Welke soldeerbout ?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door niels, 10 aug 2008.

  1. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    Hej,

    Ik zoek een soldeerbout voor het solderen van electronica voor in vliegtuigen.
    Dus voor draadjes aan elkaar solderen, plugs op draadjes solderen.. de kleine dingen dus.

    Is 1 van deze 3 daarvoor geschikt, of raden jullie mij een andere aan ? (liefst onder 25 €)

    1 Handsoldeerbout Weller SP25 25W (beitelvormige punt)-----------Bestelnummer : 588023 - 89 (Bij Conrad)
    2 Handsoldeerbout Weller SP80 80W (rechte beitelvormige punt)----Bestelnummer : 588049 - 89 (Bij Conrad)
    3 analoog soldeerstation ZD-99 48 W (potloodpunt denk ik)---------Bestelnummer : 588415 - 89 (Bij Conrad)

    alvast bedankt,

    niels

    EDIT : Links weggedaan en specificaties gegeven
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2008
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    links werken niet maar een 35W bout met fijne punt is toch wel een vereiste het liefst nog regelbaar ook.
     
  3. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    Hallo,

    ik heb de links weggedaan en wat specs. gezet, de productlinks van conrad werken blijkbaar niet meer sinds de vernieuwing van hun site :p

    grts,

    niels
     
  4. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    bout

    Gebruik zelf de goedkoopste kleine soldeerbout die de Gamma verkoopt voor de servo lead's en 1 maatje groter voor de aandrijf accu's voor b.v. elec aangedreven modelletjes, zijn erg goedkoop en goed. Nog geen 15 euro de stuk dacht ik.
    PS er wordt heel wat mee gesoldeerd want als er geen stekkertje nodig is knip ik die ertussen uit. Maak ook altijd mijn kabelbomen in m'n kisten, is behoorlijk wat soldeerwerk.

    Groet Ger.
     
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
  6. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    Hej,

    ik twijfel nu nog tussen de 25 en de 40 watt, ze verschillen slechts een paar euro ...
    kan iemand me hiermee helpen ?

    alvast bedankt,

    niels
     
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Neem de 40er .

    Kan je ook eens een dikkere draad solderen . :D

    Mvg Johan
     
  8. brooklyn

    brooklyn Guest

    Neem een regelbare , ik zelf heb een 30W en een 100W in dezelfde doos.
    Een ramp voor grote stroomdraden, die 30W is veel te weinig en die 100W smelt mijn connectors naar de vaantjes.
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss

    Aldi setje zeker . :D (soldeer ik ook wel mee)

    Met een regelbare regel je de temperatuur niet de Watt´s .

    En het helpt je niet een hogere temperatuur in te stellen .

    De grote van de koperen soldeerstift bepaalt de draadsterke die je solderen kan .

    En werken met een schone soldeer stift is het A en O bij solderen .

    Mvg Johan
     
  10. snowmansion

    snowmansion

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    1.626
    Locatie:
    N-H
    Sorry voor de kick. Maar ik zag bij Conrad toch wel iets wat misschien meer mensen aanspreken. Soldeerstation voor 129 euro. Als je hem besteld op 21 januari kost het je 89,99 euro. Zit er over na te denken om er zelf ook een aan te schaffen namelijk..

    Highlights
    - 80 W
    - Processorgestuurd

    - Traploos temperatuurbereik
    - Functieweergave via multifunctioneel LC-display
    - Kabel: 1,5 m PVC.

    Technische specificaties
    Vermogen: 80 W
    Temperatuurbereik: 150 - 450 °C
    Overige technische spec.: Secundaire spanning 24 V · Spanning soldeerbout RT 80 24 V · Prestatie 105 W / 280 °C; 80 W / 350 °C · Opwarmprestatie 290 W · Opwarmtijd ca. 40 s (op 280 °C) · Gewicht zonder snoer ca. 130 g
    Voedingsspanning: 230 V / AC 50 Hz

    [​IMG]

    Conrad Electronic - System Information
     
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    In aanvulling op mijn 15W en 80W bouten heb ik nu ook een Ferm gassoldeerbout:

    Kijkshop.nl - FERM Soldeerset FGSG-3114
    /gereedschap-merken/ferm/ferm-soldeerset-fgsg-3114/

    [​IMG][​IMG]

    Leuke mobiele aanwinst.
     
  12. Evert:-)

    Evert:-)

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Hoofddorp
    Zelf heb ik nu een Aoyue 936 soldeerstation; Soldeerstations - Eleshop.
    Werkt perfect, in ieder geval geen Velleman nemen, die was na 2 maandjes al stuk.
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Soldeerstations zijn wel erg mooi, maar niet strikt nodig.

    1 boutje van rond de 15 Watt en een boutje van rond de 40 Watt en je kunt voor ca. 35 euro alles solderen wat er in onze hobby te solderen valt, qua electronica dan.

    Waarom nog een boutje van 15 Watt naast een bout van 40 Watt? Voor het solderen van bv. draden op ontvangerprintjes (als je dat wilt) is een 40 Watt gewoon 'te zwaar'.

    Waarom nog een boutje van 40 Watt naast een bout van 15 Watt? Voor het solderen van bv. goudcontacten 4mm (ofzo) is een 15 Watt weer net 'te licht'.

    Wat ook belangrijk is, is dat je de juiste tin gebruikt. De dunste tin bij de meeste bouwmarkten, is nog veel te dik voor fijn soldeerwerk. Koop bij een electronicaboer een .5mm rolletje tin, daar doe je zo ongeveer de rest van je leven mee.

    Gebruik GEEN soldeervet, pasta, S39 en wat dies meer zij. Gebruik een tin met harskern en een licht vochtig sponsje om de punt van je soldeerbout schoon te maken, en je hebt alles wat je nodig hebt.
     
  14. snowmansion

    snowmansion

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    1.626
    Locatie:
    N-H
    Ja daar heb je wel een punt Hezik. Wordt voor mij eigenlijk alleen een enkele keer bijvoorbeeld een accupakketje maken of motordraden. Als je dat dan bedenkt is wat jij aankaart wellicht beter inderdaad. Alleen dan nog wel even kijken naar wat voor soldeerpunten erbij zitten... Het duurt alleen wat langer voordat hij warm is dan met zulke bouten (15W)... En ik ben bang dat de kwaliteit van de punten stuk minder is. Maar goed bij conrad genoeg andere gezien (zelfs stations) voor 20-30 euro. Dus moet wel goedkomen.
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2009
  15. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Waarom een boutje van 15Watt? Dat begrijp ik niet helemaal. Ik zou juist liever voor een bout van 40-50Watt gaan, en dan een zware 80-120Watt erbij.
    Met een 50Watt boutje kan je namelijk ook prima lichte dingen solderen. SMD componenten en ontvanger antennes gaan prima met een 50Watt bout. Voor de wat grotere accucellen en grote goudconnectors kan je dan weer een zware bout pakken.

    De meest gemaakte fout bij solderen is dat er te weinig warmte is toegevoegd, en dat het soldeer dus niet goed uitvloeit. Een voldoende zware bout is hiervoor een eerste vereiste.

    De truc van het solderen is dat je kort maar stevig je werkstuk verhit. Dat kan niet (makkelijk) met een lichte bout. Te veel verhitten met een zware bout gebeurd niet zo snel. Je soldeerverbinding is dan al lang goed. Bovendien wat de gemiddelde modelbouwer soldeert is toch niet zo gevoelig voor oververhitten.
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Welke soldeerbout is goed, is net zo iets als vragen welke hamer of schroevendraaier moet ik kopen. Daar heb je er immers ook meerdere van. Voor elke toepassing een andere.

    Zo gaat dat ook met soldeerbouten. Voor SMD solderen heb je een hele kleine nodig, voor "gewone" electronica is een iets grotere soldeerbout handig. Voor bedrading tot zo'n 2,5 tot 3,5 mm2 en connectoren mag je best een flinke soldeeerbout gebruiken.

    Regelbare soldeerstations lossen dit niet op. Het vermogen is wel regelbaar, maar de stift bevat onvoldoende warmte voor grote soldeerklussen. Daar is een soldeerbout voor nodig met een flinke koperen stift als warmtebuffer.

    Het maakt dus echt niet veel uit welke je als eerste koopt, er komen er altijd nog wel één of twee bij...
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Leuk als je bouwvakker bent en waterleidingen willen solderen, maar voor electronica zijn beide genoemde bouten gewoon veel te zwaar.

    Dit is domweg niet waar. Een 50 Watt bout gebruiken voor fijne electronica, is hetzelfde als tegen een chirurg zeggen dat ie beter een keukenmes kan pakken dan z'n scalpel.

    Punt 1 ben ik met je eens, punt 2 niet. Het is helemaal niet waar dat je maar zo snel mogelijk iets warm moet stoken om te solderen.

    Beide uitspraken zijn niet waar. Te veel verhitten met een zware soldeerbout gaat juist heel snel. Ik heb bv. al veel printjes gezien waarbij een collega hobbyist zo doorgestookt had dat het koper van het printje had losgelaten.

    Met name IC's zijn wel degelijk gevoelig voor oververhitting, maar ook veel SMD componenten kunnen daar slecht tegen.

    Een ander, praktische reden voor een kleiner boutje, is de grootte van de stift. Voor fijn soldeerwerk is een stift met fijne punt een absolute vereiste, bij bv. een .3mm pitch ga je niet met een 40 watt pook met 4mm beitel lopen solderen, dan is toch echt een 10~15 watt boutje met een .5 mm stift het minimale om het netjes te willen doen.
     
  18. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Hezik , weet je wel dat een goede soldeer bout van 50 watt helemaal niet warmer word dan een goede van 15 watt .

    Je moet alleen een bepaalde massa aan koper hebben om een bepaalde massa te kunnen varwarmen om te solderen .

    En elektronika moet je snel verwarmen met een passende bout .

    Ik heb hiervoor een Weller van 40 watt . ;)

    Mvg Johan
     
  19. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    Ik heb ook een weller 40 watt.. (op aanraden van plotterwelt:p)
    Werkt uitstekend.

    niels
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zo is het juist goed, alle informatie en overwegingen blijven bij elkaar in één draadje.
     

Deel Deze Pagina