welke temperatuur voor solderen.

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door corvl, 24 nov 2007.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo ,
    Ik heb laatst een 60W "digitaal" soldeerstation gekocht:
    link

    Ben er erg tevreden mee, de temperatuur kan ingesteld worden tot 460graden, maar welke temperatuur gebruik je wanneer?

    Bedankt,
    Cor
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Soldeer middelen zitten tussen 183° en 255° :wink:

    Als je bout te heet is gaat de legering uit elkaar en word de solderen mat van kleur.

    Komt met een station weinig voor omdat de dunne punt snel afkoelt.

    Mvg Johan
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ah .. oei :?

    heb hier en daar al wat gesoldeerd ... maar gewoon op vrijwel de hoogste stand gezet ...oftewel de grove middelen.

    Het mooie van dit "station" is dat je er verschillende punten in kan doen ...er zijn punten vanaf 1 mm tot iets van 3 mm denk ik.

    Bedankt voor de info,
    Cor
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Als de legering gesmolten is, vloeibaar dus, kan er niets meer "uit elkaar vallen". Alles is in oplossing.

    Te heet solderen geeft versnelde oxidatie. Da's die matte kleur. Je vloeimiddel zorgt voor verwijderen (uiteraard eerst mecanisch schoonmaken) en voorkomen van oxidatie tijdens het solderen wat het mogelijk maakt dat een soldeer over het oppervlakte uitvloeit. Het vloeimiddel, harskern of iets als S39, werkt binnen een bepaalt temperatuur traject. Daar onder doet het niets, erboven werkt het tegen je.

    S39 gebruik je natuurlijk niet bij stekkers en electronica. Ik gebruik het wel voor bijvoorbeeld koperen of messing scheepsbeslagonderdelen. Die spoel je naderhand direct af met water!!! Voor je boutkop is het ook niet best. Maar het doel heiligt soms de middelen.

    De temperaturen die plotterwelt aangeven kloppen. Meestal stel ik mijn bout op zo'n 240-260°C. Dan heb je wat warmte overschot dat direct het werkstuk in vloeit. Als je de bout kouder (maar wel op of net boven de smelttemperatuur van het soldeer) instelt, dan duurt het opwarmen van het werkstuk langer.

    Uiteraard hangt het ervanaf wat je doet. Soldeer je dikke kabels (hogere temp) aan een stekker of soldeer je een transistor op een printplaat (lagere temp).

    Met de bout soldeer je "zacht" (200+/-450°C, 450+/-800°C = hardsolderen, nog hoger is "hoogtemperatuur" solderen) Je gebruikt een lood/tin legering (eutectisch = stolpunt ipv stoltraject.

    Lood/tin is tegenwoordig niet meer toegestaan. Volgens mij is het nu een zilver/tin. Helaas met een hoger eutectisch smeltpunt. Sneller schade aan electronicacomponenten. Maar het fijne weet ik hier niet van!
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Bedankt voor de info.... ik heb altijd S39 gebruikt :roll: Ook voor electronica en stekkers e.d.


    Ik zal het potje ver achterin mijn kast zetten...

    Cor
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Tja, na de bovenstaande link ben ik helemal overtuigd...... potje gaat nog verder achter in het kastje.

    Wat is het duitse woord voor "harskernsoldeer" of is dit de "gewone soldeer" wat je overal kan kopen?

    Hier is een link van een bedrijf waar ik regelmatg wat koop , maar ze hebben het over gewoon "soldeertin"
    link
    bedankt,
    cor
     
  8. BigBoat

    BigBoat Guest

    Tegenwoordig wordt er inderdaad steeds meer milleu vriendelijke soldeer gebruikt, wat nog beter voor jou is dan voor het milleu ivm de dampen die er vrij kwamen bij de oude soldeersamenstelling.
    Conrad verkoopt dit ook.

    http://www2.produktinfo.conrad.com/...2367-an-01-ml-Umweltfr_Loetdraht_de-en-fr.pdf

    De temperatuur waarop je je soldeerbout moet instellen is afhankelijk van het te solderen object.
    Het object hoort zo heet te zijn dat je soldeer vloeit en heeft niets te maken met het soldeer zelf.
    Er bestaat soldeer wat al smelt bij ~50 graden en er bestaat soldeer wat pas smelt bij ~400 graden.
    Wanneer het object de temperatuur heeft waarop het soldeer wil vloeien......dus niet je soldeer tegen de bout houden !!.....dan pas ben je goed aan het solderen.
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dat is gewoon het oude soldeertin Sn60Pb38Cu2 (DIN 29 453)
    Hierin zit 38% lood wat dus niks "milleu" vriendelijk is.

    100% Tin heeft een smelt temperatuur van 232° :oops:

    Daar gaat bij 50° nog niks gebeuren, hoogstens de harzkern word vloeibaar.

    Mvg Johan
     
  10. BigBoat

    BigBoat Guest

    Je hebt gelijk, ze hebben het verkeerde datablad aan het product gekoppeld, hierbij het juiste datablad.

    http://www2.produktinfo.conrad.com/...e-LOETDRAHT_SN95_5AG3_8CU0_7_1_0_MM_250_G.pdf

    En toch heb ik hier *soldeer* waarmee je met warm water kan *solderen*.
    Daarbij heb ik het niet gehad over dat het _TIN_ zou zijn !
    Het wordt gebruikt al nood/tijdelijk oplossing, maar soms ook als permanente verbinding waarbij de componenten niet of nauwelijks warm mogen worden.
    Tevens bestaat er *soldeer* waarbij in zijn geheel geen warmte gebruikt wordt, dan worden de componenten gelijmd met lijm waarin een geleidende oplossing zit (meestal zilverdeeltjes).
     
  11. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Er bestaan inderdaad legeringen die smelten bij 45 en 60 graden. Met name de Rose legering en de Woods legering. Of ze nu echt geschikt zijn om te solderen weet ik zo niet. Ze worden meestal gebruik voor speciale toepassingen.
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb zelf een weller station.
    Maar als ik hem op volle bak stook verbrand de tin lijkt het wel.
    Het valt dan geblakerd van de punt af.
    Ik zet hem meestal op 300 a 350.
    Maar ja ik ben meer van het bakken en braden haha.
    Ik vind wel dat je snoertjes of accu's dan sneller op temperatuur zijn.
    En dus minder lang verwarmt behoeven te worden.
    Wat naar mijn gevoel beter is omdat de warmte dan minder ver door trekt.
    Maar het is dus maar gevoel.
    En van printjes solderen ben ik een beetje bang omdat ik daar geen verstand van heb.
     
  13. bprosman

    bprosman

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    217
    Zelf soldeer ik al jaren op 370 Graden, wat de temperatuur is van de (klassieke) Weller nummer 7 Magnastat punt is.

    Mischien iets aan de hoge kant maar voorkomt ook "koude lassen". Als er iets aan of van een multilayer print gesoldeerd moet worden zet ik m vaak nog hoger. Wat betreft de "millieuvriendelijke" tin , daar heb ik nog mijn bedenkingen over, leuk uitgevonden in "Brussel" maar in de praktijk toch nog wel zn problemen.

    Zelf gebruiken we het hier alleen als de klant t expliciet eist. De problemen zie je onder andere in de grote hoeveelheid XBox 360's die defect raken als ze warm worden als gevolg van "losrakende" chips. In combinatie met de "oude" tin is loodvrij een "ramp" voor je soldeerpunt (liefst een aparte bout dus voor "loodvrij") en last but not least, loodvrij soldeer heeft bijna geen capillaire werking waar je tijdens t solderen vaak gebruik van maakt.

    Al met al, zeker voor de hobby zie ik alleen maar nadelen en zorg ik er voor dat ik voorlopig nog voorraad "oude" Tin genoeg heb.

    Groeten, Bram

    P.S. Wereldwijd wordt 81% van de loodproductie gebruikt voor batterijen (jaja heren modelbouwers ;-) ) en 0,7% voor de totale electronika productie. Dus ik heb zo mijn twijfels over mijn "millieubijdrage".
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2007

Deel Deze Pagina