welke servo's

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Dr. Vork, 23 jul 2014.

  1. Dr. Vork

    Dr. Vork

    Lid geworden:
    18 jul 2014
    Berichten:
    12
    Ik ben 2 modellen aan het bouwen en ik zou graag jullie mening hebben over wat voor servo's ik moet kopen (dus hoeveel kg/cm).

    Een Svenson Prima, 1400mm spanwijdte hoogdekker, beginnersmodel. Gaat wel een grotere motor op komen, moet een beetje rap worden maar vooral fun. Servos nodig voor hoogteroer, richtingsroer en ailerons (1 servo voor beide).

    De tweeede is een Hornet: Outerzone : Hornet plan : download free vintage model aircraft plan 940mm spanwijdte, moet snel worden. 1 servo voor het hoogteroer en 1 voor de ailerons, ook geschakeld.

    Ik heb best wat gezocht op internet en ik kon niet echt een goede leidraad vinden.

    Alvast bedankt.

    Ik hoop dat dit de goede plek is op het forum voor deze vraag :)
     
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Ha :) de oude Prima. Was mijn tweede toestel, toen gevlogen met een Os 25Fsr en Microprop MPR 26 servo's. Was met deze motor al een lekker vlot vliegend kistje. Wanneer je hem "zwaar" wil over motoriseren zou je er nog een 6,5 cc op kunnen zetten maar vraag me af of dit nog prettig te vliegen is. Voor de servo's zijn Futaba s148 of iets luxer de s3001 ruim voldoende. Voor de Hornet zouden de s3001 servo's ook ruim voldoende moeten zijn.
     
  3. Dr. Vork

    Dr. Vork

    Lid geworden:
    18 jul 2014
    Berichten:
    12
    Bedankt voor je reactie. Ik was van plan om de Prima elektrisch te maken en het equivalent van de maximaal aanbevolen 5cc die op de doos staat te nemen. 560 Watt of zoiets.
    Maar waarom zou ik van die zware servo's nemen? ik kan toch veel kleinere en lichtere nemen met dezelfde kracht?
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je moet niet alleen rekening houden met de kracht (het koppel) maar ook met de benodigde mechanische sterkte. Kleine servo's zijn door de kleine tandwielen mechanisch kwetsbaar. In toestellen met verbrandingsmotoren, dus met veel trillingen, worden daarom vaak servo's met een breedte van 20 mm toegepast. Die weerstaan de trillingen beter dan hun even sterke kleinere broertjes.
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Voor de Prima volstaan gewone 40 gr standaardservo's. Een s3001 is een klassieker voor dergelijke toestellen en heeft al in duizenden toestellen z'n nut bewezen.
     
  6. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Een goed idee om een Prima te bouwen, een redelijk gemakkelijk te bouwen toestel dat veel vliegplezier geeft. Heb er vroeger 3 op methanol gehad, en enkele jaren geleden een gebouwd op elektro waar ik nog steeds graag mee vlieg, en zelf gebruik om dmv een huckepack zwevers omhoog te brengen. Hoogte/richting worden hierbij aangestuurd door een standaard servo van Hextronic en op de rolroeren zitten Hitec HS81 servo's.
     

Deel Deze Pagina