dan een scheur in de bekleding.
    Iets meer voor een goede servo uitgeven loont uiteindelijk echt wel. Goede servo's zijn er bij bosjes, Futaba, Graupner, Multiplex, Hitec en nog veel meer maken (laten maken;)) prima servo's.
     
  5. thecyberkid

    thecyberkid

    Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Essen (B)
    Hoi Ernst
    voor mijn heli kan ik niet anders dan de snelle servo's kopen maar voor een licht balsa vliegtuig kan ik best hier raad vragen
    ik ga de voorziene de graupner 476bb servo's installeren 26,95 per stuk dan ben ik zeker dat deze lang meegaan.
    de andere hitec hs 53 deze zijn 7,95 per stuk waren een ander voorstel door Leo van verspaget modelbouw laat ik dus best links liggen
    nogmaals bedankt voor deze info :thumbsup:
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Met welke vliegtuigen heb je eerder gevlogen?
     
  7. thecyberkid

    thecyberkid

    Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Essen (B)
    In mijn jeugd met een westerly met brandstofmotor samen met mijn vader en een zwerver van robbe, en vorig jaar mijn UMX Carbon Cub SS en mijn fly baby Scale Airplane EPO 1400mm maar deze laatsten zijn (PNF) dus daar moest ik geen keuze voor de servo's en de motor maken,
    bij de aankoop van de extra 330 sc moet ik wel een keuze maken en daar heb ik nog geen ervaring in.
    daarom liever hier eventjes informeren voor ik de verkeerde servo's aanschaf
     
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Hallo,

    Ik heb zelf een Multiplex Acromaster, span ong.1m

    Ik heb er hitec hs82mg in gezet.
    Iets zwaarder, maar 10 gram per servo klinkt mij wat weinig voor een 3d kist.
    Ze kunnen wel het dubbele aan kracht leveren en hebben metalen tandwielen.

    Volgens mij zijn ze nog goedkoper ook.....
     
  9. thecyberkid

    thecyberkid

    Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Essen (B)
    dit zijn de servo's voorgeschreven in de handleiding voor dit model dus daarom, ook moet ik rekening houden met het formaat de servo's die ik bij het vliegtuig had meegekregen waren te groot voor dit model en moet ik nu gaan inruilen voor kleinere servo's
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen onbeschreven blad dus, daar was ik even bang voor, en dat is wel handig voor een Extra 330.

    Essen / NL, of Essen / B? Handig om dat ook in je profiel op te nemen.
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2017
  11. thecyberkid

    thecyberkid

    Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Essen (B)
    Ja deze keuze is wel overwogen en heb er dan ook lang over nagedacht en ik zal in het begin ook met knikkende knieën zijn eerste maiden maken net zoals met alle vliegtuigen maar ;) ooit moet ik de stap toch maken om daarna te kunnen stunten.
    ps: heb mijn profiel aangepast:thumbsup:
     

Deel Deze Pagina