Welke spoed moet mijn prop hebben?

Discussie in '[FAQ] Modelvliegen, electro' gestart door Harold, 23 dec 2005.

1. Harold

Harold

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Welke spoed moet mijn prop hebben?

Het is mogelijk om verschillende props te kiezen die de motor ongeveer even zwaar belasten. Een 8x4 belast de motor even zwaar als een 7x6.
    De 8x4 zal gemeten op de grond net wat meer trekkracht hebben dan de 7x6. De 8x4 is dan de beste prop? Niet noodzakelijk. hangt van het soort vliegtuig af.
    Belangrijk is dat de prop ook nog blijft trekken als het vliegtuig wat sneller vliegt. Er moet dus voldoende "woei" van de prop af komen, of om het wat netter te zeggen: De propsnelheid moet hoog genoeg zijn.

De propsnelheid is de snelheid die de prop zou maken als er verder geen weerstand zou zijn. Deze propsnelheid hangt af van toerental en spoed.

Hoe hoog moet de propsnelheid zijn?
    Vuistregel voor motorvliegtuigen heb je propsnelheid van 2.5 - 3 keer minimum vliegsnelheid nodig.
    Je kan dan voor langzaam vliegen gas terugnemen terwijl de prop toch nog blijft trekken. Volgas kan je voldoende snelheid maken voor kunstvlucht figuren.
    Bij een zweefkist wil het met een propspeed van 2 keer overtreksnelheid of zelf iets minder nog wel lukken, want stijgen doe je toch alleen volgas en kunstvlucht hoeft niet.

Weet je toeren per minuut (RPM) dan krijg je:
    rpm / 60 = toeren per seconde.
    De spoed is vaak in inch, en die moet je omrekenen naar meter. 1 inch = 2.54 cm. = 0.0254 meter.

Propsnelheid wordt dan:
    rpm/60 x spoed (in inch) x 0.0254
    = rpm x spoed / 2362

Als het vliegtuig een overtreksnelheid = minimale snelheid heeft van 10 m/s:
    10.000 toeren met een 8x4 prop:
    propspeed = 17 m/s is "maar" 1.7 keer overtreksnelheid.
    Neem je een 7x6, dan heb je :
    propspeed = 25.2 m/s = 2.5 keer overtreksnelheid. Dat moet dus prima gaan.

Dus:
    Trekkracht is leuk, maar vergeet de snelheid niet!

Link naar deze draad om over te muizen in berichten:
    Code:
    [FAQ] Modelvliegen, electro , 
    [url=http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=32152]Welke spoed moet mijn prop hebben?[/url]

Deel Deze Pagina