Welke soldeerbout ?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door niels, 10 aug 2008.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
  2. BigBoat

    BigBoat Guest

    Leuk gevonden, maar na een paar maanden wordt het een duur stationetje.
    Bedenk maar eens waar je eventuele vervangende stiften gaat kopen.......niet op de hoek bij een electronicazaak.
    Dus goedkoop wordt duurkoop.
    Ik kan nog steeds stiften voor mijn 35 jaar oude Weller kopen, net als al de andere onderdelen.
    Tevens heb ik een tinzuigboutje bij het station gekocht wat met een aquariumpompje en een meter of 3 slang als vacuumtankje perfect werkt.
    Het kost iets meer, maar je hebt er dan ook veeeeeeel langer plezier van.
     
  3. snowmansion

    snowmansion

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    1.626
    Locatie:
    N-H
    Alleen zelf accupakketten maken zal nog wel even duren. En een extra bout is niet duur! Dus dat kan allemaal nog wel. Bedankt voor je posts in ieder geval. Alleen nu nog even kijken naar wat geschikt soldeertin wat voor werk ik er mee wil doen...
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Exact die bout heb ik ook voor het grofere werk. Die standaard heb ik ook, maar die kan die bout niet houden, je moet 'm dan verzwaren of vastschroeven aan je bureau.

    Het is geen 'echte' Weller, maar een goedkope variant. Stiften ervoor zijn dus wat lastiger te krijgen, tenminste, de kleinere wel.
     
  5. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.962
    Locatie:
    Tilburg
  6. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Op print gebiet zou je alles kunnen solderen hiermee ;)

    4mm goudstekkers word dan wel een probleem omdat je geen punten hebt waar genoeg massa in zit .

    Mvg Johan
     
  7. snowmansion

    snowmansion

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    1.626
    Locatie:
    N-H
    Enige (min)punt is dan wel zoals ik het lees dat aangezien er geen regelbare temperatuur is de punt snel 'te'heet wordt waardoor het soldeertin bij wat te lang wachten verbrand... maar goed dan maar snel werken.. :)
     
  8. thermiekbel

    thermiekbel

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    93
    Ik gebruik al sinds enkele jaren het ERSA soldeerstation welk nu bij Conrad in de aanbieding komt, dit naar volle tevredenheid.

    [​IMG]

    Ik heb alleen de aan/uit schakelaar vervangen door een zelfde type met ingebouwd controlelampje, waardoor je bij niet gebruik beter kunt zien of het soldeerstation aan/uit staat.
     
  9. Jasper.tm

    Jasper.tm

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    281
    Hee mensen,
    Heb voor me :new-bday: een soldeerbout gekregen:

    Lidl :p
    30 W , werk goed met klemmetjes en sponsje.
    [​IMG]

    Hoe hou ik mijn punt het beste schoon?


    Verder werkt ie lekker dus ja ;)
     
  10. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    Punt schoon houden doe ik regelmatig tijdens, en ook na het solderen met een vochtige doek.

    Bij jou soldeerbout denk ik dat het de bedoeling is dat je dat sponsje nat maakt.
    En dan tijdens en na het solderen, de punt van je soldeerbout schoon vegen aan het sponsje. ;)

    grts

    niels
     
  11. Jasper.tm

    Jasper.tm

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    281
    Ja dat snap ik, maar die punt was dus altijd mooi zilverachtig en wordt dus zwart-achtig, hoe voorkom ik dat dan? niet?
     
  12. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Ik heb een goedkoop soldeerstationtje van rond de 20 euro ofzo. Doet het werkelijk fantatisch :) Is regelbaar, maar niet in temperatuur maar in Wattage. Dat is goed genoeg voor mij. Voor electronica gaat hij lager, maar hij heeft ruim voldoende vermogen voor 4mm goudstekkers, of andere zware voorwerpen.

    Ludo
     
  13. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Ja, zoiets heb ik nou. Lijkt er verdacht veel op, alleen iets andere vormgeving.

    Het is gewoon niet waar dat dit duurkoop is. Ik gebruik deze al een jaar en hij doet het nog prima, tevens weet ik waar ik die punt kan krijgen: juist ja, bij de electronicaboer om de hoek ;) Mocht hij kapot gaan, dan koop je gewoon een nieuw soldeerstation, kost toch geen drol :)
     
  14. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Het sponsje moet nat/vochtig zijn. Je maakt de stift(de punt) schoon voor het solderen. Het beste is om de stift juist niet schoon te maken na het solderen voordat je de bout terug in de houder zet. De stift gaat namelijk dan oxideren, terwijl een stift met tin eraan alleen de tin kan gaan oxideren. Voor het solderen veeg je de tinresten en oxide van de stift eraf op het sponsje. En je kan meteen met een schone stift gaat beginnen.

    Een soldeerbout waarvan het vermogen geregeld wordt??? Die heb ik nog nooit gezien(wat op zich niks hoeft te betekenen ;) ). Is het niet gewoon een ongeregelde bout?
     
  15. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Ik weet het niet hoe het wordt geregeld. Er zit een traploos draaibare knop op waarmee je de temperatuur kan regelen. Maar hij meet niet de daadwerkelijke temperatuur ofzo.
     
  16. Jasper.tm

    Jasper.tm

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    281

    De verharde soleertin is een beschermlaag voor 's nachts :p

    Ou, soldeertin wordt ook heet, en doet ook pijn. Wordt ik hard van :p
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2009
  17. Ron 01

    Ron 01 Guest

    Als je een Weller met temperatuurregeling koopt, heb je nooit problemen.
    Als elektronicus raad ik je minimaal 40 watt aan, zo heb je altijd wat extra wanneer je een dikke draad of landingsgestel moet solderen. Zelf gebruik ik een Weller WSD81 station.
    Bij z.g. B merken moet je altijd maar hopen dat je na een paar jaar nog soldeerstifjes kunt krijgen, dit probleem heb je bij Weller niet.
    Verder adviseer ik je om NOOIT vloeimiddel zoals S39 te gebruiken, dit is echt grote rotzooi.
    Bezuinig niet op je soldeerbout.
    De gasboutjes zijn inderdaad geweldig voor op het veld iets te solderen, altijd handig voor erbij.
    Succes met de hobby.
    Ron
     
  18. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
  19. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    De Weller.

    Geen station kopen , krijg je geen accudraden mee gesoldeerd .

    Mvg Johan
     
  20. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    Dankjewel voor de snellere reactie.

    Ga ik hem nu bestellen:)

    Welke soldeerstiften zou ik erbij bestellen, gebruik zelf meestal een "platte variant"
     

Deel Deze Pagina